15 Aralık 2012 Cumartesi

9. Sınıf Dil ve Anlatım Dersi 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları



Adı:                                    Dil ve Anlatım 9. Sınıf I. Dönem  I. Yazılı Sorularıdır
Soyadı:                                                                      B Gurubu
Sınıfı:                                                                       
No:
S.1. İletişimi tanımlayarak, aşağıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit ederek karşılarına yazınız. (7+2+2+2+2 p)
  
            Kavgacı bir genç varmış. Babası bir gün onu tahta bir levhanın önüne götürmüş. “Arkadaşlarınla kavga ettiğin zaman, buraya bir çivi çak.” demiş. Genç, birinci günde tahtaya otuz yedi tane çivi çakmış. Sonraki günlerde kendi kendini kontrol etmeye çalışmış ve her geçen gün daha az çivi çakmış. Nihayet bir gün hiç çivi çakmamış. Babasına gidip hiç çivi çakmadığını söylemiş. Babası: “Bugünden başlayarak kavga etmediğin her gün için bir çivi sök.” demiş. Günler sonra çocuk babasına hiç çivi kalmadığını söylemiş. Babası ona “Aferin! Ama tahta perdeye dikkatli bak.” demiş. “Artık bir çok delik var ve bu tahta perde hiçbir zaman eskisi gibi sağlam olmayacak.”
“Arkadaşlarla kavga edildiği zaman kötü sözler söylenir. Her kötü kelime bir iz bırakır. Arkadaşların seni affedebilir ama bu iz daima kalır.”
İletişim :

Gönderici ……………………………. alıcı ………………………  ileti ……………………………..  dönüt ……………………….

S.2.Türkçenin köken bakımından Dünya dilleri arasındaki yerini belirtiniz? (10 p)


S.3. Aşağıda verilen cümlelerde dil hangi işlevde kullanılmıştır? Karşılarına yazınız.  (2+2+2+2+2 p)
Eyvah, babam geldi!                                                               …………………………………..
Lütfen sessiz olur musunuz?                                                 ………………………………….
Su yüz derecede kaynamaz.                                                   ……………………………………
Zamirler, ismin yerini tutan kelimelerdir.                                ………………………………….
Sesim geliyor mu?                                                                  ……………………………………………

S.4. Aşağıdaki yargılar doğru ise (D),yanlış ise (Y) koyunuz?  (2+2+2+2+2 p)

(  ) Dil göstergeleri, yansıma sözcükler hariç nedensizdir
(  ) Kültür, milletleri ortak değerler etrafında birleştirir.
(  ) Dil zaman içinde değişmeyen cansız bir varlıktır.                                                                      
(   ) Konuşma dili günlük hayatta farklılık gösterirken yazı dili farklılık göstermez.  
 (   )  Orhun Abideleri Uygurların Türk dünyasına mirasıdır.  

S.5. Aşağıdaki boşlukları doldurunuz?   (2+2+2+2+2 p)

Türkçenin ………………. ile …………………….. olmak üzere iki lehçesi vardır.
Bir Urfalı ile Ordulunun farklı konuşmasına ……………. denir.
İnsanların geçmişten geleceğe birbirlerini etkileyerek oluşturdukları değerlere  ……………… denir.
Türkçenin ilk yazılı örneklerini ……………………….. vermişlerdir.

S.6. Aşağıdaki eserler, Türkçenin hangi dönemlerine aittir? Karşılarına yazınız?   (2+2+2+2+2 p)

Kutadgu Bilig

Yaban  (Yakup Kadri Karaosmanoğlu)

Göktürk Kitabeleri

Yunus Emre Divanı

Çalıkuşu  (Reşat Nuri Güntekin)



S.7.  “ Annem patik örüyordu sen giyesin diye,
         Sen henüz doğmamıştın.”
Yukarıdaki dizelerde büyük ünlü uyumuna uymayan kaç tane kelime vardır? ? (5 p)
A. 6        B.  5         C. 3         D. 4            E. 2






S.8. Dil tarihçileri, Türkçenin tarihi geçmişini 13. yy’ye kadar götürebilmektedirler.
Bu durumun nedeni aşağıdakilerden hangisidir? ? (5 p)
A) Türkçenin ilk yazılı ürünleri bu yy’de verilmiştir.
B) Türkler yerleşik hayata bu yüzyılda geçmiştir.
C) Türkler İslamiyeti bu yüzyılda kabul etmiştir.
D) Türkiye Cumhuriyeti bu yüzyılda kurulmuştur.
E) Latin alfabesi bu yüzyılda kabul edilmiştir.









S.9. Dil- Kültür ilişkisini açıklayınız. (15 p)




















S.10. Türkçenin gelişmesi ve korunması için neler yapılabilir? Düşüncelerinizi yazınız. (10 p)





















Adı:                                    Dil ve Anlatım 9. Sınıf I. Dönem  I. Yazılı Sorularıdır
Soyadı:                                                                      B Gurubu Cevapları
Sınıfı:                                                                       
No:

S.1. İletişimi tanımlayarak, aşağıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit ederek karşılarına yazınız. (7+2+2+2+2 p)
  
            Kavgacı bir genç varmış. Babası bir gün onu tahta bir levhanın önüne götürmüş. “Arkadaşlarınla kavga ettiğin zaman, buraya bir çivi çak.” demiş. Genç, birinci günde tahtaya otuz yedi tane çivi çakmış. Sonraki günlerde kendi kendini kontrol etmeye çalışmış ve her geçen gün daha az çivi çakmış. Nihayet bir gün hiç çivi çakmamış. Babasına gidip hiç çivi çakmadığını söylemiş. Babası: “Bugünden başlayarak kavga etmediğin her gün için bir çivi sök.” demiş. Günler sonra çocuk babasına hiç çivi kalmadığını söylemiş. Babası ona “Aferin! Ama tahta perdeye dikkatli bak.” demiş. “Artık bir çok delik var ve bu tahta perde hiçbir zaman eskisi gibi sağlam olmayacak.”
“Arkadaşlarla kavga edildiği zaman kötü sözler söylenir. Her kötü kelime bir iz bırakır. Arkadaşların seni affedebilir ama bu iz daima kalır.”
İletişim :

Gönderici   baba   alıcı kavgacı çocuk    ileti kavka kötüdür  dönüt Çocuğun kavgayı bırakması

S.2.Türkçenin köken bakımından Dünya dilleri arasındaki yerini belirtiniz? (10 p)

S.3. Aşağıda verilen cümlelerde dil hangi işlevde kullanılmıştır? Karşılarına yazınız.  (2+2+2+2+2 p)
Eyvah, babam geldi!                                                               Heyecan bildirme işlevi
Lütfen sessiz olur musunuz?                                                 Alıcıyı harekete geçirme işlevi
Su yüz derecede kaynamaz.                                                   Göndergesel işlev
Zamirler, ismin yerini tutan kelimelerdir.                                Dil ötesi işlev
Sesim geliyor mu?                                                                  Kanalı kontrol işlevi

S.4. Aşağıdaki yargılar doğru ise (D),yanlış ise (Y) koyunuz?  (2+2+2+2+2 p)

( D ) Dil göstergeleri, yansıma sözcükler hariç nedensizdir
( Y ) Kültür, milletleri ortak değerler etrafında birleştirir.
(Y) Dil zaman içinde değişmeyen cansız bir varlıktır.                                                                      
( D  ) Konuşma dili günlük hayatta farklılık gösterirken yazı dili farklılık göstermez.  
 (Y   )  Orhun Abideleri Uygurların Türk dünyasına mirasıdır.  

S.5. Aşağıdaki boşlukları doldurunuz?   (2+2+2+2+2 p)

Türkçenin Çavuşça ile Yakutça olmak üzere iki lehçesi vardır.
Bir Urfalı ile Ordulunun farklı konuşmasına ağız denir.
İnsanların geçmişten geleceğe birbirlerini etkileyerek oluşturdukları değerlere  kültür  denir.
Türkçenin ilk yazılı örneklerini Göktürkler vermişlerdir.

S.6. Aşağıdaki eserler, Türkçenin hangi dönemlerine aittir? Karşılarına yazınız?   (2+2+2+2+2 p)

Kutadgu Bilig
Eski Türkçe
Yaban  (Yakup Kadri Karaosmanoğlu)
Türkiye Türkçesi
Göktürk Kitabeleri
Eski Türkçe
Yunus Emre Divanı
Eski Anadolu Türkçesi
Çalıkuşu  (Reşat Nuri Güntekin)
Türkiye Türkçesi


S.7.  “ Annem patik örüyordu sen giyesin diye,
         Sen henüz doğmamıştın.”
Yukarıdaki dizelerde büyük ünlü uyumuna uymayan kaç tane kelime vardır? ? (5 p)
A. 6        B.  5         C. 3         D. 4            E. 2






S.8. Dil tarihçileri, Türkçenin tarihi geçmişini 13. yy’ye kadar götürebilmektedirler.
Bu durumun nedeni aşağıdakilerden hangisidir? ? (5 p)
A) Türkçenin ilk yazılı ürünleri bu yy’de verilmiştir.
B) Türkler yerleşik hayata bu yüzyılda geçmiştir.
C) Türkler İslamiyeti bu yüzyılda kabul etmiştir.
D) Türkiye Cumhuriyeti bu yüzyılda kurulmuştur.
E) Latin alfabesi bu yüzyılda kabul edilmiştir.









S.9. Dil- Kültür ilişkisini açıklayınız. (15 p)










S.10. Türkçenin gelişmesi ve korunması için neler yapılabilir? Düşüncelerinizi yazınız. (10 p)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.