'Yâr' deyince, kalem
elden düşüyor
Gözlerim görmüyor, aklım şaşıyor
Lâmbada titreyen alev üşüyor
Aşk, kağıda yazılmıyor Mihriban. “ Abdurrahim KARAKOÇ
Gözlerim görmüyor, aklım şaşıyor
Lâmbada titreyen alev üşüyor
Aşk, kağıda yazılmıyor Mihriban. “ Abdurrahim KARAKOÇ
1. Yukarıdaki beyitte yer alan “lambada titreyen alev üşüyor” ifadesindeki imgenin nasıl oluşturulduğunu açıklayınız. (5 P)
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
“ Hey Rıza! Kederin
başından aşkın
Bitip tükenmiyor elem-i aşkın
Sende derya gibi daima taşkın
Daima çalkalanır bir gönül vardır.”
2. Yukarıdaki dörtlükte verilen teşbihi dört unsurunu
göstererek yazınız. (10 P)
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan
yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız. (3+3+4=10 P)
a) Matla’sız gazel gibi uyaklanan
genelde tek dörtlükten oluşan divan edebiyatı nazım şekline ………. denir.(4 P)
b) Kasidelerde şairin bir başkasını
övdüğü bölüme ……………........... denir. (3 P)
c) Gazelin bütün beyitlerinde aynı konu
işleniyorsa buna ……….......…....….. gazel denir. (3 P)
4. Aşağıdaki şiirleri verilen kriterlere
göre değerlendiriniz. Bulduğunuz sonuçlara göre nazım biçimini şiirlerin
üstündeki boşluğa yazınız. ( 20 P)
............. ...........
Eğer benim ile gitmek dilersen Uzun
ince bir yoldayım
Eğlen güzel yaz olsun da gidelim Gidiyorum
gündüz gece
Bizim iller kıraçlıdır aşılmaz Bilmiyorum
ne haldeyim
Yollar çamur kurusun da gidelim (Karacaoğlan) Gidiyorum
gündüz gece (Aşık Veysel)
…… ..…..
…… ..…..
Nazım birimi : ………………………………. Nazım birimi : ……………………………..
Dili
: …………………………… Dili : …………………………..
Ölçüsü :
…………………………... Ölçüsü : …………………………..
Kafiye şeması :
…………………………... Kafiye şeması :
…………………………..
Ait olduğu
gelenek : …………………………... Ait olduğu gelenek : …………………………..
5. Aşağıdaki beyitte aruz ölçüsü
uygulaması yapınız. Varsa aruz kusurlarını uygun yollarla gideriniz.Aruz
kusurunu hangi yolla giderdiğinizi yan tarafa yazınız. (5 P)
“ Ne yanar kim/se bana â/teş-i dilden / özge
Ne açar kim/se kapım bâd-/ı sabâdan
/ gayrı”
……………..
Düşkünlere kılar ihsan dediler
Eğlen bir karşımda dur nazlı nazlı
Sallanı sallanı geçen güzel yâr
Ben senin derdinden olmuşum hasta
Âşıklar derdine Lokman dediler
İnsafa gel hâlim sor nazlı nazlı
Bağrımda yaramı sar nazlı nazlı
Seni güzellere hayran dediler
.....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
......................................................................
.....................................................................
6. Yukarıdaki şiirin mısraları karışık olarak
verilmiştir.(5+5+10=20 P)
a) Mısralardaki anlam ilişkisini dikkate alarak
şiiri yan taraftaki boşluğa düzgün şekilde yazınız. (10 P)
b) Şiirin düzeltilmiş biçimini dikkate alarak
hangi şiir geleneğine ait olabileceğini yazınız. (5 P)
...................................................................................................................................................................
c) Şiiri,
biçim özelliklerinden hareketle ait olduğu geleneğe göre isimlendiriniz. İsmi şiirin
üzerindeki boşluğa yazınız.(5 P)
“Sarı saçlarına deli gönlümü ………………………………………………………….
Bağlamışlar, çözülmüyor Mihriban. ………………………………………………………….
Ayrılıktan zor belleme ölümü ………………………………………………………….
Görmeyince sezilmiyor Mihriban.” ………………………………………………………….
Bağlamışlar, çözülmüyor Mihriban. ………………………………………………………….
Ayrılıktan zor belleme ölümü ………………………………………………………….
Görmeyince sezilmiyor Mihriban.” ………………………………………………………….
7. Yukarıdaki dörtlüğün kafiye yapısını inceleyiniz. (10+5=15)
a) Bulduğunuz kafiye ve redifi gösteriniz,
kafiye çeşidini yanına yazınız.(5 P)
b) Şiirde ahengin nasıl
sağlandığını yukarıdaki dörtlükten hareketle maddeler halinde aşağıya yazınız.(10
P)
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8. Aşağıdaki cümlelerde
boş bölümleri uygun şekilde doldurunuz (5 P)
- En az …..…..
en çok ……..…. beyitten oluşan………...… gibi kafiyelenen ……………… edebiyatı nazım biçimine …….…………. denir.
Karac'oğlan der ki
geçti çağlarım
Meyve vermez oldu
gönül bağlarım
Aklıma geldikçe
durup ağlarım
Gözüm yaşı sel
olduğu zamandır
Yine bülbül bilir
gülün halinden
Yeter deli oldum
yarin elinden
Aşıp aşıp gelir
yayla belinden
Yardan bize gel
olduğu zamandır.
9. Yukarıdaki şiirle ilgili aşağıdaki
ifadelerin doğru veya yanlış olduğunu karşılarına yazınız. ( 10 P )
a) Bülbül ve Gül kelimelerinde telmih
sanatı vardır ……………………………………..
b) İki dörtlükte de yarım kafiye ve redif
vardır ……………….………………….…
c) 11’li hece ölçüsü ve 6+5 durağına göre
yazılmıştır ……………….…………………….
d) Üzüntü anlattığı için dramatik bir
şiirdir ………………..………………..…..
e) Birinci dörtlük şiirin son dörtlüğüdür
Cevap
Anahtarı
'Yâr' deyince, kalem
elden düşüyor
Gözlerim görmüyor, aklım şaşıyor
Lâmbada titreyen alev üşüyor
Aşk, kağıda yazılmıyor Mihriban. “ Abdurrahim KARAKOÇ
Gözlerim görmüyor, aklım şaşıyor
Lâmbada titreyen alev üşüyor
Aşk, kağıda yazılmıyor Mihriban. “ Abdurrahim KARAKOÇ
1. Yukarıdaki beyitte yer alan “lambada titreyen alev üşüyor”
ifadesindeki imgenin nasıl oluşturulduğunu açıklayınız. (5 P)
Alev”
sözcüğü benzetmede “benzeyendir”, benzetilen ise “insan”dır. “Üşümek” fiili ile insan arasında ilgi kurulmuştur. Benzetme öğelerinden benzeyenin verilmesiyle “kapalı istiare” yapılmıştır. İşte bu sanat sayesinde şair imgeyi yakalıyor
“ Hey Rıza! Kederin
başından aşkın
Bitip tükenmiyor
elem-i aşkın
Sende derya gibi
daima taşkın
Daima
çalkalanır bir gönül vardır.”
2. Yukarıdaki dörtlükte verilen teşbihi dört unsurunu
göstererek yazınız. (10 P)
Derya,
kendisine benzetilen; gibi benzetme edatı, taşkın benzetme yönünü
ve gönül benzeyendir.
3. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan
yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız. (3+3+4=10 P)
a) Matla’sız gazel gibi uyaklanan
genelde tek dörtlükten oluşan divan edebiyatı nazım şekline KITA denir.(4 P)
b) Kasidelerde şairin bir başkasını
övdüğü bölüme METHİYE denir. (3 P)
c) Gazelin her beytinde farklı bir konu aynı güzellikte işleniyorsa buna YEK AVAZ gazel denir. (3 P)
4. Aşağıdaki şiirleri verilen kriterlere
göre değerlendiriniz. Bulduğunuz sonuçlara göre nazım biçimini şiirlerin
üstündeki boşluğa yazınız. ( 20 P)
KOŞMA SEMAİ
Eğer benim ile gitmek dilersen Uzun
ince bir yoldayım
Eğlen güzel yaz olsun da gidelim Gidiyorum
gündüz gece
Bizim iller kıraçlıdır aşılmaz Bilmiyorum
ne haldeyim
Yollar çamur kurusun da gidelim (Karacaoğlan) Gidiyorum
gündüz gece (Aşık Veysel)
…… ..…..
…… ..…..
Nazım birimi : DÖRTLÜK Nazım birimi : DÖRTLÜK
Dili :
SADE Dili : SADE
Ölçüsü :
11’li HECE ÖLÇÜSÜ Ölçüsü :
8’li HECE ÖLÇÜSÜ
Kafiye şeması :
abcb Kafiye
şeması : abab
Ait olduğu
gelenek : HALK EDEBİYATI Ait olduğu gelenek : HALK EDEBİYATI
5. Aşağıdaki beyitte aruz ölçüsü
uygulaması yapınız. Varsa aruz kusurlarını uygun yollarla gideriniz.Aruz
kusurunu hangi yolla giderdiğinizi yan tarafa yazınız. (5 P)
“ Ne yanar kim/se bana â/teş-i dilden / özge Bana kelimesinin ikinci hecesinde ulama
yapılmıştır.
.
. - - / . .
. - / - .
- - /
- - -teş- i arasında ulama yapılmıştır.
( - ) ( . )
Ne açar kim/se kapım bâd-/ı sabâdan
/ gayrı”
. .
- - / .
. - - / . . -
- / -
-
KOŞMA
Düşkünlere kılar ihsan dediler
Eğlen bir karşımda dur nazlı nazlı
Sallanı sallanı geçen güzel yâr
Ben senin derdinden olmuşum hasta
Âşıklar derdine Lokman dediler
İnsafa gel hâlim sor nazlı nazlı
Bağrımda yaramı sar nazlı nazlı
Seni güzellere hayran dediler
Sallanı sallanı geçen
güzel yâr
Eğlen bir karşımda
dur nazlı nazlı
Ben senin derdinden
olmuşum hasta
İnsafa gel hâlim sor
nazlı nazlı
Seni güzellere hayran
dediler
Düşkünlere kılar
ihsan dediler
Âşıklar derdine
Lokman dediler
Bağrımda yaramı sar
nazlı nazlı
6. Yukarıdaki şiirin mısraları karışık olarak
verilmiştir.(5+5+10=20 P)
a) Mısralardaki anlam ilişkisini dikkate alarak
şiiri yan taraftaki boşluğa düzgün şekilde yazınız. (10 P)
b) Şiirin düzeltilmiş biçimini dikkate alarak
hangi şiir geleneğine ait olabileceğini yazınız. (5 P)
Halk edebiyatı geleneğine ait bir şiirdir.
c) Şiiri, biçim özelliklerinden hareketle ait
olduğu geleneğe göre isimlendiriniz. İsmi şiirin üzerindeki boşluğa yazınız.(5 P)
“Sarı saçlarına deli gönlümü -lüm/ Zengin
Kafiye, - ü / redif
Bağlamışlar, çözülmüyor Mihriban. -z
yarım kafiye/ -(ü)lmüyor Mihriban / redif
Ayrılıktan
zor belleme ölümü -
lüm/ Zengin Kafiye, - ü / redif
Görmeyince
sezilmiyor Mihriban.” z yarım kafiye/ -(ü)lmüyor Mihriban /
redif
7. Yukarıdaki dörtlüğün kafiye yapısını inceleyiniz.
(10+5=15)
a) Bulduğunuz kafiye ve redifi gösteriniz,
kafiye çeşidini yanına yazınız.(5 P)
b) Şiirde ahengin nasıl
sağlandığını yukarıdaki dörtlükten hareketle maddeler halinde aşağıya yazınız.(10
P)
a)
Hece ölçüsü,
b)
Kafiye,
c)
Redif,
d)
Aliterasyon(-l ünsüzünün tekrarlanmasıyla),
e)
Asonans(-a, -e, -ü ünlüsünün tekrarlanmasıyla) şiirde ahenk sağlanmıştır.
8. Aşağıdaki cümlelerde
boş bölümleri uygun şekilde doldurunuz (5 P)
- En az 5(Beş) en çok 15(on beş) beyitten oluşan kaside gibi kafiyelenen Divan
edebiyatı nazım biçimine gazel denir.
Karac'oğlan der ki
geçti çağlarım
Meyve vermez oldu
gönül bağlarım
Aklıma geldikçe
durup ağlarım
Gözüm yaşı sel
olduğu zamandır
Yine bülbül bilir
gülün halinden
Yeter deli oldum
yarin elinden
Aşıp aşıp gelir
yayla belinden
Yardan bize gel
olduğu zamandır.
9. Yukarıdaki şiirle ilgili aşağıdaki
ifadelerin doğru veya yanlış olduğunu karşılarına yazınız. ( 10 P )
a) Bülbül ve Gül kelimelerinde telmih
sanatı vardır Doğru
b) İki dörtlükte de yarım kafiye ve redif vardır Yanlış
c) 11’li hece ölçüsü ve 6+5 durağına göre
yazılmıştır Yanlış
d) Üzüntü anlattığı için dramatik bir
şiirdir Yanlış
e)
Birinci
dörtlük şiirin son dörtlüğüdür Doğru
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.