10.
SINIFLAR TÜRK EDEBİYATI DERSİ 2. DÖNEM ORTAK
SINAV SORULARI
ADI: SOYADI:
NO: SINIFI:
10 …..
NOT :Süre bir ders
saatidir.Soruların puan dağılımları üzerinde belirtilmiştir.Sınav kağıdının değerlendirmesinde
kağıt düzeni ,yazım kurallarına - noktalama işaretlerine uygunluk % 10 etkili olacaktır.Yazınız elçinizdir,lütfen
onu dikkatli kullanınız
1. Manilerin genel
özelliklerinden dördünü yazınız (6 p.)
Verilen örneklerin hangi mani türüne girdiğini boşluklara yazınız. (+ 9 p : 15 puan)
Manilerin genel
özellikleri:
a)
b)
c)
d)
Ayağı
Ağlarım çağlar gibi Koyunum
var karaman
Kuşlardan bir kuş gördüm Derdim var dağlar gibi Gaybolursa araman
Var başında ayağı Ciğerden yaralıyım Ben bir reçber kızıyım
Kuşlardan bir kuş gördüm Derdim var dağlar gibi Gaybolursa araman
Var başında ayağı Ciğerden yaralıyım Ben bir reçber kızıyım
Üstad manici isen Gülerim çağlar
gibi Şehirliye
yaraman
Aç maniden ayağı
Aç maniden ayağı
……………………. Her gelen bir gül
ister …………………..
Sahipsiz bağlar gibi
…………………….
2. Aşağıda
verilen şiirlerin nazım şekillerini yanlarına belirtiniz. (3+2+3+2+3+2: 15p )
Behey ala gözlü dilber
Vaktin geçer demedim mi Gözlerin olmus harami Beller keser demedim mi |
Bu alemi goren sensin
Ademi sürdün bakmadın
Yok gozunde perde senin Cennette de bırakmadın Haksiza yol veren sensin Şeytanı niçin yakmadın Yok mu sucun burda senin Cehennemin var da senin |
Suya virsun bağban gülzarı zahmet
çekmesün
Bir gül açılmaz yüzün tek virse min gülzara
su
|
Bağdat 'a girilmez tozdan dumandan.
Her ana doğurmaz böyle bir aslan Kelle koltuğunda geliyor aslan Allah Allah deyip geçti Genç Osman |
Aşkın
aldı benden beni
Bana seni gerek seni Ben yanarım dün ü günü Bana seni gerek seni |
Ten bozuldu
eşk-i çeşm-i hûn-feşânumdan menüm
Köydi can gönlümdeki sûz-ı nihânumdan menüm Tâ eser var cism ü cân-ı nâtüvânumdan menüm Gâm kem etmez göz ü gönlüm cism ü canumdan menüm Bu başumdan savulup ol gitse yanumdan menüm. |
3. Bir
safa bahşedelim gel şu dil-i na-şada
Verilen şiir 18. yy. şairi Nedim’e
aittir. Şiirden hareketle Nedim’in
Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada edebi
kişiliği hakkında bilgi veriniz.
(3+2+2+3 : 10p.)
İşte üç çifte kayık
iskelede amade
Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada
Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada
a)
b)
c)
d)
4. Aşağıdaki
şiirden hareketle şairin edebi kişiliği hakkında açıklama yapınız.(5*2 : 10p.)
Değirmenden
gelirim beygirim yüklü
Şu kızı görenin del olur aklı
On beş yaşında kırk beş belikli
Bir kız bana emmi dedi neyleyim Karacaoğlan
Şu kızı görenin del olur aklı
On beş yaşında kırk beş belikli
Bir kız bana emmi dedi neyleyim Karacaoğlan
a)
b)
c)
d)
e)
5. Aşağıdaki iki şiirden hareketle
Divan şiiri ve Halk şiirini belirtilen özelliklere göre
karşılaştırınız.(5*2:10p)
|
Ger derse
Fuzuli ki “güzellerde vefâ var”
Aldanma ki şâir sözü elbette yalandır |
Benim yârim gelişinden bellidir
Ak elleri deste deste güllüdür İbrişim kuşaklı ince bellidir İnce bellerimi sar dedi bana |
Nazım şekli:
|
|
|
Ses ve söyleyiş:
|
|
|
Dil ve Anlatım:
|
|
|
Tema:
|
|
|
Yapı:
|
|
|
6.Aşağıdaki
eserlerin karşısına yazarlarını yazınız. (5*2: 10p)
Siham–ı
Kaza :
Mevlid:Fihi
Ma Fih :
Cemşid
ü Hurşid :
Beng
ü Bade :
Risaletün
Nushiyye :
7.Şiirde
kullanılan söz sanatlarını gösteriniz. (3+2+2+3: 10p.)
Saçma ey göz eşkden gönlümdeki odlara su
( eşk :göz yaşı , od :ateş , )
Kim bu denlü dutuşan odlara kılmaz çâre su
Kim bu denlü dutuşan odlara kılmaz çâre su
Mecaz:
Tezat:
Açık istiare:
Hüsn-i talil:
8.
Aşağıdaki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz.(5*2 : 10p)
-Divan şiirinde kullanılan kalıplaşmış ,sanatlı
,güzel sözlere ……………………………denir.
-Terkibibentte bentleri birbirine bağlayan
beyitlere ………………………….. denir
-Aşık tarzı halk şiirinin son büyük temsilcisi
…………………………………………
-Kaynağını
Türk sözcüğünden alan ve “Türklere mahsus şarkı” anlamındaki halk edebiyatı
ürününe……...……….denir.
-Türk düşünce tarihinin büyük dehası, gerçek bir halk
filozofu, yalnız yasadığı 13. yüzyılın değil bütün zamanların en büyük
nüktecisi, Türk zekasını, mizah dehasının en önemli temsilcisi …………………………………. …
9.Aşağıdaki cümlelerin karşısına doğru -
yanlış ifadelerini belirtiniz.(10p)
-Köroğlu ve Dadaloğlu koçaklamalarıyla tanınır ( )
-Semailer koşmaya göre daha hafif ,daha kıvrak bir
ezgiyle söylenir.
( )
-Aşık Ömer,Erzurumlu Emrah,Seyrani, Divan
edebiyatından etkilenmiştir ( )
-Kayıkçı Kul Mustafa gezgin asker şairdir ( )
-Şarkının söylenişte ve bestelenişte en güzel
mısrasına berceste denir.
( )
Başarılar Dileriz.
B. CAMBAZ R. SEZGİN Kadir Engin
T.Ed./Dil
ve An. Öğ.
T.Ed./Dil ve An. Öğ.
T.Ed./Dil ve An. Öğ.
2011–
2012EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
BAŞÖĞRETMEN ANADOLU LİSESİ
10.
SINIFLAR TÜRK EDEBİYATI DERSİ 2. DÖNEM ORTAK
SINAV SORULARI
ADI: SOYADI:
NO: SINIFI:
10 …..
NOT :Süre bir ders
saatidir.Soruların puan dağılımları üzerinde belirtilmiştir.Sınav kağıdının değerlendirmesinde
kağıt düzeni ,yazım kurallarına - noktalama işaretlerine uygunluk % 10 etkili olacaktır.Yazınız elçinizdir,lütfen
onu dikkatli kullanınız.
1.
Manilerin genel özelliklerinden dördünü
yazınız (6 p.) Verilen örneklerin hangi mani türüne girdiğini
boşluklara yazınız. (+ 9 p : 15 puan)
Manilerin genel özellikleri:
a)Halk
şiirinde en küçük nazım biçimidir.
b)Yedi
heceli dört dizeden oluşur.
c)Uyak
düzeni aaxa şeklindedir.
d)Aşk,tabiat,ayrılık gibi
evrensel temalar işlenir
Ayağı
Ağlarım
çağlar gibi Koyunum var
karaman
Kuşlardan bir kuş gördüm Derdim var dağlar gibi Gaybolursa araman
Var başında ayağı Ciğerden yaralıyım Ben bir reçber kızıyım
Kuşlardan bir kuş gördüm Derdim var dağlar gibi Gaybolursa araman
Var başında ayağı Ciğerden yaralıyım Ben bir reçber kızıyım
Üstad manici isen Gülerim çağlar
gibi Şehirliye
yaraman
Aç maniden ayağı
Aç maniden ayağı
CİNASLI
(KESİK) MANİ DÜZ (TAM) MANİ
……………………. Her gelen bir gül ister …………………..
Sahipsiz bağlar gibi
ARTIK(YEDEKLİ) MANİ
…………………….
2. Aşağıda
verilen şiirlerin nazım şekillerini yanlarına belirtiniz. (3+2+3+2+3+2: 15p )
Behey ala gözlü dilber
Vaktin geçer demedim mi VARSAĞI
Gözlerin olmus harami
Beller keser demedim mi |
Bu alemi goren sensin
Ademi sürdün bakmadın
Yok gozunde perde senin ŞATHİYE Cennette de bırakmadın Haksiza yol veren sensin Şeytanı niçin yakmadın Yok mu sucun burda senin Cehennemin var da senin |
Suya virsun bağban gülzarı zahmet
çekmesün
Bir gül açılmaz yüzün tek virse min gülzara
su
KASİDE
|
Bağdat 'a girilmez tozdan dumandan.
Her ana doğurmaz böyle bir aslan Kelle koltuğunda geliyor aslan DESTAN Allah Allah deyip geçti Genç Osman |
Aşkın
aldı benden beni
Bana seni gerek seni Ben yanarım dün ü günü Bana seni gerek seni İLAHİ |
Ten bozuldu
eşk-i çeşm-i hûn-feşânumdan menüm
Köydi can gönlümdeki sûz-ı nihânumdan menüm Tâ eser var cism ü cân-ı nâtüvânumdan menüm Gâm kem etmez göz ü gönlüm cism ü canumdan menüm Bu başumdan savulup ol gitse yanumdan menüm. MUHAMMES |
3. Bir
safa bahşedelim gel şu dil-i na-şada
Verilen şiir 18. yy. şairi Nedim’e
aittir. Şiirden hareketle Nedim’in
Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada edebi
kişiliği hakkında bilgi veriniz.
(3+2+2+3 : 10p.)
İşte üç çifte kayık
iskelede amade
Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada
Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada
e) Nedim Istanbulludur. Istanbul kültürü ile bezenmiş ,ayrıca iyi bir
medrese eğitimi almıştır.
f) Lale Devri coşkusunu gazel ve şarkılarında yansıtmış ,din dışı konuları işlemiştir..
c) Şarkı türünün en güzel örneklerini vermiş yazdığı 28 şarkı da bestelenmiştir.
c) Şarkı türünün en güzel örneklerini vermiş yazdığı 28 şarkı da bestelenmiştir.
d) Soyut
olan divan şiirini somutlaştırmış,mahallileşme akımının etkisiyle sade dil
kullanmıştır.
4. Aşağıdaki
şiirden hareketle şairin edebi kişiliği hakkında açıklama yapınız.(5*2 : 10p.)
Değirmenden
gelirim beygirim yüklü
Şu kızı görenin del olur aklı
On beş yaşında kırk beş belikli
Bir kız bana emmi dedi neyleyim Karacaoğlan
Şu kızı görenin del olur aklı
On beş yaşında kırk beş belikli
Bir kız bana emmi dedi neyleyim Karacaoğlan
17'nci yüzyılda
yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen
obalarında yetişti. Türk saz şiirinin en
büyük ustasıdır. Kendisinden sonraki tüm aşıkları etkilemiştir. Karacaoğlan'ın
şiiri aşk ve doğa üzerinde kuruludur. Ayrılık, gurbet, sıla özlemi ve ölüm en
çok değindiği konulardır. Şiirlerinde sıkça adları geçen Elif, Zeynep ve
İsmikan adlı kadınların sevgilileri olduğu sanılıyor. Duygularını, yaşadıklarını, düşüncelerini
içten, gerçekçi ve özgün bir şiir yapısı içinde anlatır. Karacaoğlan, Türk aşık edebiyatına yepyeni bir
söyleyiş biçimi getirdi. Doğa benzetmelerini sık sık kullanır. Çok yalın ve
temiz bir Türkçe kullanır.Varsağı türünün en çok örneğini veren şairdir. Birçok
şiiri bestelendi.
5.Aşağıdaki iki şiirden hareketle
Divan şiiri ve Halk şiirini belirtilen özelliklere göre
karşılaştırınız.(5*2:10p)
|
Ger derse
Fuzuli ki “güzellerde vefâ var”
Aldanma ki şâir sözü elbette yalandır |
Benim yârim gelişinden bellidir
Ak elleri deste deste güllüdür İbrişim kuşaklı ince bellidir İnce bellerimi sar dedi bana |
Nazım şekli:
|
GAZEL
|
KOŞMA
|
Ses ve söyleyiş:
|
Arapça sözcüklerde kullanılan uzun ünlüler söyleyişi ve kullanılan
Aruz veznini etkiler
|
Sözcükler yazıldıkları gibi söylenir
|
Dil ve Anlatım:
|
Arapça ve Farsça etkisinde,ağır,sanatlı dil
|
Sade dil,halkın kullandığı deyimler,yerel söyleyişler
|
Tema:
|
Aşk ,tabiat,övgü,hiciv gibi soyut temalar , soyut-kusursuz- sevgili
|
Somut sevgili,tabiat,ayrılık ,kahramanlık gibi temalar
|
Yapı :
|
Beyit
|
Dörtlük
|
6.Aşağıdaki
eserlerin karşısına yazarlarını yazınız. (5*2: 10p)
Siham–ı
Kaza : Nef’i
Fihi
Ma Fih : Mevlana
Cemşid
ü Hurşid : Ahmedi
Beng
ü Bade : Fuzuli
Risaletün
Nushiyye : Yunus Emre
7.Şiirde
kullanılan söz sanatlarını gösteriniz. (3+2+2+3: 10p.)
Saçma ey göz eşkden gönlümdeki odlara su
( eşk :göz yaşı , od :ateş , )
Kim bu denlü dutuşan odlara kılmaz çâre su
Kim bu denlü dutuşan odlara kılmaz çâre su
Mecaz: od (ateş) kelimesinde
Tezat: su ve ateş kelimeleriyle
Açık istiare: Yüreğindeki acılar ateşe
benzetilmiştir.
Hüsn-i talil: Gözyaşlarının gönüldeki
ateşi söndürmek için akıtıldığını söyler.
8.
Aşağıdaki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz.(5*2 : 10p)
-Divan şiirinde kullanılan
kalıplaşmış ,sanatlı ,güzel sözlere …MAZMUN…denir.
-Terkibibentte bentleri birbirine bağlayan
beyitlere …VASITA BEYİTİ
denir
-Aşık tarzı halk şiirinin son büyük temsilcisi …AŞIK VEYSEL…………
-Kaynağını
Türk sözcüğünden alan ve “Türklere mahsus şarkı” anlamındaki halk edebiyatı
ürününe TÜRKÜ.denir.
-Türk düşünce tarihinin büyük dehası, gerçek bir halk
filozofu, yalnız yasadığı 13. yüzyılın değil bütün zamanların en büyük
nüktecisi, Türk zekasını, mizah dehasının en önemli temsilcisi NASRETTİN HOCA …
9.Aşağıdaki cümlelerin karşısına doğru -
yanlış ifadelerini belirtiniz.(10p)3
-Köroğlu ve Dadaloğlu koçaklamalarıyla tanınır ( D
-Semailer koşmaya göre daha hafif ,daha kıvrak bir
ezgiyle söylenir. ( D )
-Aşık Ömer,Erzurumlu Emrah,Seyrani, Divan
edebiyatından etkilenmiştir ( D )
-Kayıkçı Kul Mustafa gezgin asker şairdir (D )
-Şarkının söylenişte ve bestelenişte en güzel
mısrasına berceste denir.
( Y)
Başarılar Dileriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.