Adı: Dil ve Anlatım 9. Sınıf I. Dönem I. Yazılı Sorularıdır
Soyadı: B
Gurubu
Sınıfı:
No:
S.1. İletişimi
tanımlayarak, aşağıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit
ederek karşılarına yazınız. (7+2+2+2+2 p)
Kavgacı bir genç varmış. Babası bir
gün onu tahta bir levhanın önüne götürmüş. “Arkadaşlarınla kavga ettiğin zaman,
buraya bir çivi çak.” demiş. Genç, birinci günde tahtaya otuz yedi tane çivi
çakmış. Sonraki günlerde kendi kendini kontrol etmeye çalışmış ve her geçen gün
daha az çivi çakmış. Nihayet bir gün hiç çivi çakmamış. Babasına gidip hiç çivi
çakmadığını söylemiş. Babası: “Bugünden başlayarak kavga etmediğin her gün için
bir çivi sök.” demiş. Günler sonra çocuk babasına hiç çivi kalmadığını
söylemiş. Babası ona “Aferin! Ama tahta perdeye dikkatli bak.” demiş. “Artık
bir çok delik var ve bu tahta perde hiçbir zaman eskisi gibi sağlam olmayacak.”
“Arkadaşlarla kavga edildiği zaman kötü sözler
söylenir. Her kötü kelime bir iz bırakır. Arkadaşların seni affedebilir ama bu
iz daima kalır.”
İletişim :
Gönderici ……………………………. alıcı ……………………… ileti …………………………….. dönüt ……………………….
S.2.Türkçenin köken
bakımından Dünya dilleri arasındaki yerini belirtiniz? (10 p)
S.3. Aşağıda verilen
cümlelerde dil hangi işlevde kullanılmıştır? Karşılarına yazınız. (2+2+2+2+2 p)
Eyvah,
babam geldi! …………………………………..
Lütfen
sessiz olur musunuz? ………………………………….
Su
yüz derecede kaynamaz. ……………………………………
Zamirler,
ismin yerini tutan kelimelerdir. ………………………………….
Sesim
geliyor mu? ……………………………………………
S.4. Aşağıdaki yargılar
doğru ise (D),yanlış ise (Y) koyunuz? (2+2+2+2+2
p)
( ) Dil göstergeleri, yansıma sözcükler hariç
nedensizdir
( ) Kültür, milletleri ortak değerler etrafında
birleştirir.
( ) Dil zaman içinde değişmeyen cansız bir
varlıktır.
( ) Konuşma dili günlük
hayatta farklılık gösterirken yazı dili farklılık göstermez.
( ) Orhun
Abideleri Uygurların Türk dünyasına mirasıdır.
S.5. Aşağıdaki
boşlukları doldurunuz? (2+2+2+2+2 p)
Türkçenin
………………. ile …………………….. olmak üzere iki lehçesi vardır.
Bir
Urfalı ile Ordulunun farklı konuşmasına …………….
denir.
İnsanların geçmişten geleceğe birbirlerini etkileyerek
oluşturdukları değerlere ……………… denir.
Türkçenin ilk yazılı örneklerini ……………………….. vermişlerdir.
S.6. Aşağıdaki eserler,
Türkçenin hangi dönemlerine aittir? Karşılarına yazınız? (2+2+2+2+2 p)
Kutadgu
Bilig
|
|
Yaban (Yakup Kadri Karaosmanoğlu)
|
|
Göktürk
Kitabeleri
|
|
Yunus
Emre Divanı
|
|
Çalıkuşu (Reşat Nuri Güntekin)
|
|
S.7. “ Annem patik örüyordu sen giyesin diye,
Sen henüz doğmamıştın.”
Yukarıdaki dizelerde
büyük ünlü uyumuna uymayan kaç tane kelime vardır? ? (5 p)
A.
6 B. 5
C. 3 D. 4 E. 2
S.8. Dil tarihçileri,
Türkçenin tarihi geçmişini 13. yy’ye kadar götürebilmektedirler.
Bu durumun nedeni
aşağıdakilerden hangisidir? ? (5 p)
A)
Türkçenin ilk yazılı ürünleri bu yy’de verilmiştir.
B)
Türkler yerleşik hayata bu yüzyılda geçmiştir.
C)
Türkler İslamiyeti bu yüzyılda kabul etmiştir.
D)
Türkiye Cumhuriyeti bu yüzyılda kurulmuştur.
E)
Latin alfabesi bu yüzyılda kabul edilmiştir.
S.9. Dil- Kültür
ilişkisini açıklayınız. (15 p)
S.10. Türkçenin
gelişmesi ve korunması için neler yapılabilir? Düşüncelerinizi yazınız. (10 p)
Adı: Dil ve Anlatım 9. Sınıf I. Dönem I. Yazılı Sorularıdır
Soyadı: B
Gurubu Cevapları
Sınıfı:
No:
S.1. İletişimi
tanımlayarak, aşağıdaki metinde “gönderici, alıcı, ileti ve dönütü” tespit
ederek karşılarına yazınız. (7+2+2+2+2 p)
Kavgacı bir genç varmış. Babası bir
gün onu tahta bir levhanın önüne götürmüş. “Arkadaşlarınla kavga ettiğin zaman,
buraya bir çivi çak.” demiş. Genç, birinci günde tahtaya otuz yedi tane çivi
çakmış. Sonraki günlerde kendi kendini kontrol etmeye çalışmış ve her geçen gün
daha az çivi çakmış. Nihayet bir gün hiç çivi çakmamış. Babasına gidip hiç çivi
çakmadığını söylemiş. Babası: “Bugünden başlayarak kavga etmediğin her gün için
bir çivi sök.” demiş. Günler sonra çocuk babasına hiç çivi kalmadığını
söylemiş. Babası ona “Aferin! Ama tahta perdeye dikkatli bak.” demiş. “Artık
bir çok delik var ve bu tahta perde hiçbir zaman eskisi gibi sağlam olmayacak.”
“Arkadaşlarla kavga edildiği zaman kötü sözler
söylenir. Her kötü kelime bir iz bırakır. Arkadaşların seni affedebilir ama bu
iz daima kalır.”
İletişim :
Gönderici baba
alıcı kavgacı çocuk ileti kavka
kötüdür dönüt Çocuğun kavgayı bırakması
S.2.Türkçenin köken
bakımından Dünya dilleri arasındaki yerini belirtiniz? (10 p)
S.3. Aşağıda verilen
cümlelerde dil hangi işlevde kullanılmıştır? Karşılarına yazınız. (2+2+2+2+2 p)
Eyvah,
babam geldi! Heyecan bildirme
işlevi
Lütfen
sessiz olur musunuz? Alıcıyı
harekete geçirme işlevi
Su
yüz derecede kaynamaz. Göndergesel işlev
Zamirler,
ismin yerini tutan kelimelerdir. Dil ötesi işlev
Sesim
geliyor mu? Kanalı kontrol işlevi
S.4. Aşağıdaki yargılar
doğru ise (D),yanlış ise (Y) koyunuz? (2+2+2+2+2
p)
(
D ) Dil göstergeleri, yansıma
sözcükler hariç nedensizdir
( Y ) Kültür, milletleri ortak değerler
etrafında birleştirir.
(Y) Dil zaman içinde değişmeyen cansız
bir varlıktır.
( D ) Konuşma dili günlük hayatta farklılık
gösterirken yazı dili farklılık göstermez.
(Y ) Orhun Abideleri Uygurların Türk dünyasına mirasıdır.
S.5. Aşağıdaki
boşlukları doldurunuz? (2+2+2+2+2 p)
Türkçenin
Çavuşça ile Yakutça olmak üzere iki lehçesi vardır.
Bir
Urfalı ile Ordulunun farklı konuşmasına ağız
denir.
İnsanların geçmişten geleceğe birbirlerini etkileyerek
oluşturdukları değerlere kültür
denir.
Türkçenin ilk yazılı örneklerini Göktürkler vermişlerdir.
S.6. Aşağıdaki eserler,
Türkçenin hangi dönemlerine aittir? Karşılarına yazınız? (2+2+2+2+2 p)
Kutadgu
Bilig
|
Eski Türkçe
|
Yaban (Yakup Kadri Karaosmanoğlu)
|
Türkiye Türkçesi
|
Göktürk
Kitabeleri
|
Eski Türkçe
|
Yunus
Emre Divanı
|
Eski Anadolu
Türkçesi
|
Çalıkuşu (Reşat Nuri Güntekin)
|
Türkiye Türkçesi
|
S.7. “ Annem patik örüyordu sen giyesin diye,
Sen henüz doğmamıştın.”
Yukarıdaki dizelerde
büyük ünlü uyumuna uymayan kaç tane kelime vardır? ? (5 p)
A.
6 B. 5
C. 3 D.
4 E. 2
S.8. Dil tarihçileri,
Türkçenin tarihi geçmişini 13. yy’ye kadar götürebilmektedirler.
Bu durumun nedeni
aşağıdakilerden hangisidir? ? (5 p)
A) Türkçenin ilk
yazılı ürünleri bu yy’de verilmiştir.
B)
Türkler yerleşik hayata bu yüzyılda geçmiştir.
C)
Türkler İslamiyeti bu yüzyılda kabul etmiştir.
D)
Türkiye Cumhuriyeti bu yüzyılda kurulmuştur.
E)
Latin alfabesi bu yüzyılda kabul edilmiştir.
S.9. Dil- Kültür
ilişkisini açıklayınız. (15 p)
S.10.
Türkçenin gelişmesi ve korunması için neler yapılabilir? Düşüncelerinizi
yazınız. (10
p)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.