SAYFA 140-144 aşağıdaki linkte:
11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları - Sayfa140-147 Biryay 2013) Milli Edebiyat Döneminin Oluşumu
SAYFA 145
b.
Aşağıdaki açıklamaların Batıcılık, İslamcılık, Osmanlıcılık ve Türkçülük
akımlarından hangisinin amaçlarını belirttiğini yanlarındaki boşluklara
yazınız.
Türk toplumuna Batı’da gelişen düşünce, yönetim biçimi, yaşam tarzını uygulayarak ülkenin gelişmesini, kalkınmasını sağlamak | Batıcılık |
Osmanlı Devleti’nin kuruluş ve yükselme dönemlerinde sahip oldukları zihniyetin sanatta ve edebiyatta da takip edilmesini sağlamak | Osmanlıcılık |
İslam'ın ilk dönemindeki değerleri XX. yüzyılın başlarına taşıyarak Türk toplumunu içinde bulunduğu bunalımdan kurtarmak | İslamcılık |
Türk toplumunun uzak geçmişinde kazandığı değerlerin araştırılmasını ve bilinmesini, halkın yaşama biçiminin ve değerler dünyasının araştırılmasını sağlamak | Türkçülük |
Modern milletin ortaya çıkmasında Osmanlıcılık akımının etkisi diğerlerine göre daha azdır. Milletin dil, din, kültür bakımlarından bütünlüğü vardır. Modernleşmede Batı örnek alınmış, dini ve milli değerler korunmuştur.
ç. Aşağıdaki şemayı inceleyiniz. Okuduğunuz metinlerden ve şemadan yararlanarak belirtilen dört düşünce akımının, etkinlik ve çeşitli arayışların “millî devlet” fikri ve endişesi etrafında kendiliğinden nasıl oluştuğunu açıklayınız.
Bu düşünce akımları milli devletin oluşmasında az ya da çok etkili olmuştur. Milli devletin oluşmasında düşünce akımlarından yararlanılmıştır.
Aşağıdaki şemayı inceleyiniz. 1911 sonrası Türk edebiyatının millî devlet
ve milletleşme çevresinde ileri sürülen hangi fikirler, başvurulan hangi anlatım
ve metin türleri etrafında nasıl geliştiğini açıklayınız.
Ülkenin içinde bulunduğu durumdan kurtulması için ortaya konan bu düşünce
akımları, çeşitli anlatım ve metin türleri ile dile getirilmiştir. Bunlardan en
etkili olanlar; şiir, makale, eleştiri türleri olmuştur. Sanatçılar
düşüncelerini gazete ve dergi aracılığıyla dile getirmişlerdir.
SAYFA 146
a. Grup olarak önceden
okuduğunuz “Kızıl Elma, Cenge Giderken” şiirlerinin ve “Primo Türk Çocuğu”
hikâyesinin temalarını grup sözcüleriniz aracılığıyla belirtiniz. Daha sonra
sınıfça, temaların ortak yönlerini belirleyiniz. Millî Edebiyat Dönemine ait
okuduğunuz bu eserler ve kitabınızda bulunan metinlerden hareketle yazar ve
şairlerin aşağıda belirtilen konulardaki önerilerini verilen boşluklara
yazınız.
Kültür: Bir milletin maddi ve manevi değerleridir. Bir milletin en önemli
değeridir.
Devlet-vatandaş ilişkisi : Devlet vatandaşına sahip çıkmalı, vatandaş da
devletin birliği ve dirliği için çalışmalıdır.
Gelecekle ilgili düşünceler: Gelecekte Türk milleti daha da güçlenerek eski
ihtişamlı günlerine kavuşmalıdır.
b. Yukarıda sıraladığınız
konuların “ulus devlet hâline gelmek” kaygısıyla nasıl birleştiğini
açıklayınız.
Millî Edebiyat Dönemine ait bu bölümdeki sosyal, tarihî, fikrî ve İlmî
temalı eserlerin dil ve anlatımıyla ilgili aşağıdaki seçeneklerden uygun
olanları işaretleyiniz.
□
Sade bir dil □ Doğal bir söyleyiş ve anlatım
Aşağıdaki kutucuklarda bulunan kavram ve tanımları uygun şekilde
eşleştiriniz. İki kavramın farklılığını açıklayınız.
Milli Edebiyat Dönemiyle ilgili kavramları karıştırmamak için şunlara dikkat edelim:
Milli Edebiyat Dönemi: 1911-1923 yılları arasındaki dönemdir. Milli Edebiyat Dönemi, tarihi bir dönem değildir, edebiyatımızda bir dönemdir.
Milli Edebiyat: Milletin maddi ve manevi değerlerinin işlendiği edebiyattır. Yakup Kadri, Reşat Nuri, Halide Edip gibi sanatçılar bu edebiyatın içinde sayılır.
Milliyetçi Edebiyat: Türkçülük
fikrinin hakim olduğu, şiirde sade dil ve hece ölçüsünün kullanıldığı
edebiyattır. Milliyetçi edebiyatın temsilcileri Ömer Seyfettin, Ziya
Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul gibi sanatçılardır.
sorucenneti.net
Not: Milli Edebiyat Döneminde Milli edebiyat , milliyetçi edebiyat anlayışının dışında farklı eğilimler de görülmektedir.
SAYFA 146
YORUMLAMA- GÜNCELLEME
1. Ziya Gökalp’ın “Millet
ve Vatan” adlı yazısında “Mekânın şerefi, oturan iledir.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi
açıklayan kısa bir yazı yazınız. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Vatanın değeri, orada yaşayan insanlarıyladır. Vatanı o vatanda yaşayan
insanlar değerli kılar.
2. Günümüz edebiyatından
okuduğunuz eserleri “millî” olması açısından yorumlayınız.sorucenneti.net
Sade dille yazılmış ve toplumsal hayatı yansıtıyorsa, bizi anlatıyorsa
millidir, diyebiliriz.
3. Günümüz sanat
eserlerinde (edebiyat, resim, müzik, mimari vb.) millî kültürümüze ait hangi
değerler kullanılmaktadır?
Günümüz sanat eserlerinde kültürümüz, geleneklerimiz,
dünyaya bakışımız, hayat tarzımız yansıtılmaktadır.
SAYFA 147
DEĞERLENDİRME
1. Millî Edebiyat Dönemi
akımları hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Batıcılık anlayışını
savunanların, Türk toplumuna Batı’da gelişen düşünce, yönetim biçimi, yaşama
tarzını uygulama düşüncesini tartışmaları
B. Batıcılığı savunanların,
bu anlayışlarını doğu-batı kültürünü kaynaştırarak benimsetmek amacında
olmaları
- İslamcıların, İslam’ın ilk dönemindeki inanç değerlerini XX. yüzyıl başlarına taşmak amacını gütmeleri
- Osmanlıcılığı savunanların, Osmanlı’nın kuruluş ve yükselme dönemlerindeki zihniyetini sanat ve edebiyatla takip etmek amacını taşımaları
- Türkçülüğü savunanların, Türk toplumunun uzak geçmişinde kazandığı değerlerin araştırılması taraftarı olmaları
CEVAP:
B (Batıcılarda genel olarak Doğu-Batı kültürünü kaynaştırma yoktur.
Abdullah Cevdet, her bakımdan Batılılaşma taraftarıdır. Gerçi Celal Nuri
ve arkadaşları Batı'nın tekniğini alalım demişlerse de B şıkkı
Batıcılığa uzak düşüyor. sorucenneti.net)
2. Aşağıdakilerden hangisi
Mehmet Emin Yurdakul, Ziya Gökalp ve Ömer Seyfettin’in ortak özelliğidir?
A. Fecr-i Atî Topluluğuna
dâhil olmaları
B. Genç Kalemler
hareketinin başında bulunmaları
C. Hem nesir hem de nazım
alanında eser vermeleri
D. Fikir adamı
kişiliklerinin sanatçı kişiliklerinden güçlü olması
E. Türkçülük akımının
öncüleri sayılmaları
(ÖYS-1991)
CEVAP: E
3. Millî Edebiyatla ilgili
aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Millî Edebiyat Döneminde
her edebî, fikrî etkinliğin ulus devlet hâline gelme kaygısını taşıması
B. Bu dönemde sosyal,
tarihî, fikrî ve İlmî temaların, sade bir dille, doğal bir söyleyişle ele
alınması
C. Millî Edebiyat Döneminin,
tarihî bir dönem olarak bilinmesi
D. Milliyetçi edebiyatla
millî özelliklere sahip bir anlayışın hâkim olması
E. Millî edebiyatın; sade
dil, hece vezni ve Türkçülük hareketi çevresinde oluşması
CEVAP: C (Milli edebiyat dönemi edebiyatta bir dönemdir.)
4. Aşağıdaki cümlelerin
başına yargı doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
(D ) II. Meşrutiyetten sonra Osmanlının hızla toprak kaybetmesi,
milliyetçilik akımının değer kazanmasında önemlidir.
( Y) İslamcılık akımı, yalnızca Anadolu Müslümanlarıyla ilgilidir.
( D) Türkçülük akımında halkın yaşama biçiminin ve değerler dünyasının
araştırılması esastır.
5. Batıcılık, Osmanlıcılık,
İslamcılık ve Türkçülük akımlarının Millî Edebiyat üzerinde etkili olmasının
nedenlerini açıklayınız.
Türkçülük etkili olmuştur çünkü halkın dil, yaşama
tarzı gibi kültürüyle bir bütün olduğunu dile getirmiştir.
Osmanlıcılık, İslamcılık, halkın dinine bağlılığını
ortaya koyar. Batıcılık, Batı’yı örnek almanın kaçınılmaz olduğunu ortaya
koymuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.