10. Sınıf Türk Edebiyatı Dersi 2. Dönem 1. Yazılı Soruları
SORULAR
S-1 Halk hikayelerinin yapısı, anlatımı hakkında
bilgi vererek halk hikayelerinden iki
eserin adını belirtiniz.
S- 2 İlahi, Semai,
türkü nazım biçimleri özel
bir ……………………… ile söylemeleri
bakımından benzerdir.
S- Mesnevi türünün Türk
edebiyatındaki yeri ve önemi nedir? Aşk, din(tasavvuf), eleştiri (hiciv) ve ahlak konusunda yazılmış mesnevilere sanatçıları ile birlikte örnek veriniz.
S-4 Rubai nazım biçimi ile Tuyuğ nazım biçimini karşılaştırıp ünlü rubai ve
tuyuğ yazarlarına örnek veriniz.
S-5 Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yerleri uygun ve
doğru şekilde tamamlayınız.
Gazeller ……………………………… ölçüsü ile yazılır, Nazım birimi……………………………dir. Son
beyitine…………………………. denir ve …………………,
……….. , ………………………….., ……………………………………
,……………………………………………. Konuları işler.
İslamiyet Öncesi
Destansı Türk edebiyatında ölüm konusunu işleyen şiirlere……….…………… Divan Edebiyatında ….……………………
Halk Edebiyatında ise………………………………………. denir.
S-6 Aşağıdaki boşlukları uygun ve doğru bir şekilde doldurunuz.
Nazım Biçimi
|
Bağlı
Olduğu Edebiyat Geleneği
|
Tema
|
Nazım birimi
ve sayısı
|
Türün En büyük Şairi
|
Kaside
|
|
|
|
|
İlahi
|
|
|
|
|
Şarkı
|
|
|
|
|
Terkib –i Bent
|
|
|
|
|
Nefes
|
|
|
|
|
S-7 Aşağıdaki cümlelerin karşına yargılar doğru ise “D” yanlış ise “Y” yazınız.
ü
Şarkı, Türklerin türkü türünden esinlenerek divan edebiyatına kazandırdığı nazım biçimidir. ( )
ü
Makâlât Pir
Sultan Abdal’ın sembolik bir öğretici eseridir. (
)
ü
Öyküleme gerektiren konular mesnevi türü ile yazılır
( )
ü
Divan şiirinde Arapça, Farsça ve Fransızca
kelimeler ve terkipler kullnılmıştır. ( )
ü
Dede Korku Hikayeleri on iki epik
hikâyeden oluşan
İslami dönem ilk destandan halk hikâyeciliğine geçiş eseridir ( )
S - 8 Dostı
ger zehr-i mâr içse olur âb- ı hayât Suya virsün bâğbân gülzârı zahmet çekmesün
Hasmı su içse döner elbette zehr-i mâra su bir
gül açılmaz yüzün tek virse min
gülzâre su
a) Yukarıdaki
beyitler
kasidenin ………………………………………………….. ve…………………………………………… bölümlerinden alınmıştır.
Beyitlerde ………… sesleri ile …………………… uyak yapılmıştır.
b
) İki beyitteki en belirgin olan iki sanatı
sebebiyle birlikte gösterip açıklayınız
S-9 Aşağıdakilerden hangisi
Kasidenin konusuna göre türlerinden biri değildir?
a) Naat b) Hicviye c)
Bahariye d) Fahriye e) Tevhit
S- 10 Fuzûlî’nin edebi kişiliği hakkında bilgi
vererek nesir ve nazım türündeki eserlerinden birer örnek veriniz
10. Sınıf Türk Edebiyatı Dersi 2. Dönem 1. Yazılı Sorularının Cevap Anahtarı
SORULAR
S-1 Halk hikayelerinin yapısı, anlatımı hakkında
bilgi vererek halk hikayelerinden iki
eserin adını belirtiniz.
C1 Halk hikâyelerinde nazım nesir iç
içedir.Olayların anlatımı nesir, karşılıklı
konuşma ve ve duyguların anlatımı nazım biçimindedir.Aşıklar saz eşliğinde anlatılır. Kuşaktan
kuşağa sözlü olarak aktarılır.
Ferhat ile Şirin ve Kerem ile Aslı
S- 2 İlahi, Semai,
türkü nazım biçimleri özel
bir ezgi (melodi) ile söylemeleri bakımından benzerdir.
C_3
Divan edebiyatında roman ve
hikayenin işlevini
gören nazım biçimidir.Hikaye etmeye
elverişli konularda yazılan
mesnevilerde beyit sınırlaması
yoktur.Her beyit kendi arasında kafiyeli ve kısa kalıplarla yazılır.
Aşk> Leyla ile Mecnun
: Fuzûlî , Din.: Mesnevi: Mevlânâ
, Ahlak. Nabi : Hayriye ve Hayrabat ,
Hiciv: Hârnâme.Şeyhi
C-4 İkisi de dörtlüklerle
yazılan Divan Edebiyatı nazım biçimidir. İkisi de tek bentten oluşur. İkisinin
de uyak düzeni (aaba) aynıdır. Aruz vezni ile yazılan bu nazım
biçimleridir. İkisinde de mahlas yoktur. Tuyuğ maniden doğmuş Türklere özgü nazım biçimidir. Rubai
ise Fars Edebiyatına ait nazım biçimidir. İki türde de anlam yoğunluğuna
ağırlık verilir.
Rubai. Ömer Hayyam, azmizade
Halet Çelebi, Yahya Kemal Beyatlı
Tuyuğ. Kadı burhanettin ,Nesimi
C -5
Gazeller aruz ölçüsü ile yazılır, Nazım birimi beyit dir. Son beyitine…makta.
denir ve aşk, kadın, din
tasavvuf ve şarap ,güzellik gibi Konuları
işler.
İslamiyet Öncesi
Destansı Türk edebiyatında ölüm konusunu işleyen şiirlere sagu Divan Edebiyatında mersiye Halk Edebiyatında ise ağıt denir.
S-6 Aşağıdaki boşlukları uygun ve doğru bir şekilde doldurunuz.
Nazım Biçimi
|
Bağlı
Olduğu Edebiyat Geleneği
|
Tema
|
Nazım birimi ve sayısı
|
Türün En büyük Şairi
|
Kaside
|
Divan
Edebiyatı
|
Övgü,
eleştiri,
ölüm
|
Beyit
33 -99
|
Nefî ,
Bakî
|
İlahi
|
Tasavvuf
Edebiyatı
|
Din,
Allah, ahiret
|
Dörtlük
|
Yunus
Emre
|
Şarkı
|
Divan Edebiyatı
|
Aşk,Özlem, Sevgi
|
Dörtlük
3 -5
|
Nedim
Enderunlu
Vasıf
|
Terkib –i Bent
|
Divan Edebiyatı
|
Fesefi, dini, ahlaki
konular
|
B
ent 5 – 12
|
Bağdatlı Ruhî
Ziya
Paşa
|
Nefes
|
Tasavvuf
Edebiyatı (Bektaşi)
|
Vahdet-i
Vücut
Bektaşilik
|
Dörtlük
|
Pir
sultan Abdal
Kaygusuz
abdal
|
C-7 Aşağıdaki cümlelerin karşına yargılar doğru ise “D” yanlış ise “Y” yazınız.
ü
Şarkı, Türklerin türkü türünden esinlenerek divan edebiyatına kazandırdığı nazım biçimidir. ( D
)
ü
Makâlât Pir
Sultan Abdal’ın sembolik bir öğretici eseridir. ( Y
)
ü
Öyküleme gerektiren konular mesnevi türü ile
yazılır (D
)
ü
Divan şiirinde Arapça, Farsça ve Fransızca
kelimeler ve terkipler kullanılmıştır. ( Y )
ü
Dede Korku Hikayeleri on epik
hikâyeden oluşan
İslami dönem ilk destandan halk hikâyeciliğine geçiş eseridir ( Y
)
C - 8 Dostı
ger zehr-i mâr içse olur âb- ı hayât Suya virsün bâğbân gülzârı zahmet çekmesün
Hasmı su içse döner elbette zehr-i mâra su Bir
gül açılmaz yüzün tek virse min
gülzâre su
a) Yukarıdaki beyitler
kasidenin methiye
ve girizgah bölümlerinden alınmıştır. Beyitlerde âr sesleri ile zengin uyak yapılmıştır.
b
) Tezat:Dost düşman/ zehir , ab-ı hayat -
Tenasüp: gül,bağban, gülzar
C-9
a) Naat b) Hicviye c)
Bahariye d) Fahriye e)
Tevhit
S- 10
Fuzûlî
Divan Edebiyatı aşk ve ıstırap şairidir.
Şiirlerinde tasavvufi aşk ve dini konular ile yaşamın acı yönlerini
anlatmıştır. Azeri lehçesini kullanmış. Arapça , Farsça ve Türkçe olmak üzere üç divanı
vardır.
Su
Kasidesi – Leylâ İle Mecnun Nesir: Şikayetnâme
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.