11. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları -Tanzimat Edebiyatının Genel Özellikleri (Biryay) sayfa 75-78
11. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları -Tanzimat Edebiyatının Genel Özellikleri (Biryay) Yorumlama-Güncelleme (sayfa 77)
1. Demokratik yaşamda gazetelere düşen görevler nelerdir?
Gazeteler, bu görevlerini yerine getirirken nelere dikkat etmelidir?
Demokratik düzende insanların haber alma ve bilgi edinme hakları
vardır. Gazeteler de insanlara bu hizmeti sunan iletişim araçlarından
biridir. Demokrasinin gereği olarak gazeteler tarafsız yayın yapmalı,
gerçekleri olduğu gibi aktarmalıdır.. Gazetelerin yayıncılık ve
habercilik hakları kısıtlanmamalıdır.
2. Bir kültürün diğerinden etkilenmesi nasıl olur? Açıklayınız.
Bir milletin, başka bir milletin kültüründen etkilenmesinin nedenlerini sıralayacak olursak
Coğrafi yakınlık etkili olur.
İki millet arasında ticari ve ekonomik ilişkiler vardır.
İki millet arasındaki din ve inanç bağları da kültür etkilenmesine neden olur.
Etnik bakımdan yakınlık
Milletlerden biri daha modern bir seviyededir.
a. Kültür etkileşiminin olumlu ve olumsuz yönleri üzerinde
arkadaşlarınızla tartışınız. Ortak kararla belirlediğiniz olumlu ve
olumsuz yönleri defterinize yazınız.
Kültür etkileşiminin olumlu yönleri:
Toplumların birbirilerini tanımalarına katkı sağlar.
Sanatsal etkinliklerin yayılmasını sağlar.
Evrensel kültür değerlerinin ortaya çıkmasını sağlar.
Sosyoloji biliminin araştırma alanlarını genişletir.
Kültürel etkileşim kendiliğinden ve toplumun kabulü ile gerçekleşirse yararlı olur.
Kültür etkileşiminin olumsuz yönleri:
Bilinçsiz kültür etkileşimi toplumun sosyal yapısını bozar
Kültür etkileşimiyle ortaya çıkan davranış ve anlayışlar, mevcut
kültür değerlerine ve inançlara uymazsa, kültür çatışması meydana gelir.
Yerli kültürü yaşayanlar ile yeni kültürü yaşatmak isteyenler arasında çelişkiler görülür.
Kültür etkileşiminde zorlama olursa sosyal kaos yaşanır.
b. Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatına ait eserlerde kültür değişiminin daha çok hangi yönleri ele alınmıştır?
Günlük hayatla ilgili yönleri ele alınmıştır. Batı'nın ilmi,
yenilikçi düşünceleri değil, giyim tarzı, eğlence anlayışı, yemek
kültürü, eşya zevki üzerinde durulmuştur.
3. Tanzimat Döneminin edebiyatımızdaki yeri ve önemi nedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Tanzimat Dönemi birçok alanda Batı'ya yönelmenin yaşandığı bir
dönemdir. Askeri, siyasi, ekonomik vb. alanlarda Batı'daki gelişmeler
takip edilmiş, Osmanlı Devleti'nin gerilemesinin önüne geçilmeye
çalışılmıştır. Edebiyat alanında da birçok yenilikler görülür. Batı'dan
roman, hikaye,tiyatro, makale vb türler girmiştir. Gazete bu dönemde
toplum hayatımıza girmiş, edebi eserlerin halka daha çabuk ulaşmasını
sağlamıştır. Şiirde divan edebiyatı geleneği terk edilmeye çalışılmış,
içerikte değişiklikler yapılmıştır.
4. Tanzimat Dönemi sanatçıları hangi sanat, edebiyat ve düşünce akımlarından etkilenmişlerdir?
Birinci dönem sanatçıları aydınlanma felsefesi ve pozivitizmin yanı
sıra klasisizm ve romantizm gibi düşünce edebiyat akımlarından
etkilenmişlerdir. İkinci kuşak sanaçılar ise realizm ve natüralizmden
etkilenmişlerdir.
5. Tanzimat Döneminin genel özelliklerini maddeler hâlinde defterinize yazınız.
I. DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860 - 1876)
♦ Bu dönem. 1860 yılında ilk özel gazete olan Tercüman-ı Ahval’in çıkarılmasıyla başlar ve 1876’ya kadar devam eder.
♦ Bu dönemde sanatçılar Fransız edebiyatını örnek almışlardır.
♦ Bu dönem edebiyatçıları aynı zamanda politikacıdırlar.
Edebiyatı düşüncelerini yaymak için bir araç olarak kullanmışlardır.
♦ Bu dönemde “sanat toplum içindir” anlayışı benimsenmiştir.
♦ Dilde sadeleşme anlayışını benimsemişlerdir; ama tam anlamıyla uygulamaya koyamamışlardır.
♦ Roman, öykü, gazete, makale, eleştiri, tiyatro gibi edebiyat türleri ilk kez edebiyatımıza girmiştir.
♦ Edebiyatımıza “hak, adalet, özgürlük, eşitlik, vatan, millet" gibi kavramlar girmiştir.
♦ Hece ölçüsüyle yazmayı savunmuşlar; ancak aruzla yazmayı sürdürmüşlerdir.
♦ Divan edebiyatı nazım şekilleri kullanılmış; ama içerikte değişiklik yapılmıştır.
♦ Sanatçılar çok yönlüdür: Şair, yazar, çevirmen, siyasetçi, devlet adamı...
♦ Bu dönemdeki eserler taklit olduğu için teknik bakımdan zayıftır. (Romanın akışı kesilip okuyucuya bilgi verilmesi gibi)
♦ Olaylar genellikle günlük yaşamdan ve tarihten alınmıştır.
Bunun yanında aşk ve bireysel konular, alafrangalık özentileri de
işlenmiştir.
♦ Roman ve hikâyelerde kişiler tek yönlüdür. İyiler hep iyi,
kötüler hep kötüdür. Eserin sonunda iyiler mükafat, kötüler ceza
görürler. Bu da romantizm akımının etkisi dolayısıyladır.
♦ Eserlerde mekan İstanbul'dur. Olayın anlatımında dil yalın,
betimlemelerin olduğu yerlerde ise sanatlıdır. Betimlemeler, olayın
akışı içinde eritilmediğinden yalnızca bir süs öğesi olarak kalmıştır.
♦ Olayların çoğu rastlantılar sonucu gelişir.
♦ Nesirde noktalama işaretleri kullanılmaya başlanmıştır.
♦ Tiyatroya bu dönemde büyük önem verilmiş, çokça eser yazılmıştır.
♦ “Görücü usulü ile evlilik, cariyelik, yanlış Batılılaşma,
mirasyedilik" gibi konular ele alınmış, bu tür konular eleştirilerek
toplum eğitilmeye çalışılmıştır.
♦ Bu dönemde "klasisizm" ve “romantizm” akımının etkileri görülmüştür.
II. DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1876-1896)
♦ İkinci dönem Tanzimat edebiyatı 1876 yılından Servet-i Fünun edebiyatının kuruluşuna kadar (1896) devam eder.
♦ “Sanat sanat içindir” anlayışı benimsenmiştir.
♦ Bu dönem sanatçıları Batı'yı biraz daha iyi tanımış ve eserlerine yansıtmışlardır.
♦ II. Abdülhamit'in siyasal baskıları yüzünden şiirde bireysel, karamsar konular işlenmiştir.
♦ Birinci dönemdeki dilde sadeleşme anlayışı terk edilmiş, daha ağır bir dil ve sanatlı söyleyiş kullanılmıştır.
♦ Bu dönemde (birinci döneme göre) gazete önemini yitirmiştir.
♦ Divan edebiyatı nazım şekilleri terk edilmeye başlanmış, Batı şiir biçimleri kullanılmıştır.
♦ Aruz ölçüsü kullanılmış, bazı şiirlerde hece ölçüsüne de yer verilmiştir.
♦ Şiirin konusu genişletilmiştir. “Güzel olan her şeyin" şiire girebileceği benimsenmiştir.
♦ Bu dönemde tiyatro eserleri oynanmak için değil, okunmak için yazılmıştır. (Abdülhak Hamit Tarhan)
♦ Bu dönemde roman ve öykü teknik bakımdan birinci döneme göre daha gelişmiştir.
♦ Bu dönem sanatçılarından Muallim Naci, Divan edebiyatını savunmuştur.
♦ Tıpkı 1. dönem olduğu gibi kölelik ve cariyelik bu dönemde de işlenen konular arasındadır.
♦ Servet-i Fünun şiirine örnek olmuşlardır.
♦ Bu dönemde roman ve öyküde “realizm" ağır basmaya başlamıştır.
Yaa Servet-i FünÜn Edebiyatı ünitesinin (3.Ünite)cevaplarını atarmısınızz size zahmett ??? Bunlar içinde Teşekkürler ;)
YanıtlaSil