9.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları
2.Ünite:Şiir ve Zihniyet
1. Şiir İnceleme Yöntemi
a. Şiir ve Zihniyet
HAZIRLIK
Günümüz diliyle
Kudhı kıkrıp oguş ferdim “Aşağıya bağırarak oymağı topladım,
Yagu karı kiriş kurdum Düşmana karşı yay kurdum,
Tokuş içre uruş berdim Savaşta vuruştum;
Eren körüp başı tığdı Adamları görüp başlarını eğdiler.”
çev.: Besim ATALAY
* * *
Gurşanın gılıcı geyin donu
Gavga bulutları sardı her yanı
Doğdu goç yiğidin şan alma günü
Can sağ iken yurt vermeniz düşmana
Âşık Şenlik
1.
Yukarıdaki metinlerden birincisi, Destan Dönemi Türk Edebiyatının sözlü
ürünlerindendir. İkincisi ise IX. yüzyılda yaşamış bir halk şairine
aittir. Sınıfınızda iki gruba ayrılınız. Gruplardan birinde birinci
metni, ikincisinde ise ikinci metni, dönemlerindeki sanat zevki, işlenen
konu, tema, kullanılan kelime ve kavramlar, söyleyiş özellikleri
yönünden inceleyiniz. Vardığınız sonuçları grup raporu hâlinde sınıfa
sununuz.
1. Birinci
metin destan dönemi aittir. Bu şiirde işlenen şavaştır. Kullanılan
kelimeler bize yabancı gelse de yabancı etkileşimin olmadığını gösterir.
Yine bu şiirde halk söyleyişlerini görebilmekteyiz. Diğer şiirde
işlenen konu savaştır. Kullanılan kelimeler yabancı unsurlar yok denecek
kadar azdır. Halka söyleyiş özellikleri göze çarpmaktadır.
İNCELEME
1. metin
ÇAĞIRAYIM MEVLÂ’M SENİ
1.
XIII. yüzyılın ortasıyla XIV. yüzyılın ilk yarısında yaşayan Yunus Emre
bu dönemlere ait dinî ve sosyal görüşü şiirine nasıl yansımıştır? Yunus
Emre bu görüşleri hangi kelime, kavram ve söyleyişlerle vermiştir?
Aşağıya yazınız.
1.
Yunus Emre’nin şiirinde tasavvuf izleri görülmektedir. Tasavvufta amaç
kişinin Allah’a ulaşmak için çaba sarf edip gerekli ibadetleri yapması
beklenilir. Abdal, mevlam, hu, İsa , Musa… gibi kavram ve isimler o
dönem toplumunda İslamiyet’in ve tasavvufun etkisi olduğu görülür.
2. metin
KASİDE
2.
Tanzimat Dönemi sanatçılarının niçin hak, adalet, hürriyet, insanlık,
düşünce gibi kavramları işlediklerini, şiirden yola çıkarak açıklayınız.
Bu konuda yaptığınız araştırma çalışmasından edindiğiniz bilgileri de
kullanınız. Tanzimat Döneminde hangi sanat anlayışları etkili olmuştur?
Aşağıya yazınız.
2. Tanzimat döneminde
Batılılaşmanın etkisinde toplumun birçok tabakasında değişim
başlamıştır. Bunun sonucunda insanlarda hak , adalet, özgürlük
kavramları ortaya çıkmıştır.
Birinci dönemdeki sanat anlayışı : Sanat toplum için anlayışı hakimdir.
İkinci dönemdeki sanat anlayışı : Abdülhamit’in baskılarından dolayı sanat için sanat anlayışı hakimdir.
Okuduğunuz şiirde bu sanat anlayışlarından hangisinin etkisi vardır?
Okuduğumuz metinde birinci dönem sanat anlayışının hakim olduğu görüyoruz.
3. metin
CENGE GİDERKEN
3.
“Kaside” ve “Cenge Giderken” adlı metinlerden öğrendiğiniz kadarıyla bu
şiirlerin yazıldığı dönemlerde ülkemizin içinde bulunduğu sosyal,
siyasi ve kültürel hayatın özelliklerini aşağıya yazınız.
3.
Tanzimat ve Milli Edebiyat dönemlerinde Osmanlının kabuk değiştirdiği
dönemler olarak göze çarpmaktadır. Tanzimat’ta Batılılaşma, Milli
Edebiyat döneminde ise Türkçülük
düşüncelerinin hakim olduğunu görürüz. Bu iki toplumsal hayatta başlıca
değişiklikleri ortaya çıkarmıştır. Siyasi hayatta meclis ve seçme
hürriyeti getirmiştir.
4.
Yunus Emre şiirinde “Çağırayım Mevlâ’m seni” derken döneminde etkili
olan tasavvuf ve edebiyat anlayışını ne ölçüde yansıtmıştır?
Açıklayınız.
4.
Yunus Emre Anadolu’da tasavvuf edebiyatını kuran kişilerin başında gelir
ve bunu da sonuna kadar eserlerine ve topluma yansıtmıştır.
5.
Kaside, XV. yüzyıldan sonra gelişen divan şiirinde pek çok örneği
verilen bir şiir türüdür. Kasideler din ve devlet büyüklerini övmek
amacıyla belirli kurallarla oluşturulur. İkinci metin olarak verilen
Namık Kemal’in şiiri, şekil bakımından bir kasidedir. Bu şiirin verilen
beyitlerini inceleyerek konusunu bulunuz. Namık Kemal’in kasidesinde
divan şiirinde yazılan kasidelerin etkisi olup olmadığı ve Namık
Kemal’in divan şiiri geleneğinin etkisinde kalıp kalmadığı hakkındaki
düşüncelerinizi nedenleriyle belirtiniz (Bu soruyu cevaplandırırken
araştırma çalışması olarak okuduğunuz kasidelerin özellikleri hakkındaki
düşüncelerinizi de belirtiniz.).
5.
Namık Kemal’in yazmış olduğu kaside şekil bakımında Divan edebiyatındaki
kaside ile aynı özelliklere sahiptir. Tek farkı Namık Kemal kasideyi
bir devlet büyüğüne değil de soyut olan hürriyet kavramına yazmıştır.
Bunda da geleneği etkisi elbette vardır ama Namık Kemal burada geleneği
biraz değiştirip geliştirip bir sonraki kuşağa aktarmıştır.
YORUMLAMA – GÜNCELLEME
1. Namık Kemal’in şiirinde kullandığı dili rahatlıkla anlayabiliyor musunuz? Bu durumu neyle ilişkilendirebilirsiniz?
1.
Arapça, Farsça, Türkçe karışımı bir dil olan Osmanlıca olduğu için
kolayca anlamıyoruz. Bunun nedeni yüzyıllardan beri süregelen Divan
edebiyatının etkisinde söz edilebilmektedir.
2. 1, 2 ve 3. metnin zihniyet özelliklerini belirleyerek aşağıya yazınız. Bu özelliklerden hangileri birbirine benzemektedir?
1. metin : İslamiyet’in etkisiyle yazılmıştır ve toplumdaki insanlarda bu düşünce yaygınlaşmıştır.
2. metin : Özgürlük, adalet , hürriyet kavramlarıyla beraber demokratikleşme kaygısı görülmektedir.
3. metin :Halkın arasında milliyetçilik, Türkçülük fikrinin ortaya çıktığı görülmektedir.
3.
Günümüz şairlerinden birine ait olan ve sınıfınıza getirdiğiniz şiiri
okuyunuz. Şairin, döneminin sanat anlayışını şiirine yansıtıp
yansıtmadığını inceleyiniz. “Her sanat eseri kendinden önceki ya da
yazıldığı dönemdeki sanat anlayışını yansıtmalı mıdır?” konusunu
tartışınız. Tartışmanız sonucu oluşan ortak görüşleri tahtaya yazınız.
3. Her sanat eserinin yazarı yaşadığı
toplumla ilgili farkına varsa da varmasa da bilerek yapsa da yapmasa da
toplumun zihniyeti hakkında ipucu verir. Her sanat eseri de kendinde
önceki geleneği yansıtmak zorunda değil ama bunu bilinçli bir şekilde
yapmadan farkına vermeden verir.
DEĞERLENDİRME
1. Aşağıdaki cümleleri konudan edindiğiniz bilgilere göre tamamlayınız.
Şiirlerden yazıldığı DÖNEMLE ilgili sosyal hayat hakkında bilgiler edinilebilir.
Şairler yetiştikleri dönemin SOSYAL ve SİYASİ hayatını eserlerine yansıtırlar.
Namık Kemal’in yetiştiği Tanzimat Döneminde toplumda etkili olan hak, adalet, hürriyet gibi kavramlar, şiirlerde döneminin ZİHNİYETİNİ yansıtmak için kullanılmıştır.
Yunus Emre’nin şiirinde 13 ve 14. yüzyılda Anadolu’da yaygınlaşan TASAVVUFUN etkisi vardır.
2. Aşağıdakilerden hangisi bir şiirin yazıldığı dönemde hâkim olan zihniyeti ortaya koymaz?
A. Dönemin siyasi yapısının bilinmesi
B. Dönemin eserlerinin bilinmesi
C. Dönemin sosyal yapısının bilinmesi
D. Döneminin adlî yapısının bilinmesi
E. Dönemin edebî akımlarının bilinmesi
CEVAP: D
3. Her şair, döneminin kültür ve sanat hayatıyla ilgilenmek zorunda mıdır? Niçin?
3. Şair topluma duyarsız kalmaz çünkü yaşadığı toplumdan beslenir ama kesinlikle de ilgilenecek diyemeyiz.
4. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına da “Y” yazınız.
( D ) Şairler döneminin kültürel hayatını şiirlerine yansıtırlar.
( D ) Şairler kişisel duygu ve düşüncelerle de şiirler yazarlar.
( D ) Şairler toplumun değerlerine bağlı kalmak zorunda değillerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.