9.Sınıf Edebiyat Kitabı 1.Ünite:Dilin İnsan ve Toplum Hayatındaki Yeri (Sayfa 23,24,25,26,27)
3. Dilin İnsan ve Toplum Hayatındaki Yeri ve Önemi
HAZIRLIK
Deli rüzgâr gibi bağrımda esen
Sabrımı savuran hasretinle sen
Çektiğim dertleri bilmek dilersen
Saçının telini sayıver de gel.
Necmettin Halil ONAN
Selçuklu
soyundan olan beylikler içinde en uzun ömürlü olup sağlam ve düzenli
bir devlet kuran Küçük Asya Selçukluları (veya Rum Selçukluları)
olmuştur. Sonradan tamamen Türkiye olacak olan bu küçük Asya’nın gerçek
fethini başlatan da onlar olmuştur.
Prof. Dr. Robert MANTRAN
1. Yukarıdaki metinler hangi yönlerden birbirinden ayrılmaktadır? Bu metinlerin yazılış amaçları nedir?
1.
· Biri şiirsel işlevde yazılmış diğeri göndergesel işlevde .
· Biri duygu ve düşüncelere hitap eder, diğer bilgi verir.
· Biri dizelerle yazılmıştır, diğeri düzyazı şeklindedir.
· Biri imgesel anlatıma sahiptir, diğeri sade ve yalın anlatıma sahiptir.
· Biri kurmacadır, diğeri tamamen gerçektir.
· Biri özneldir, diğeri nesneldir.
· Biri yan anlam ve mecaz anlam bakımından zenginken diğerinde kullanılan kelimeler gerçek anlamlıdır.
2. Dil olmasaydı insanlık bugünkü medeniyet seviyesine ulaşabilir miydi? Görüşlerinizi belirtiniz.
2.
Olmazdı. İnsanlar daima konuşarak etkileşim halindedir. Bugünkü
medeniyet seviyesine ulaşmamızdaki en büyük etken dilin insan
hayatındaki yeridir.
İNCELEME:
1. metin:
RAKS EDEN DİL
1. Metinde şiir ve dilin gücü hangi örneklerle açıklanmıştır?
1.
Homeros’un destanları, Divan şairlerinin Türkçeye şarkı söyleten
beyitleri, Fikret’in, Mehmet Akif’in ,Haşim’in ve Yahya Kemal’in
kelimelerle sanki bir tablo çizdiği şiirleri, Hacı Bayram Veli’nin
“gönlüm” şiiri, Yakup Kadri’nin hatırladığı bir halk türküsü, Endülüs’te
Raks şiiriyle metinde şiir ve dilin gücü açıklanmıştır.
2.
Metinden Türk kültürüne ait hangi bilgileri ediniyorsunuz? Bu
bilgilerin, şairlerin şiirlerinde yansıması ne şekilde olmuştur? İnsanın
her türlü birikimi kendinden sonraki kuşaklara nasıl aktarılmıştır?
2.
Dervişlik geleneğinden, bayram geleneğinden, Halk Edebiyatı ve Divan
edebiyatına ait Nedim, Akif, Fikret , Hacı Bayram gibi şairlere ait
bilgiler elde ediyoruz. Bunların çoğu bir sonraki kuşağa dil vasıtasıyla
aktarılmıştır. Dil kültürü bir sonra kuşağa taşıyan en önemli unsurdur.
3. Metinde bahsedilen şairlerin adlarını ve bu şairlerin yaşadığı yüzyılları aşağıya yazınız.
3
· H.Bayram Veli 14. – 15. yy,
· Karacaoğlan 17.yy,
· T.Fikret, M. Akif, A. Haşim, Yahya Kemal 19. ve 20. yy.
Bu şairlerden bazıları aynı yüzyılda yaşamadıkları hâlde onları ortak bir noktada birleştiren olgu nedir?
Aynı yüzyılda yaşamasalar da kullandıkları dilin Türkçe olmasıdır.
4. Karacaoğlan’ın metindeki dörtlüğünden şairin yaşadığı devre ait hangi sosyal olaylar hakkında bilgi edindiniz?
4.
Tasavvuftaki “Abdal” kavramı hakkında bilgiye sahip oluyor. Eski
zamandaki abdallar Allah aşkıyla HU diyerek Allah’ı aramak amacıyla
sürekli gezerlermiş. “Abdala malum olurmuş” sözü bize tasavvufu anlatır.
2. metin
DEYİMLER VE DEYİMLERDE AKTARMALAR
5.
Deyimler, dilin hangi özelliğiyle oluşur? Yukarıdaki metne göre,
deyimler oluşturulduğu toplumun ne tür özelliklerini yansıtır? Bu
özellikleri topluca anlatan kavram nedir?
5.
Deyimler sözlü olarak kuşaktan kuşağa aktarılarak gelir ve hepsinin de
oluşumunda bir tecrübe söz konusudur. Oluştuğu toplumun yaşama biçimini, kültürünü, gelenek görenek, örf ve adetleri ele alır.
6. “Deyimler ve Deyimlerde Aktarmalar” adlı metinden Türk kültürüne ait öğrendiğiniz özellikleri aşağıya yazınız.
6. Baltanın önemi, odunun yaşamdaki yeri, mutfak kültürü, deniz ve çay çevre koşulları.
Bu özellikler size ne aracılığıyla aktarılmıştır?
Bütün deyimlerin bir hikayesi vardır. Bunlar dille anlatılmıştır.
7.
“Gözde” kelimesini başka dillere çevirdiğimizde, tam karşılığını
bulabilir miyiz? Niçin? Bir dilin, “tinsel tabaka” (kültür alanı)nın
oluşumundaki rolü nedir? Metinlerdeki örneklerden yola çıkarak dilin,
bireyin kültürel kimliğini oluşturmadaki rolünü açıklayınız.
7.
Gözde kelimesini başka dillere çevirdiğinize aynı şekilde çevirmek
mümkün değildir. Çünkü her dilin kendine ait mecaz ve yan anlamları
vardır ve bunların diğer dillere çevrilmesi kolay değildir. Bir
dilin kültürü oluşturmada rolü çok büyüktür. Bütün kültür öğeleri dille
aktarılır. Dilin kullanımı bireyin kültür kimliğinin göstergesidir.
Kişinin kültürel biçimlenmesi dille olur.
3. metin
TÜRK EDEBİYATI VE TÜRK MİLLETİNİN KÜLTÜREL DEĞERLERİ
8.
“Türk Edebiyatı ve Türk Milletinin Kültürel Değerleri” adlı metinde
yazar, Türk medeniyetine ait pek çok özelliği Divanü Lügâti’t-Türk’ten
öğrendiğini söylüyor. Yazarın sözünü ettiği eserden aldığı örnekten,
Türklerle ilgili hangi tarihî ve sosyal bilgileri edindiniz? Aşağıya
çizilen şemaya bu bilgileri yazınız.
8. Tarihi Özellikler –> Atlı ve göçebe bir medeniyet oluşturmuşlardır.
Sosyal Özellikler –>> düğün, matem, savaş, yaşayış, kullanılan dil ve dini inanış.
9.
Gurbeti bir cümle ile anlatmanız istense nasıl ifade edersiniz?
Cümlenizi aşağıya yazınız. Yazdığınız cümle ile arkadaşlarınızın
cümlelerini karşılaştırınız. Yazarın verdiği örnek cümleyle (Beşikten
ötesi gurbet.) sizin yazdığınız cümleler birbirine benziyor mu? Bu
farklılığı neye bağlıyorsunuz?
9. Kullanılan kelimeler
aynı olsa da benzetmeler ve ifade ediş şekillerimiz kesinlikle aynı
olmayacaktır. Bunda da en büyük etken duygu, düşünce ve hayallerimizin
farklı olmasının yanı sıra dile hakim olup olmadığımızla ilgilidir.
10. Aşağıya verilen örneklerin hangisinde dil; bilim, günlük konuşma, edebiyat ve felsefe alanlarında kullanılmıştır?
Örneklerin altlarına yazınız.
a. “Bahçeye kurdum çifte salıncak
Yâr gidip … yâr gelip … sallanacak.”
EDEBİYAT
b. “Günlük dil veya edebî dil, baştan başa bir kültür hazinesidir.”
BİLİM
c. “Sevmek anlamakla olur. İnsanlar anlamadıkları, tanımadıkları şeyleri sevmezler.”
FELSEFE
ç. “Canım, nasılsın?”
GÜNLÜK KONUŞMA DİLİ
Verilen örneklerdeki dil farklılığının sebepleri nelerdir? Örneklerin hangisi dilin kültür taşıyıcılığı yönünü en
iyi kanıtlar? Neden?
Günlük konuşma dili ile edebiyat, bilim ve sanatın dili farklıdır.
YORUMLAMA – GÜNCELLEME
1. Hacı Bayram Veli’nin “Bayram’ım imdi” dizesindeki “imdi” kelimesi günümüzde nasıl kullanılmaktadır?
1. Şimdi olarak kullanılmaktadır.
2. Yüzyıllar öncesinin şairi olan Hacı Bayram Veli, Yunus Emre, Fuzulî gibi şairlerin günümüzde hâlâ okunuyor
ve
beğeniliyor olmasını nelere bağlarsınız? Bu durum dilin kültür
taşıyıcılığı rolünü nasıl kanıtlıyor? Dil ve anlatım dersi “dil ve
kültür ilişkisi” konusuyla ilişkilendirerek soruyu yanıtlayınız.
2.
Bu şairlerin halen okunuyor olmasında en büyük etken halkın ortak
kültürüne hitap ediyor olmalarıdır. Kullandıkları dillerinde aynı
olduğunu düşünecek olursak dil kültürü bir sonraki kuşağa taşıyan
vazgeçilmez bir araçtır.
“İncecikten bir kar yağar
Tozar Elif Elif diye
Deli gönül abdal olmuş
Gezer Elif Elif diye”
3. Karacaoğlan’ın yukarıdaki dizelerinde kullanılan dilin günümüzde de kolaylıkla anlaşılıyor olmasının sebepleri
nelerdir?
3. Halkın içinde yetişen bir şairin halkın duygu ve düşüncelerine hitap etmesidir.
4.
İbn-i Sinâ hakkında yaptığınız araştırma ve okuduğunuz “İbn-i Sinâ”
adlı tiyatrodan edindiğiniz bilgileri kullanarak İbn-i Sinâ’nın yaşadığı
devirdeki kültürel özellikler hakkında bilgi veriniz. Araştırma ve
tiyatro eserinden edindiğiniz bilgilerin birbirinin aynı olup olmadığını
belirtiniz.
4.Felsefe,
matematik, astronomi, fizik, kimya, tıp ve müzik gibi bilgi ve
becerinin muhtelif alanlarında seçkinleşmiş olan, İbn Sînâ (980-1037)
matematik alanında matematiksel terimlerin tanımları ve astronomi
alanında ise duyarlı gözlemlerin yapılması konularıyla ilgilenmiştir.
Araştırma metni ile tiyatro metni aynı şekilde anlatmasa konu bakımından aynı şeyleri ifade edebilir.
DEĞERLENDİRME
1.
Aşağıdaki dörtlük ve paragrafı okuyunuz. Dörtlük ve paragrafla ilgili
verilen bilgilerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına
“Y” yazınız.
“Ben gidersem, sazım sen kal dünyada;
Gizli sırlarımı âşîkar etme.
Lâl olsun dillerin, söyleme yâda,
Garip bülbül gibi âh ü zâr etme.”
Âşık Veysel ŞATIROĞLU
“Türkçede
ikinci ve daha sonraki hecelerde o, ö ünlüleri bulunmaz. Bunların
yerini u, ü ünlüleri alır. İkinci hecede o, ö ünlülerinin bulunuşu ancak
yabancı veya birleşik yazılan kelimelerde görülür.”
( Y ) İki metinde de kullanılan kelimeler birbirine benziyor.
( D ) İki metinde de Türk kültürüne ait özellikler hakkında bilgi vardır.
( D ) Dörtlüğün dili dilin şiirsel işleviyle oluşturulmuştur.
( D ) Paragrafın dili, dilin dil ötesi işleviyle oluşturulmuştur.
( D ) Dörtlüğün dili, günlük konuşma diline daha yakındır.
2. Aynı dili konuşan insan toplulukları aşağıdaki özelliklerden hangisini göstermez?
A. Ortak kültür değerlerini korur.
B. Ortak bir edebiyat zevki oluşturur.
C. Farklı coğrafyalarda lehçe farklılıkları oluşturur.
D. Dilin etimolojik yapısını inceler.
E. Ortak bir tarih oluşturur.
CEVAP:D
3. Dil, bireyin kültürünün oluşmasında ne ölçüde etkendir?
3. Kişinin oluşmasında beşikten mezara kadar etki faktörlerin başında dil gelir.
4. Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerleri uygun kelimelerle tamamlayınız.
Dilin EDEBİ kullanımıyla BİLİMSEL eserlerdeki kullanımı birbirinden farklıdır.
Dilin KÜLTÜR taşıyıcı özelliği vardır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.