.................... EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI ............. ORTAOKULU
8.
SINIF TÜRKÇE DERSİ 2. DÖNEM 1. YAZILI SINAV SORULARIDIR.
ARAMAK
, BULMAK
Picasso, “Ben aramam, bulurum.” dermiş. Hoş
söz! Güvenen bir kişinin sözü, meydan okur gibi.... Ama bilmem doğru mu? “Kimse
aramadan bulamaz.”demeyeceğim. Şunu düşünüyorum:
Sanatta
aramak , bulmak var mıdır? Şair olsun, ressam olsun sanat adamı aramaz, bulmaz;
cesaret eder, cüret eder. Aramak, bulmak bilim alanında olur. Bilgin, doğanın
yasalarını arar, birtakım olayları inceleyip sebeplerini bulur.bunlara
dayanarak yeni şeyler ortaya koyar. Sanat eri bunu yapmaz.
Orhan Veli’nin şiiri tutunuverdi,
yayılıverdi. Ölçüsüz, uyaksız, şiir dışındaki konularda yazmayı göze aldı,
cesaret etti. Bunları şiir diye kabul ettirdi. Aramadı, bulmadı. Sanat eri,
yaptığını çağına kabul ettirir.
Sanatın kaynağı cürettir.
SORULAR
1- Yazar, Picasso’nun sözünü
hangi yönden beğeniyor?
2- Yazara göre, bilim adamı ile
sanatçı arasında ne fark vardır?
3- Yazara göre, Orhan veli
şiirlerinde nasıl başarıya ulaşmıştır?
4- Aşağıdaki dörtlüğün uyak
çeşidini, ölçüsünü, uyak şemasını bulunuz.
“ Yaşamaz ölümü göze almayan,
Zafer , gözünü yummadan koşana gider.
Bayrağa kanının alı vurmayan,
Gözyaşı boşana boşana gider.”
5- “ Sanat eri yaptığını çağına
kabul ettirir.”
a- Yukarıdaki cümlenin
öğelerini bulunuz?
b- Cümleyi; anlamına, yüklemin
çeşidine ve yüklemin yerine göre inceleyiniz.
c- Öznesine göre ve nesnesine
göre eylem çatısını inceleyiniz.
6- “ öleyazdık, yapamaz,
sabrettik, çözüldü” eylemlerini yapısına göre inceleyiniz.
7- “Hayvanların çırpınarak
yanışlarını üzülerek seyrettik.” cümlesindeki eylemsileri
bularak çeşitlerini yazınız.
8- Aşağıdaki
konulardan birin seçerek yazı planına uygun olacak şekilde bir kompozisyon
yazınz.
a- “Cesurun ayakları dayanmak ,
korkağın ayakları kaçmak için yaratılmıştır.”
b- “İnsanın en büyük dostu
zorlardır, çünkü insanı onlar güçlendirir.”
Not Ölçeği: 1,
2, 3, 4, 5, 6 ve 7. soru 10’ar puan; 8. soru 30 puandır.
BAŞARILAR....
CEVAPLAR
8-
anlama- anlatım:10
plan,
başlık,genel tertip, düzen : 5
noktalama-imla:
10
örnek buluş:
5
TOPLAM: 30 PUAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.