- Kültür değişiminin yaşandığı bir dönemde “eski ve yeni” kelimeleri hangi anlamlarda kullanılır?
- Takip ettiğiniz herhangi bir dergi var mı? Dergiler niçin “magazin dergisi, ekonomi dergisi, bilgisayar dergisi, edebiyat dergisi...” diye adlandırılmaktadır?
1. ETKİNLİK
a. “Servet-i Fünûn” tamlamasının anlamını söyleyiniz. Bu tamlamanın, edebiyatımızın, bir dönemine ad olarak verilmesinin sebebini Ahmet Hamdi Tanpınar’ın aşağıdaki değerlendirmesinden yola çıkarak belirtiniz.
“1895’te Servet-i Fünûn’un edebî bir mecmua olarak çıkmasını o (Recaizade Mahmut Ekrem) temin eder ve birçoğu talebesi, tanıdığı olan gençleri etrafına toplar.”
Servet-i Fünûn tamlaması “fenlerin zenginliği” anlamına gelmektedir. Servet-i Fünûn, Recaizade Mahmut Ekrem’in öğrencisi olan Ali İhsan Tokgöz’ün 1891’de çıkarmaya başladığı bilim-teknik dergisi idi. 1896’da derginin başına Recaizade M. Ekrem’in eski öğrencisi Tevfik Fikret getirilince dergi sanat ve edebiyat dergisi haline geldi ve Servet-i Fünun dönemi etkin bir biçimde başlamış oldu. Bu döneme Servetifünûn Devri denmesinin sebebi bu edebi anlayışın Servetifünûn dergisinde gerçekleşmesidir.
b. Servet-i Fünûn edebiyatı niçin “Edebiyat-ı Cedide (Yeni Edebiyat)” olarak adlandırılmaktadır?
Tanzimat’la başlayan yenileşme süreci bu dönemde de devam ettirildiği için bu edebiyata Edebiyat-ı Cedide (yeni edebiyat) denmiş, bu dönem sanatçıları tarafından bu tabir kabul görmüştür.
c. Servet-i Fünûn edebiyatçıları, hangi kültür ve edebiyatı kendilerine örnek almışlardır?
Servet-i Fünûn edebiyatçıları Fransız kültür ve edebiyatını kendilerine örnek almışlardır.
2.ETKİNLİK
Tanzimat sonrasına damgasını vuran eski-yeni çatışmasında “eski”yi savunanların başını Hacı İbrahim Efendi çekmektedir. Recaizade Mahmut Ekrem’in yenilikçi olduğunu bundan önceki derslerinizde öğrenmiştiniz. Bir taraftan klasik edebiyat tarzını devam ettiren diğer yandan yeni tarza uygun örnekler veren Muallim Naci gibi sanatçılar için “eski veya yeni” dışında hangi kelime kullanılabilir? Cevabınızı aşağıdaki tablonun boş bırakılan bölümüne yazınız.
Eskiyi savunanlar
|
Hacı İbrahim Efendi
|
Ilımlılar (eskiden tamamen vazgeçmeyip az da olsa yeniliğe açık olanlar)
|
Muallim Naci
|
Yeniyi savunanlar
|
Recaizade Mahmut Ekrem
|
- Hüseyin Cahit Yalçın’a göre Servet-i Fünûn edebiyatının başarılı sayılmamasının nedenlerini sıralayınız.
- Servet-i Fünûn edebiyatı sanatçıları, eserlerinde en çok hangi temaları işlemişlerdir?
4.ETKİNLİK
Okuduğunuz metinden hareketle Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa gibi Tanzimat sanatçılarıyla Servet-i Fünûn edebiyatı sanatçılarını aşağıdaki tabloda verilen ölçütler doğrultusunda karşılaştırınız. Tanzimat ve Servet-i Fünûn sanatçılarıyla ilgili tespitlerinizi tablodaki ölçütlerin karşısına yazınız. Benzer ve farklı yönleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
|
- Servet-i Fünûn edebiyatında, devrin sosyal problemlerine Tanzimat edebiyatına oranla daha az yer verilmesinin nedenleri nelerdir?
- Servet-i Fünûn sanatçılarının eserlerindeki karamsarlık ve içe kapanıklığın nedenlerini söyleyiniz.
Yönetimin baskısı, sansür uygulaması
Toplumdaki siyasi ve politik atmosfer
Sanatçılardaki karamsar ruh hali ve yalnızlık duygusu
- Servet-i Fünûncuların “Yeşil Yurt” özleminin, yaşadıkları dönemin siyasi olaylarıyla ilişkisi var mıdır? Açıklayınız.
- “Yeşil Yurt” neyin veya nelerin sembolüdür?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.