9.Sınıf Edebiyat Kitabı 1.Ünite:Metin (Sayfa 28,29,30)
4. Metin
HAZIRLIK
400’den Fazla Ölü Yunus Kıyıya Vurdu
Afrika
ülkesi Tanzanya’ya bağlı Zanzibar Adası’nın sahillerinde en az 400 ölü
yunus bulundu. Yunusların toplu ölümünün ada turizmine büyük darbe
vuracağı belirtiliyor. Eskiden Zanzibar’da yunuslar, köpek balığı avında
yem olarak kullanılırdı. Son zamanlarda ise turizmin önemli bir gelir
kaynağı olmuştu. Çünkü turistlerin büyük bir bölümü Zanzibar’a
yunuslarla birlikte yüzmek için geliyordu.
Basından, 29 Nisan 2006
Ses ve sözcük
benzerliğinden yararlanılarak oluşturulan yarı anlamsız, hoş söyleyişli
cümleciklere ya da sözcüklere tekerleme denir.
Kıbrıs’tan bir tekerleme
Bom bom bodabi
Badi dabi ruzz;
Bom bom bodabi
Badi dabi girik
Mehmet YARDIMCI
1.
Sınıfınızda iki grup oluşturunuz. Gruplarınızla yukarıdaki metinleri
oluşturan kelime ve cümleleri belirleyiniz. Bu kelime ve cümleler
arasındaki ilişkiyi tartışınız. Grupların belirlediği ortak görüşleri
tahtaya yazınız.
1.
Harfler heceleri, heceler sözcükleri, sözcükler cümleleri, cümleler de
paragrafı oluşturur. Paragraf anlamlı sözbirliklerinin bir araya gelmiş
şeklidir. Metni oluşturan unsurlar içinde illa ki bağdaşıklık ve
bağlaşıklık olması gerekir.
2. Yukarıdaki tekerlemeye bir cümle diyebilir misiniz? Nedenleriyle belirtiniz.
2. Diyemeyiz çünkü anlamsal bir birliktelik oluşturmamıştır.
İNCELEME
1. metin
GÖKTÜRK YAZITLARI 2001 ÇALIŞMALARI
1. “Göktürk Yazıtları 2001 Çalışmaları” adlı metin hangi amaçla yazılmış olabilir? Metnin yanında gördüğünüz
fotoğraf bu metnin iletisinin ne kadarını verebiliyor?
1. Bilgi vermek amacıyla yazılmıştır. Resimle verilen mesajı daha da desteklemek amaçlanmıştır. Tek başına resim verilmek isteneni sağlayamaz.
2. Aşağıdaki kelimeleri kullanarak metindeki birinci cümleyi kurmaya çalışınız.
bugün, Türk, yurt, özellik, tutmak, fikir
Verilen kelimelerle metnin ilk cümlesini niçin oluşturamadınız?
2.
Oluşmadı çünkü bir metin oluşması dilbilgisi ve anlam bağlantısı olması
lazım. Yani bağdaşıklık (anlam), bağlaşıklık (imla) yönünden doğru bir
yapıya sahip olması lazım. Anlamsal bir şeyler kafanızda çağrıştırsa
bile dilbilgisi açısından sorun oluşturur.
3. Metnin ilk cümlesiyle ikinci cümlesi arasında bir anlam bağı var mıdır? Metinlerde cümleler arasında anlam
bağı
bulunması niçin önemlidir? Metnin ikinci paragrafı, ilk paragraf ile
bir anlam bütünlüğü içinde midir? Nedenleriyle belirtiniz.
3.
Paragraflar tek bir düşünce etrafında şekillenir. Bu nedenle birinci ve
ikinci hatta diğer cümleleri arasında bir anlamsal bütünlük olması
gerekir. Uyumlu olması gerekir.
2.metin
BAY HİÇ
4. “Bay Hiç” adlı metinde ilk ve yan anlamında kullanılan kelimeleri bulup aşağıya yazınız.
İlk anlamda kullanılanlar : siz, iş, ben, sabah, akşam, banka …
Yan anlamda kullanılanlar : tespih, boğuşma, tartmak…
Bu kelimelerin metinde kullanılma amaçları nedir? Metinde yan anlamda kullanılan kelimeler sizde nasıl bir
etki yarattı? Açıklayınız.
Yan
anlamlar genellikle temel anlam işlevsel ve benzerlik ilgisi kurularak
oluşturulur. Yan anlamları kullanılması metnin daha iyi anlaşılması için
uygundur. Soyut ve karmaşık ifadeler yan anlam ve mecazlarla daha rahat
ifade edilebilir.
5. “Bay Hiç” adlı metinde okuyucunun sezgisine ve anlayışına bırakılan anlam değerleri var mıdır? Bir metinde
böyle anlam değerlerinin bulunması gerekli midir? Niçin?
5. Sayılarla boğuşurum –
tespih gibi çekerim –
elimde tartar
havalara atar tutarım gibi anlam değerleri vardır. İlla ki
bunların kullanılması gerekmiyor. Mesela öğretici, bilimsel veya haber
yazılarında bu tarz ifadeleri göremezsiniz.
3.metin
DİL BİLİMİ İLE METİN
6. “Dil Bilimi ile Metin” adlı metni anlamlı dil birimlerine ayırınız. Bu birimler arasında nasıl bir ilişki vardır?
Açıklayınız.
6.
Daha önce de söylediğimiz gibi harfler heceleri, heceler sözcükleri,
sözcükler cümleleri, cümleler de paragrafı, paragraflar da metni
oluşturur. Bunların arasında bağdaşıklık ve bağlaşıklık ilgisi kurulması
lazım. Yani kelimeler arasında dilbilgisi ve anlam yönünden bütünlük
oluşması lazım.
7. “Dil Bilimi ile Metin” adlı metnin ikinci paragrafından “Bunlardan amacına uygun olanlarını seçer, birleştirir;
düş gücünün yardımıyla yeni bir evren kurar; gerçek yaşama benzeyen kurmaca bir evren.” cümlesini çıkardığınızda
paragrafın anlamında nasıl bir değişme olduğunu açıklayınız.
7.
Cümleler birbirinin devamı niteliğindedir ya da bir cümle diğerinin
neden – sonucudur. Dolayısıyla böyle çıkarma da metnin anlamı bozulur ya da daralır.
8. Okuduğunuz üç metinden hangisi ifade şekli bakımından diğerlerinden farklıdır? Düşüncelerinizi nedenleriyle
açıklayınız.
8. 3. metin olan “Bay Hiç” adlı metin diğerlerinden farklıdır. Edebi metin niteliğine sahiptir. Diğerleri öğretici metindir.
9.
“Dil Bilimi ile Metin” adlı metnin yazılış amacı nedir? Bu metnin
gerçeklikle ilişkisi var mıdır? Nasıl? Bu metni, sanat metni mi yoksa
öğretici metin olarak mı değerlendirirsiniz? Niçin?
9.
Bilgi vermek için yazılmıştır. Vardır. Öğretici metin olarak
değerlendiririz. Çünkü bilgi amaçlı yazılmış, kelimeler gerçek anlamlı,
gerçekliği var, göndergesel işlevde kullanılmış…
YORUMLAMA – GÜNCELLEME
1.
Eğitim alanında kullanılabilecek otuz kelime belirleyiniz. Bu
kelimelerle cümleler kurunuz. Daha sonra bu cümlelerden bir paragraf
oluşturunuz. Bir cümleyi oluşturan anlamlı dil birlikteliklerinin
paragrafın oluşumundaki etkisi nedir? Açıklayınız.
1. En
küçük anlamlı dil birliği sözcüktür. Sözcükler söylenmek istenen bir
ifade, bir düşünce, bir anlam etrafında birleşerek yeni bir anlamlı
birim oluştururlar buna cümle deriz. Cümleler de bir düşünce bir görüş
etrafında bir araya gelerek paragrafları oluşturur. Sözcüklerin
paragrafın oluşumunda etkisi büyüktür. Paragraftaki düşünceyi
oluştururken seçilen sözcüklerin bir kısmı paragraf içinde birkaç kez
tekrarlanabilir.
2.
Göktürk Yazıtları tarihî, edebî, kültürel, coğrafi bilgileri içeren
metinlerdir. Bu yazıtlarla Türklerin devlet ve aile yapısı, yaşantısı;
dil bilgisi kuralları; yaşadıkları bölgeler vb. hakkında detaylı
bilgiler günümüze aktarılmıştır. Bu yazıtları bir iletişim aracı olarak
değerlendirdiğinizde insanların ilk iletişimlerini nelerle, nasıl
sağladığını; günümüzde iletişimi sağlamada metinlerin önemini açıklayan
bir sunum hazırlayınız.
2. Sunum ….
3. Bir şiir yazsanız bu şiirde gerçekten yaşadıklarınızı mı yoksa hayallerinizi mi tema olarak işlerdiniz? Neden?
3. Şiir her ne kadar sanatsal metin olsa da gerçeklikten de bahsedebilir. Yani hem gerçek hem de hayallerden bahsedebilir.
4.
Sınıfınıza getirdiğiniz haber metnini ve şiiri okuyunuz. Bu metinlerin
yazılış nedenleri birbirine benziyor mu? Düşüncelerinizi nedenleriyle
açıklayınız.
4. Yazılış nedenleri aynı değildir. Şiir insanda duygu ve düşünce uyandırmak için yazılırken diğeri bilgi vermek amacıyla yazılır.
DEĞERLENDİRME
1. Aşağıdaki metinleri ifade şekilleri, gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçları bakımından birbirleriyle
karşılaştırınız. Bu metinlerin benzerlik ve farklılıklarını belirleyiniz.
BALTACI MEHMET PAŞA
a.
Adını tarihe Prut Savaşı ile yazdıran Osmanlı Devleti sadrazamı. 1660
yılında, o zaman Kastamonu sancağına bağlı bir kasaba olan, Çorum’un
Osmancık ilçesinde doğdu. Gençliğinde ilim merakıyla Trablus, Tunus ve
Cezayir’e kadar gitti. İstanbul’a döndükten sonra saraya girdi.
Osmanlı’da sarayların muhafız kıtası olan Baltacılar Ocağında yetişerek
yazıcılık halifeliğine kadar yükseldi.
Nihat KAŞIKÇI-Hasan YILMAZ
b.
Nevbahar Hanım, neşesi, enerjisi ve iyimserliğiyle çevresindekileri
çabucak rengârenk bir canlılığa boyayan, ünü mahallenin dışına taşmış
bir miltti.
Son yarım yüzyılda Moda’da doğmuş herkes mutlaka onu tanırdı.
Çocukluğunda
hem öğretmenlerinin hem de arkadaşlarının sevdiği ender tiplerdendi.
İnsanların içindeki iyiyi uyandırır, tahrik ederdi. Tersine söylenirse
insanların günlük yaşamda çok işine yarayan ve bu nedenle kullanıla
kullanıla iyice geliştirdikleri bencillik, duyarsızlık, acımasızlık gibi
duyguları kısa bir süre için uyuşturduğu düşünülebilirdi.
Buket UZUNER
1. Birinci metinde ifade şekli kısa
yalın ve net cümleler kullanılmış, diğer metinde ise betimleme ve
sanatsal ifadeler kullanılmış. Birinci metin gerçeğin ta kendisidir
diğeri ise kurmacadır. Yazılış
amaçları bakımından birinci metin bilgi vermek, öğretmek iken diğer
metin estetik zevk uyandırma için yazılır. İşlevleri bakımından birinci
metin göndergesel işlev diğer metin heyecan bildirme işlevinde
kullanılmıştır.
2. Metin hangi yönleriyle bir iletişim aracıdır?
2.Bir metin iletişim öğelerinin hepsinin barındırdığı için bir iletişim aracıdır. (İleti-Gönderici-Kanal-Mesaj….)
3. Aşağıdakilerden hangisi bir ileti taşımaz?
A. Afiş B. Yansıma ses C. Duvar yazısı D. Gazete E. Cümle
CEVAP: B
4. Aşağıdaki cümleleri uygun kelimelerle tamamlayınız.
Okuyucunun sezgisine ve ALGISINA bırakılan anlam değerleri genellikle EDEBİ METİNLERDE yer alır.
Bir metinde ilk cümle ile son cümle arasında ANLAM BAĞI vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.