9.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları
2.Ünite:Manzume ve Şiir
2.Manzume ve Şiir
HAZIRLIK
1. Yukarıdaki fotoğraflarda neler görüyorsunuz? Anlatınız.
1.
2.
Sınıfınıza getirdiğiniz manzume ve şiiri arkadaşlarınıza okuyunuz.
Okuduğunuz metinlerin birbirinden ne yönlerden farklı olduğunu
belirleyiniz.
2. Manzumede olay örgüsü
vardır. Olay örgüsü, yer, zaman, mekandan oluşur. Şiirde olay örgüsü
yoktur. Manzume düz yazı çevrilebilir ama şiir çevrilemez.
3. Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Hangi metinde hikâyeye benzeyen bir anlatım vardır? Belirtiniz.
EVİM
Dedemden yadigâr olan bu evi
Kışın fırtınası, yazın alevi
Daha ben doğmadan ihtiyarlatmış.
Fikrim bir hülyaya bazen dalar da
Düşünür, derim ki: “Bu odalarda
Kim bilir kaç kişi oturmuş, yatmış.”
Şimdi bir ben varım, bir de annem var,
Benim ömrüm onun, onunki benim.
Zaten ondan başka dünyada nem var?
Senelerden beri, akşam oldu mu,
Donuk gözleriyle ıssız yolumu
Ondan başka yok ki bir bekleyenim.
Yusuf Ziya ORTAÇ
DÖRTLEME
Gurur
Sevdiceğim, gerçeğimsin, yoğumsun, varımsın,
Hırçın denizimsin, köpüklü dalgalarımsın.
Bir esrik rüzgâr esiyor göz bebeklerinde
Dört mevsim boyuncasın, tekmil ilkbaharımsın.
Fevzi HALICI
3. Evim şiirinin hikayeye benzeyen tarafları vardır.
İNCELEME
1. metin
NERGİS İLE YANKI
2. metin
DOĞUNUN SEVDALARI
1.Sınıfınızda
iki gruba ayrılınız. Okuduğunuz birinci ve ikinci metni aşağıdaki
yönergelere göre inceleyiniz. İnceleme sonucunda grup görüşlerini
sözcünüz aracılığıyla tahtaya yazınız.
a. Metinlerin hangisinde anlatılanlar düz yazı olarak anlatılabilir? Neden?
a. NERGİS İLE YANKI çevrilebilir. Olay örgüsü var ve çevrildiğinde anlam bozulmaz.
b. Metinlerde ahenk unsurlarında olan akrostiş, aliterasyon, asonans, kafiye, iç kafiye kullanılmış mıdır? Belirtiniz.
b. Her ikisinde de kullanılmıştır. Zaten manzume ile şiirin ortak tarafları her ikisinde ahenk unsurları vardır.
c. Metinlerde ölçü kullanılmış mıdır? Belirtiniz.
c. Serbest ölçü kullanılmıştır.
ç. Metinlerde yapı nasıl oluşturulmuştur?
ç. Dizelerle oluşturulmuş ve serbest yazılmıştır.
d. Metinlerin hangisinde anlam daha açık, hangisinde sezgi ve imgeye dayandırılmıştır?
d. NERGİS İLE YANKI anlam daha açık diğeri ise sezgiye bırakılmıştır, imgeler vardır.
e.
Metinlerde kullanılan kavramlar nelerdir? Bu kavramlar nerelerde, nasıl
kullanılmıştır? Hangi metinde gerçek anlamlı kavramlara daha çok yer
verilmiştir?
e. NERGİS İLE YANKI şiirinde gerçek anlamlı kelimeler daha fazladır.
f. Metinlerin hangisindeki gerçeklik yaşanan gerçekliğe daha yakındır?
f. NERGİS İLE YANKI gerçekliğe yakın değildir.
g. Metinlerin hangisinde dizeler şiir cümleleri olarak düzenlenmiştir?
g. Doğunun Sevdalarında düzenlenmiştir.
ğ. Metinlerin hangisinde başlangıcı, gelişmesi ve sonucu belli olan bir olay anlatılmıştır?
Ğ. NERGİS İLE YANKI şiiri giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşmuştur.
h. Metinlerin hangisi manzume (manzum hikâye), hangisi şiirdir? Manzume ile şiir arasındaki farklar nelerdir?
h.
NERGİS İLE YANKI manzume , DOĞUNUN SEVDALARI şiirdir. Manzumede olay
örgüsü var şiirde imge ve sanat var. Manzumede kelimeler gerçek anlamlı
şiirde sanatlı ve mecazlıdır. Manzume düz yazıya çevrilirse anlamını
kaybetmez şiir düz yazıya çevrilemez.
2. Okuduğunuz manzumenin olaylarını aşağıya yazınız.
2.
Nergis dünyaya geldiğinde su perisi olan annesi onu falcıya ömrünün uzun
uzun olup olmayacağını öğrenmeye gider. Kendini görmezse ömrü uzun
olacak der falcı. Nergis büyür ve herkesi sevdiği biri olur. Ormandayken
bir ses duyar ve seslenir o
sese. Kimse yoktur sadece kendi sesi ona yankı yapmaktadır. Zamanlar o
sese aşık olur ve belli bir zaman sonra ormanın içindeki bir akarsuda
kendini görür ve bu güzelliği hayran kalıp dona kalır ve ondan bir çiçek
haline gelir.
3.
Okuduğunuz manzumedeki olay, yaşanmış bir olay mıdır? Böyle bir olayın
insanlar arasında yaşanabilme ihtimali var mıdır? Manzumedeki olayı
kimler yaşamıştır? Bu olay nerede, ne zaman ve nasıl yaşanmıştır?
3. Yaşanmamıştır. Mitolojik bir olaydır kimsenin başından geçmemiştir.
4. Manzumede verilen olayın başlangıcı, gelişmesi ve sonunda neler olduğunu anlatınız.
4.
Başlangıcı nergisi doğumu, gelişme bölümü kendi sesini duyup ona aşık
olması , bitiş ise kendine akarsuda görüp donması ve çiçek olması.
5.
Manzumeden neler öğrendiniz? Manzume hangi efsaneden yola çıkılarak
oluşturulmuştur? Manzumeler öğretici yönü olan metinler midir? “Doğunun
Sevdaları” adlı şiirin niçin duygusal bir biçimde oluşturulduğunu
tartışınız. Tartışma sonucunda ulaştığınız sonucu tahtaya yazınız.
5.
Nergis çiçeği efsanesinde yola çıkılarak oluşturulmuştur. Öğreticidir.
Doğunun Sevdaları şiiri ise duygusal ordaki amaç bir estetik zevk
uyandırmak ve çağrışımda bulunmaktır.
6. Lirik, epik, dramatik, satirik, pastoral vb. anlatımların şiirlerin oluşmasındaki rolünü açıklayınız.
6.
Lirik şiir duygusal, epik şiir yiğitçe, mertçe, dramatik şiir karşılıklı
konuşma şeklinde, satirik eleştirel, pastoral ise köy ve kır yaşamını
anlatır. Bu gösteriyor ki bunlar şiirin anlatımı belirleyen
özellikleridir.
7. Aşağıdaki şemayı inceleyiniz. Verilen bilgi hangi metne uyuyorsa o metnin bölümüne “x” işareti koyunuz.
Özellikler
|
1. metin
|
2. metin
|
Duygusal bir dil kullanılmış.
|
|
XXX
|
Coşku, heyecan ve kahramanlığı anlatan bir dil kullanılmış.
|
|
XXX
|
Hüzün ve sevinci yansıtan bir dil kullanılmış.
|
XXX
|
XXX
|
Alaycı bir dil kullanılmış.
|
|
|
Tabiattaki varlıkların güzelliğini anlatan bir dil kullanılmış.
|
XXX
|
XXX
|
Mecaz ve imgeye dayalı bir dil kullanılmış.
|
|
XXX
|
8.
“Nergis ile Yankı” ve “Doğunun Sevdaları” adlı metinlerde işlenen tema
nedir? Bu tema, metinlerde hangi yönlerden ele alınmıştır?
8. Sevdadır. Birisi olay örgüsü yönünden ele alınmıştır diğeri de yaşanmış sevda üzerinden ele alınmıştır.
9.
“Nergis ile Yankı” ve “Doğunun Sevdaları” adlı metinlerin hangisini
okuduğunuzda gözünüzde bir olay, kişiler ve yer canlanıyor?
9. Nergis ile Yankı’da oluyor.
YORUMLAMA – GÜNCELLEME
1. Okuduğunuz metinlerin hangisinde betimleme ve tahlillere yer verilmiştir?
1. Nergis Çiçeği ile Yankı’da verilmiştir.
2.
“Nergis ile Yankı” adlı metinde adı geçen Nergis ile “Doğunun
Sevdaları” adlı metinde adları geçen Ferhâd, Şirin, Leyla, Mecnun
kimlerdir? Bu kişilerin edebî metinlere konu olmalarının nedeni ne
olabilir?
2.
Teması sevda olduğu için bu sayılan kişiler eski zaman insanlarının
anlattığı aşk hikayelerinin kahramanlarıdır. Aşk şiirinde verilebilecek
en güzel imgelerden birini oluşturduğu için verilmiştir.
3.
İncelediğiniz metinlerin hangisini beğendiniz? Bu metinlerde aşk
duygusunun işlenişi hangi yönleriyle ele alınmıştır? Siz aynı konuda bir
manzume ya da şiir yazsaydınız hangi temayı, niçin kullanırdınız?
3. Size kalmış cevabı…
4. Şiir ve hikâye türünün yanı sıra manzume gibi bir türün oluşturulmasının nedeni ne olabilir?
4. Şeklen şiirin ahenk unsurlarını bulundurması ama içerik olarak da bir hikaye gibi olay örgüsü etrafında şekillenmesidir.
5. Metinlerde kullanılan zaman kiplerini inceleyiniz. Metinlerde niçin bu kiplerin tercih edildiğini açıklayınız.
5. Anlatılanlar geçmiş zaman hikayeleri olduğu için mişli geçmiş zaman kullanılmıştır.
DEĞERLENDİRME
1. Manzume ile şiir arasındaki farkı en belirgin olarak veren seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
A. Belli bir temada yazılması
B. Ahenk unsurlarının bulunması
C. Bir olay örgüsünün verilmesi
D. Şiir gerçekliğinin bulunması
E. Epik bir anlatım olması
CEVAP: C
2. Aşağıdaki cümleleri tamamlayınız.
Manzumeler ANLATMAYA BAĞLI METİNLERDİR metinlerdir.
Manzumede anlatma ve GÖSTERME şiirde İMGE, duygu ve çağrışım önemlidir.
Manzumede YAŞANMIŞ ya da YAŞANABİLİR olaylar anlatılır.
Manzumede olay, yer, ZAMAN ve MEKAN unsurları verilir.
Manzumede anlatılanlar HİKAYE olarak anlatılabilir.
3. Aşağıdakilerden hangisi manzume için söylenemez?
A. Bir olayı başlangıcından sonucuna kadar verir.
B. Bireysel duygular ve bu duyguların yarattığı çağrışımlar anlatılır.
C. Betimlemeler ve ruh tahlilleri bulunur.
D. Öğrenilen geçmiş zaman kullanılır.
E. Bir olay anlatılır ya da göz önünde canlandırılır.
CEVAP: B
4. Manzumeler niçin didaktik metin olarak kabul edilir?
4. Olay örgüsünü anlatırken eğitici yönünü de ortaya koyar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.