1. I. İkinci Yeni şairleri arasında düşünce şairi olarak nitelendirilen sanatçıdır.
II. "Ben Ruhi Bey Nasılım" adlı eseriyle 1977 TDK şiir ödülünü almıştır.
III. Şiirlerinde öykülemeye büyük yer vermiştir. Numaralanmış cümlelerde tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İlhan Berk
B) Ece Ayhan
C) Edip Cansever
D) Cemal Süreya
E) Turgut Uyar
2. 1960-1980 yılları arasındaki toplumcu şiirin iki önemli ismi vardır. Bu sanatçılar aynı çizgide başladıkları şiir yolculuklarına sanat hayatlarının ilerleyen dönemlerinde farklı kulvarlarda devam etmişlerdir. Biri İslami çizgiye kayan şiirleriyle diğeri siyasal görüşlerini içinde erittiği şiirleriyle tanınan bu sanatçılar birbirleriyle olan mektuplaşmalarını "Genç Bir Şairden Genç Bir Şaire Mektuplar" başlığı altında bir araya getirmişlerdir.
Bu parçada kendilerinden söz edilen sanatçılar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Sezai Karakoç - İsmet Özel
B) Ataol Behramoğlu - Nihat Behram
C) Süreyya Berfe - Ataol Behramoğlu
D) Nihat Behram - Sezai Karakoç
E) İsmet Özel - Ataol Behramoğlu
3. I. Çağdaş tiyatro yazarlarımızdandır.
II. "Canlı Maymun Lokantası", "Midas'ın Kulakları" adlı eserlerin yazarıdır. Numaralanmış cümlelerde tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cevat Şakir Kabaağaçlı
B) Rıfat İlgaz
C) Şevket Süreyya Aydemir
D) Güngör Dilmen
E) Bekir Sıtkı Erdoğan
4. Eserlerinde ele aldığı konularda bireyin çevresiyle ve toplumla ilişkilerinde, çatışmaya varan boyutları yakalamaya çalışmıştır. Tiyatro türünde önemli eserler kaleme alan sanatçı Kurtuluş Savaşı'nı romansı bir dille anlatan "Şu Çılgın Türkler" adlı belgesel özellikli romanıyla Cumhuriyet Döneminin en çok okunan sanatçılarından biri olmayı başarmıştır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Elif Şafak
B) Orhan Asena
C) Necati Cumalı
D) Sabahattin Kudret Aksal
E) Turgut Özakman
5. Aşağıdaki sanatçı - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Necip Fazıl Kısakürek - Çile
B) Adalet Ağaoğlu - Fikrimin ince Gülü
C) Recep Bilginer - Gazeteciden Dost
D) Ahmet Muhip Dıranas - Olvido
E) Falih Rıfkı Atay - İpek Yolu'ndan Afganistan'a
6. Eserin başkahramanı Hüsrev, bir oyun yazarıdır. Son yazdığı oyunun kahramanı ile yeni bir insan yarattığını düşünmektedir. Bu kahramanla kendisi arasındaki benzerlikler yüzünden bir ölüm saplantısına kapılır. Oyunun sonunda babasının kendini astığı ağacın bulunduğu yalılarına gelir ancak annesi önce davranıp ağacı kestirmiştir. Hüsrev sonunda canına kıyamadan akıl hastanesine yatırılmaya razı olur.
"Necip Fazıl"ın yukarıda özeti verilen tiyatro eseri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Namı Diğer Parmaksız Salih
B) Tohum
C) Bir Adam Yaratmak
D) Reis Bey
E) Künye
7. I. Cumhuriyet şiirinin eserlerinin özü, sayısı ve hacmi bakımından en verimli ismidir.
II. Şiir dili en son türetilen Türkçe sözcüklerle doludur.
III. Üç Şehitler Destanı, Çakır'ın Destanı gibi yapma destanların şairidir.
Numaralanmış cümlelerde özellikleri verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Nazım Hikmet Ran
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca
D) Melih Cevdet Anday
E) Necip Fazıl Kısakürek
8.
MATARAMDA TUZLU SU
West İndies! Kızıl Elma, İtaki, Maçin!
Uzun yola çıkmaya hüküm giydim.
Beyazların yöresinde nasibim kalmadı
yerlilerin topraklarına karşı suç işledim
zorbaların arasında tehlikeli bir nifak
uyrukların içinde uygunsuz biriyim
vahşetim beni baygın meyvelerin lezzetinden kopardı
kendime dünyada bir acı kök tadı seçtim
yakın yerde soluklanacak gölge bana yok
uzun yola çıkmaya hüküm giydim
(İsmet Özel)
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdaki açıklamaların hangisi yanlıştır?
A) Öyküleyici anlatım vardır.
B) "Arayış", "yolculuk" imgeleri etrafında oluşturulmuştur.
C) Ahengin sağlanmasında ses benzerliklerinden, yinelemelerden, vurgu ve tonlamalardan yararlanılmıştır.
D) "Beyazlar", "yerliler", "zorbalar", "uyruklar" kelimeleriyle şair, içinde bulunduğu sosyal çevreyi ve yabancılaşmayı anlatmıştır.
E) Sözcüksel ve sessel sapmalara yer verilmiştir.
9. II. Yeni sonrası toplumcu şiirin gelişmesinde aşağıdakilerin hangisi etkili olmamıştır?
A) Batı’da gelişen varoluşçuluk ve sürrealizm akımlarını benimseyen yeni bir yazar kuşağı yetişmiştir.
B) Genç kuşağın tam olarak tanımadığı Nazım Hikmet’in şiirleri yeniden yayımlanmıştır.
C) 1961 Anayasası’yla düşünce özgürlüğüne dair haklar verilmiştir.
D) Toplumda işçi sınıfıyla ilgili yeni oluşum ve hareketlerin ortaya çıkmıştır.
E) II. Yeni şiirinin soyut ve bireyci anlayışına tepki gösterilmiştir.
10.
I. Ölçü olarak sadece hecenin kullanılması, aruzla şiir yazılmaması
II. Aşk, gurbet, yoksulluk, ölüm gibi geleneksel konuların yanında yurt sevgisi, ülke kalkınması gibi konuların da yer alması
III. Şiirlerin dörtlük nazım biriminin ve yarım kafiyenin kullanılması
IV. Koşma, semai gibi nazım biçimlerinin kullanılması
V. Divan şiirinden ve Arapça, Farsça etkilerinden uzak bir halk Türkçesinin kullanılması
Yukarıdakilerden hangileri, Cumhuriyet Dönemi halk şiirini 19. yüzyıl halk şiirinden ayıran özelliklerden değildir?
A) I. ve III.
B) II. ve V.
C) III. ve IV.
D) I. ve V.
E) II. ve IV.
11.
(I)
Vatan sevgisini içten duyanlar
Sıtk ile çalışır benimseyerek
Milletine, ulusuna uyanlar,
Demez neme lazım, neyime gerek
(II)
Hedef alıp dövüştüğün kardeşin
Seni yaralıyor attığın taşın
Topluma zararlı yersiz savaşın
Hepimiz bu yurdun evlatlarıyız
(III)
Bir derd ehli bulsam derdim söylesem
İyi olmaz derdlerim halim n'olacak
Hekimler derdime derman bulamaz
Bir değil beş değil derd kucak kucak
Âşık Veysel'e ait bu dörtlüklerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Birinci dörtlükte vatan sevgisi, ikincide toplumsal barış teması işlenmiştir.
B)İlk iki dörtlükte Cumhuriyet Dönemine özgü temalar işlenirken son dörtlükte geleneksel şiirde de görülen yakınma teması ele alınmıştır.
C) Dörtlüklerde 11’li hece ölçüsü kullanılmıştır.
D) Dörtlüklerde her dizede aynı durak düzeni vardır.
E) Her dörtlükte uyak kullanılmıştır.
12. 1980 sonrası şiirini temsil eden anlayışları çözümleyebilmek için önceki dönem şairlerine, 1980 kuşağı şairlerinin ustalarına dikkat edilmelidir. Söz gelimi Ahmet Haşim'i, Turgut Uyar'ı, Ece Ayhan'ı anmadan 1980'lerdeki --; Sezai Karakoç'u hatırlamadan —; Yahya Kemal Beyatlı, Asaf Halet Çelebi, Behçet Necatigil veya Hilmi Yavuz'un poetik anlayışlarını göz önünde tutmadan — kavramak mümkün olmaz.
Bu parçadaki boşluklara sırasıyla aşağıda verilenlerden hangisi getirilmelidir?
A) imgeci şiiri - mistik-metafizikçi şiiri - gelenekselci şiiri
B) anlatımcı şiiri - folklorik veya mitolojik şiiri -toplumcu gerçekçi şiiri
C) Yeni Garipçi şiiri - gelenekselci şiiri - imgeci şiiri
D) beatnik-marjinalci şiiri - imgeci şiiri - anlatımcı şiiri
E) toplumcu gerçekçi şiiri - mistik-metafizikçi şiiri - Yeni Garipçi şiiri
13. Neo-empresyonist ve sembolist şiirin başarılı temsilcisidir. Sade, içli ve akıcı bir dil kullanmıştır. Söyleyiş güzelliği, onu kendi bireyselliği içinde kalan, kendi içiyle söyleşen şairler arasında seçkin bir yere koymuştur, ölüm teması, yaşama sevinci ve hayata bağlılık şiirlerindeki temalardır.
Yukarıda söz edilen sanatçı, aşağıdakilerin hangisidir?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Ahmet Muhip Dranas
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca
D) Ziya Osman Saba
E) Yahya Kemal Beyatlı
14. Durum öyküsünü benimseyen sanatçı, Türk edebiyatında öykücülüğe yeni bir soluk getirmiştir. Günlük hayatındaki gözlemlerinden yola çıkarak toplumun sorunlarını dile getirmiştir. Duygularını içtenlikle anlattığı öykülerinden bazıları: Semaver, Sarnıç, Havada Bulut'tur.
Bu parçada sözü edilen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehduh Şevket B) Ömer Seyfettin
C) Sait Faik D) Kemal Tahir
E) Tarık Buğra
15. Yedi Meşalecilerin en başarılı şairi kabul edilir. Arkadaşları şiirden uzaklaşırken hayatının sonuna dek şiire bağlı kalan sanatçı, şiirin yanında kendine özgü bir tadı, bir özü ve biçimi olan düzyazı örnekleri de vermiştir. Sebil ve Güvercinler, Geçen Zaman, Nefes Almak gibi sür kitapları vardır.
Bu parçada söz edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Osman Saba
B) Sabri Esat Siyavuşgil
C) Cevdet Kudret
D) Kenan Hulusi Koray
E) Vasfi Mahir Kocatürk
16. Yazmanın kendisi için bir ihtiyaç olduğuna inanan yazar, edebiyatımızda öyküleriyle tanınmıştır. Gerçekçi bir yazardır. Düşünce ve hayallerini içtenlikle anlatır. Deniz, doğa, bir boyacı çocuk, balıkçı kahvesi. Onun hikâyelerinde sıkça karşımıza çıkar. Öyküleri arasında "Semaver", "Lüzumsuz Adam", "Şahmerdan", "Sarnıç" sayılabilir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Memduh Şevket Esendal
C) Reşat Nuri Güntekin
D) Orhan Veli Kanık
E) Sait Faik Abasıyanık
CEVAPLAR
1. I. İkinci Yeni şairleri arasında düşünce şairi olarak nitelendirilen
sanatçıdır.
II.
"Ben Ruhi Bey Nasılım" adlı eseriyle 1977 TDK şiir ödülünü almıştır.
III.
Şiirlerinde öykülemeye büyük yer vermiştir. Numaralanmış cümlelerde tanıtılan
sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İlhan
Berk
B) Ece
Ayhan
C) Edip Cansever
D) Cemal
Süreya
E) Turgut
Uyar
2. 1960-1980 yılları arasındaki toplumcu şiirin iki önemli ismi vardır. Bu
sanatçılar aynı çizgide başladıkları şiir yolculuklarına sanat hayatlarının
ilerleyen dönemlerinde farklı kulvarlarda devam etmişlerdir. Biri İslami
çizgiye kayan şiirleriyle diğeri siyasal görüşlerini içinde erittiği
şiirleriyle tanınan bu sanatçılar birbirleriyle olan mektuplaşmalarını
"Genç Bir Şairden Genç Bir Şaire Mektuplar" başlığı altında bir
araya getirmişlerdir.
Bu parçada kendilerinden söz edilen sanatçılar
aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Sezai
Karakoç - İsmet Özel
B) Ataol
Behramoğlu - Nihat Behram
C)
Süreyya Berfe - Ataol Behramoğlu
D) Nihat
Behram - Sezai Karakoç
E) İsmet Özel - Ataol Behramoğlu
3. I.
Çağdaş tiyatro yazarlarımızdandır.
II.
"Canlı Maymun Lokantası", "Midas'ın Kulakları" adlı
eserlerin yazarıdır. Numaralanmış cümlelerde tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Cevat
Şakir Kabaağaçlı
B) Rıfat
İlgaz
C) Şevket
Süreyya Aydemir
D) Güngör Dilmen
E) Bekir
Sıtkı Erdoğan
4. Eserlerinde ele aldığı konularda bireyin çevresiyle ve toplumla
ilişkilerinde, çatışmaya varan boyutları yakalamaya çalışmıştır. Tiyatro
türünde önemli eserler kaleme alan sanatçı Kurtuluş Savaşı'nı romansı bir
dille anlatan "Şu Çılgın Türkler" adlı belgesel özellikli romanıyla
Cumhuriyet Döneminin en çok okunan sanatçılarından biri olmayı başarmıştır.
Bu
parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Elif
Şafak
B) Orhan
Asena
C) Necati
Cumalı
D)
Sabahattin Kudret Aksal
E) Turgut Özakman
5. Aşağıdaki sanatçı - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Necip
Fazıl Kısakürek - Çile
B) Adalet
Ağaoğlu - Fikrimin ince Gülü
C) Recep
Bilginer - Gazeteciden Dost
D) Ahmet
Muhip Dıranas - Olvido
E) Falih Rıfkı Atay - İpek Yolu'ndan
Afganistan'a
6. Eserin başkahramanı Hüsrev, bir oyun
yazarıdır. Son yazdığı oyunun kahramanı ile yeni bir insan yarattığını
düşünmektedir. Bu kahramanla kendisi arasındaki benzerlikler yüzünden bir ölüm
saplantısına kapılır. Oyunun sonunda babasının kendini astığı ağacın bulunduğu
yalılarına gelir ancak annesi önce davranıp ağacı kestirmiştir. Hüsrev sonunda
canına kıyamadan akıl hastanesine yatırılmaya razı olur.
"Necip Fazıl"ın yukarıda özeti verilen
tiyatro eseri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Namı
Diğer Parmaksız Salih
B) Tohum
C) Bir Adam Yaratmak
D) Reis
Bey
E) Künye
7. I. Cumhuriyet şiirinin eserlerinin
özü, sayısı ve hacmi bakımından en verimli ismidir.
II. Şiir
dili en son türetilen Türkçe sözcüklerle doludur.
III. Üç
Şehitler Destanı, Çakır'ın Destanı gibi yapma destanların şairidir.
Numaralanmış cümlelerde özellikleri verilen sanatçı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faruk
Nafiz Çamlıbel
B) Nazım
Hikmet Ran
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca
D) Melih
Cevdet Anday
E) Necip Fazıl Kısakürek
8.
MATARAMDA TUZLU SU
West İndies! Kızıl Elma, İtaki, Maçin!
Uzun yola çıkmaya hüküm giydim.
Beyazların yöresinde nasibim kalmadı
yerlilerin topraklarına karşı suç işledim
zorbaların arasında tehlikeli bir nifak
uyrukların içinde uygunsuz biriyim
vahşetim beni baygın meyvelerin lezzetinden kopardı
kendime dünyada bir acı kök tadı seçtim
yakın yerde soluklanacak gölge bana yok
uzun yola çıkmaya hüküm giydim
(İsmet
Özel)
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdaki
açıklamaların hangisi yanlıştır?
A) Öyküleyici anlatım vardır.
B) "Arayış", "yolculuk" imgeleri etrafında oluşturulmuştur.
C) Ahengin sağlanmasında ses benzerliklerinden, yinelemelerden, vurgu ve
tonlamalardan yararlanılmıştır.
D) "Beyazlar", "yerliler", "zorbalar",
"uyruklar" kelimeleriyle şair, içinde bulunduğu sosyal çevreyi ve
yabancılaşmayı anlatmıştır.
E) Sözcüksel ve sessel sapmalara yer verilmiştir.
9. II. Yeni sonrası toplumcu şiirin gelişmesinde
aşağıdakilerin hangisi etkili olmamıştır?
A)
Batı’da gelişen varoluşçuluk ve
sürrealizm akımlarını benimseyen yeni bir yazar kuşağı yetişmiştir.
B)
Genç
kuşağın tam olarak tanımadığı Nazım Hikmet’in şiirleri yeniden yayımlanmıştır.
C)
1961
Anayasası’yla düşünce özgürlüğüne dair haklar verilmiştir.
D)
Toplumda
işçi sınıfıyla ilgili yeni oluşum ve hareketlerin ortaya çıkmıştır.
E)
II.
Yeni şiirinin soyut ve bireyci anlayışına tepki gösterilmiştir.
10.
I. Ölçü olarak sadece hecenin
kullanılması, aruzla şiir yazılmaması
II. Aşk, gurbet, yoksulluk, ölüm gibi
geleneksel konuların yanında yurt sevgisi, ülke kalkınması gibi konuların da
yer alması
III. Şiirlerin dörtlük nazım biriminin ve
yarım kafiyenin kullanılması
IV. Koşma, semai gibi nazım biçimlerinin kullanılması
V. Divan şiirinden ve Arapça, Farsça
etkilerinden uzak bir halk Türkçesinin kullanılması
Yukarıdakilerden
hangileri, Cumhuriyet Dönemi halk şiirini 19. yüzyıl halk şiirinden ayıran özelliklerden değildir?
A) I.
ve III.
B) II.
ve V.
C) III. ve IV.
D) I. ve V.
E) II. ve IV.
11.
(I)
Vatan sevgisini
içten duyanlar
Sıtk ile çalışır
benimseyerek
Milletine,
ulusuna uyanlar,
Demez neme
lazım, neyime gerek
(II)
Hedef alıp
dövüştüğün kardeşin
Seni yaralıyor
attığın taşın
Topluma zararlı
yersiz savaşın
Hepimiz bu
yurdun evlatlarıyız
(III)
Bir derd ehli
bulsam derdim söylesem
İyi olmaz
derdlerim halim n'olacak
Hekimler derdime
derman bulamaz
Bir değil beş
değil derd kucak kucak
Âşık Veysel'e ait bu
dörtlüklerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Birinci dörtlükte vatan sevgisi, ikincide toplumsal
barış teması işlenmiştir.
B)İlk iki
dörtlükte Cumhuriyet Dönemine özgü temalar işlenirken son dörtlükte geleneksel
şiirde de görülen yakınma teması ele alınmıştır.
C) Dörtlüklerde 11’li hece ölçüsü kullanılmıştır.
D) Dörtlüklerde her dizede aynı durak düzeni
vardır.
E) Her
dörtlükte uyak kullanılmıştır.
12. 1980 sonrası şiirini
temsil eden anlayışları çözümleyebilmek için önceki dönem şairlerine, 1980
kuşağı şairlerinin ustalarına dikkat edilmelidir. Söz gelimi Ahmet Haşim'i,
Turgut Uyar'ı, Ece Ayhan'ı anmadan 1980'lerdeki --; Sezai Karakoç'u
hatırlamadan —; Yahya Kemal Beyatlı, Asaf Halet Çelebi, Behçet Necatigil veya
Hilmi Yavuz'un poetik anlayışlarını göz önünde tutmadan — kavramak mümkün
olmaz.
Bu parçadaki boşluklara
sırasıyla aşağıda verilenlerden hangisi getirilmelidir?
A)
imgeci şiiri - mistik-metafizikçi şiiri - gelenekselci şiiri
B) anlatımcı şiiri - folklorik veya
mitolojik şiiri -toplumcu gerçekçi şiiri
C) Yeni Garipçi şiiri - gelenekselci şiiri
- imgeci şiiri
D) beatnik-marjinalci şiiri - imgeci şiiri
- anlatımcı şiiri
E) toplumcu gerçekçi şiiri - mistik-metafizikçi şiiri - Yeni Garipçi şiiri
13. Neo-empresyonist
ve sembolist şiirin başarılı temsilcisidir. Sade, içli ve akıcı bir dil
kullanmıştır. Söyleyiş güzelliği, onu kendi bireyselliği içinde kalan, kendi
içiyle söyleşen şairler arasında seçkin bir yere koymuştur, ölüm teması, yaşama
sevinci ve hayata bağlılık şiirlerindeki temalardır.
Yukarıda söz edilen sanatçı,
aşağıdakilerin hangisidir?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Ahmet Muhip Dranas
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca
D) Ziya Osman Saba
E) Yahya Kemal Beyatlı
14. Durum
öyküsünü benimseyen sanatçı, Türk edebiyatında öykücülüğe yeni bir soluk
getirmiştir. Günlük hayatındaki gözlemlerinden yola çıkarak toplumun
sorunlarını dile getirmiştir. Duygularını içtenlikle anlattığı öykülerinden bazıları:
Semaver, Sarnıç, Havada Bulut'tur.
Bu parçada sözü edilen yazar,
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehduh Şevket B) Ömer Seyfettin
C) Sait Faik D) Kemal Tahir
E) Tarık Buğra
15. Yedi
Meşalecilerin en başarılı şairi kabul edilir. Arkadaşları şiirden uzaklaşırken
hayatının sonuna dek şiire bağlı kalan sanatçı, şiirin yanında kendine özgü bir
tadı, bir özü ve biçimi olan düzyazı örnekleri de vermiştir. Sebil ve
Güvercinler, Geçen Zaman, Nefes Almak gibi sür kitapları vardır.
Bu parçada söz edilen sanatçı,
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Osman Saba
B) Sabri Esat Siyavuşgil
C) Cevdet Kudret
D) Kenan Hulusi Koray
E) Vasfi Mahir Kocatürk
16. Yazmanın
kendisi için bir ihtiyaç olduğuna inanan yazar, edebiyatımızda öyküleriyle tanınmıştır.
Gerçekçi bir yazardır. Düşünce ve hayallerini içtenlikle anlatır. Deniz, doğa,
bir boyacı çocuk, balıkçı kahvesi. Onun hikâyelerinde sıkça karşımıza çıkar. Öyküleri
arasında "Semaver",
"Lüzumsuz Adam", "Şahmerdan", "Sarnıç"
sayılabilir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı,
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Memduh Şevket Esendal
C) Reşat Nuri Güntekin
D) Orhan Veli Kanık
E) Sait Faik Abasıyanık
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.