Adı: Dil ve Anlatım 9. Sınıf I. Dönem I. Yazılı Sorularıdır
Soyadı: A Gurubu
Sınıfı:
No:
S.1. İletişimi tanımlayarak, aşağıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit ederek karşılarına yazınız. (7+2+2+2+2 p)
Hasta yatağında yatmakta olan İhtiyar Çiftçi, on iki oğlunu da yanına çağırarak: “Her biriniz birer çubuk bulup bana getirin.” der. Oğulları birer çubuk bularak babalarının huzuruna gelirler. İhtiyar Çiftçi, bu çubukları birbirine bağlayarak: “Hadi kırın bunları.” der. Oğlanlar epey uğraşmalarına rağmen birbirine bağlı olan çubukları kıramazlar. İhtiyar Çiftçi çubukları oğullarından alır ve çözerek oğullarına birer tane verir. “Hadi şimdi kırın.” der. Oğlanlar çubukları kolayca kırarlar. Bunun üzerine İhtiyar Çiftçi oğullarına dönerek: “Eğer birlik olursanız sizi kimse yenemez. Ama birbirinizden ayrılırsanız kolayca yenilirsiniz.” der.
Çiftçinin oğulları hayatları buyu birbirlerinden hiç ayrılmaz ve mutlu bir hayat sürerler.
Gönderici………………………… alıcı……………………. ileti…………………... dönüt……………………
S.2. Türkçenin yapı bakımından dünya dilleri arasındaki yerini belirtiniz? (10 p)
S.3. Aşağıda verilen cümlelerde dil hangi işlevde kullanılmıştır? Karşılarına yazınız. (2+2+2+2+2 p)
Konuyu anladınız mı? ………………………………………………
Örnekleri yazınız. ……………………………………………
Birlikten kuvvet doğar. …………………………………………..……...
Nesne, yapılan işten etkilenen öğedir. ……………………………………………………
Eyvah cüzdanımı kaybettim! ………………………………………………….…
S.4. Aşağıdaki yargılar doğru ise (D), yanlış ise (Y) koyunuz? (2+2+2+2+2 p)
( ) Dil en gelişmiş iletişim aracı değildir.
( ) Kültür bir milleti diğer milletlerden ayırır.
( ) Güneşin doğması sosyal bir göstergedir.
( ) Çekimli dillerde anlam vurguyla sağlanır.
( ) konuşma dilinin kelime dağarcığı yazı diline göre oldukça fazladır.
S.5. Aşağıdaki boşluklara uygun kelimeleri yazınız. (2+2+2+2+2 p)
Bir Kırgız ile bir Azeri’nin farklı konuşmasına ………………………denir.
Kaşgarlı Mahmut tarafından 1072-1074 yıllarında yazılan …………………………………………………. Türkçenin ilk sözlüğü olma özelliğine sahiptir.
Geçmişin kültürel değerleri bugüne, bugünün kültürel değerleri geleceğe ………………… aracılığı ile taşınır.
Bir toplumda belli kesimlerin kendi aralarında anlaşmayı sağlamak amacıyla kullandıkları özel dile………………….denir.
Günlük hayatta insanların karşı karşıya geldikleri her an için kullandıkları doğal dile ……………………….. denir.
S.6. Aşağıdaki eserler, Türkçenin hangi dönemlerine aittir? Karşılarına yazınız? (2+2+2+2+2 p)
Divan-ı Hikmet |
|
Nutuk |
|
Uygur metinleri |
|
Yunus Emre Divanı |
|
Çile (Necip Fazıl KISAKÜREK) |
|
S.7. Haydi Abbas vakit tamam
Akşam diyordun işte oldu akşam
Cahit Sıtkı’nın yukarıdaki dizelerinde büyük ünlü uyumuna uymayan kaç sözcük vardır? (5 p)
A. 4 B. 5 C. 1 D. 3 E. 2
S.8. Aşağıdakilerden hangisi dilin özelliklerinden biri değildir? (5 p)
A. Kendine özgü kuralları olması
B. Doğal bir iletişim aracı olması
C. Sosyal bir kurum olması
D. İşaretler sistemi olması
E. Oluşum tarihinin belli olması
S.8. Dil- Kültür ilişkisini kısaca açıklayınız. (15 p)
S.9.Türkçenin gelişmesi ve korunması için neler yapılabilir? Düşüncelerinizi yazınız. (10 p)
Adı: Dil ve Anlatım 9. Sınıf I. Dönem I. Yazılı Sorularıdır
Soyadı: A Gurubu Cevapları
Sınıfı:
No:
S.1. İletişimi tanımlayarak, aşağıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit ederek karşılarına yazınız. (7+2+2+2+2 p)
Hasta yatağında yatmakta olan İhtiyar Çiftçi, on iki oğlunu da yanına çağırarak: “Her biriniz birer çubuk bulup bana getirin.” der. Oğulları birer çubuk bularak babalarının huzuruna gelirler. İhtiyar Çiftçi, bu çubukları birbirine bağlayarak: “Hadi kırın bunları.” der. Oğlanlar epey uğraşmalarına rağmen birbirine bağlı olan çubukları kıramazlar. İhtiyar Çiftçi çubukları oğullarından alır ve çözerek oğullarına birer tane verir. “Hadi şimdi kırın.” der. Oğlanlar çubukları kolayca kırarlar. Bunun üzerine İhtiyar Çiftçi oğullarına dönerek: “Eğer birlik olursanız sizi kimse yenemez. Ama birbirinizden ayrılırsanız kolayca yenilirsiniz.” der.
Çiftçinin oğulları hayatları buyu birbirlerinden hiç ayrılmaz ve mutlu bir hayat sürerler.
Gönderici İhtiyar Çiftçi alıcı oğulları ileti birlikten kuvvet doğar dönüt oğulların birbirinden ayrılmaması
S.2. Türkçenin yapı bakımından dünya dilleri arasındaki yerini belirtiniz? (10 p)
S.3. Aşağıda verilen cümlelerde dil hangi işlevde kullanılmıştır? Karşılarına yazınız. (2+2+2+2+2 p)
Konuyu anladınız mı? Kanalı kontrol işlevi
Örnekleri yazınız. Alıcıyı harekete geçirme işlevi
Birlikten kuvvet doğar. Göndergesel işlev
Nesne, yapılan işten etkilenen öğedir. Dil ötesi işlev
Eyvah cüzdanımı kaybettim! Heyecan bildirme işlevi
S.4. Aşağıdaki yargılar doğru ise (D), yanlış ise (Y) koyunuz? (2+2+2+2+2 p)
( Y ) Dil en gelişmiş iletişim aracı değildir.
(D ) Kültür bir milleti diğer milletlerden ayırır.
( Y) Güneşin doğması sosyal bir göstergedir.
(Y) Çekimli dillerde anlam vurguyla sağlanır.
(Y) konuşma dilinin kelime dağarcığı yazı diline göre oldukça fazladır.
S.5. Aşağıdaki boşluklara uygun kelimeleri yazınız. (2+2+2+2+2 p)
Bir Kırgız ile bir Azeri’nin farklı konuşmasına şive denir.
Kaşgarlı Mahmut tarafından 1072-1074 yıllarında yazılan Divan-ı Lügati’t Türk Türkçenin ilk sözlüğü olma özelliğine sahiptir.
Geçmişin kültürel değerleri bugüne, bugünün kültürel değerleri geleceğe dil aracılığı ile taşınır.
Bir toplumda belli kesimlerin kendi aralarında anlaşmayı sağlamak amacıyla kullandıkları özel dile argo denir.
Günlük hayatta insanların karşı karşıya geldikleri her an için kullandıkları doğal dile konuşma dili denir.
S.6. Aşağıdaki eserler, Türkçenin hangi dönemlerine aittir? Karşılarına yazınız? (2+2+2+2+2 p)
Divan-ı Hikmet |
Eski Türkçe |
Nutuk |
Türkiye Türkçesi |
Uygur Metinleri |
Eski Türkçe |
Yunus Emre Divanı |
Eski Anadolu Türkçesi |
Çile (Necip Fazıl KISAKÜREK) |
Türkiye Türkçesi |
S.7. Haydi Abbas vakit tamam
Akşam diyordun işte oldu akşam
Cahit Sıtkı’nın yukarıdaki dizelerinde büyük ünlü uyumuna uymayan kaç sözcük vardır? (5 p)
A. 4 B. 5 C. 1 D. 3 E. 2
S.8. Aşağıdakilerden hangisi dilin özelliklerinden biri değildir? (5 p)
A. Kendine özgü kuralları olması
B. Doğal bir iletişim aracı olması
C. Sosyal bir kurum olması
D. İşaretler sistemi olması
E. Oluşum tarihinin belli olması
S.8. Dil- Kültür ilişkisini kısaca açıklayınız. (15 p)
…………………………
S.9.Türkçenin gelişmesi ve korunması için neler yapılabilir? Düşüncelerinizi yazınız. (10 p)
………………………………….
kardeşim dil anlatımın 2. sınavınıda yayınlarmısın?
YanıtlaSil