10 Kasım 2012 Cumartesi

11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) sayfa 70-73 Şair Evlenmesi

11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) sayfa 70

a. “Şair Evlenmesi”nden alınan sahneleri sınıfta canlandırınız.


b. Metindeki kişilikleri canlandıran arkadaşlarınız, eserdeki kahramanlara gerçek yaşamlarında ne kadar benzemektedir? Niçin?
1. Canlandırdığınız sahnelerin dramatik örgüsünü bularak defterinize yazınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
2. Canlandırdığınız sahnelerdeki komik unsurları bulunuz.

3. Dönemin yaygın geleneği olan görmeden evlenme metinde hangi yönleriyle, nasıl ele alınmaktadır?
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
4. “Şair Evlenmesi”nden hareketle dönemin zihniyetini belirleyiniz.

5. Metnin olay örgüsü ile ilgili düşüncelerinizi ve hislerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


6. “Şair Evlenmesi”nin şahıs kadrosunu belirleyerek tahtaya sıralayınız. Metindeki kişilerin olay örgüsündeki işlevini tartışınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.

Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
7. Tanzimat Dönemi sosyal hayatında Müştak Bey, Hikmet Efendi, Zîbâ Dudu gibi eser kahramanlarına benzeyen kişilere rastlanabilir mi? Düşüncelerinizi açıklayınız.


8. Kitabınıza alınan bölümlerde eserin mekânıyla ilgili yazar tarafından verilmiş açık bilgiler var mıdır? Neden?
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.

9. Dramatik örgünün geçtiği mekânın benzeri çevremizde mevcut mudur? Neden?


10. Metindeki olaylar hangi zaman dilimi içerisinde geçmektedir? Metinde olayların geçtiği zaman ile yaşanılan dönemin ilişkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?


3. ETKİNLİK:
a. Grup sözcüleriniz aracılığıyla “Şair Evlenmesi” ve “Zavallı Çocuk’la ilgili sunumunuzu arkadaşlarınızla paylaşınız.


b. İki eseri tema, konu, kişi, mekân açısından karşılaştırınız. Eserlerin ortak yönlerini belirleyerek defterinize yazınız.


c. “Şair Evlenmesi” adlı eserde kişi, zaman ve mekân arasında uyumdan mı, uyumsuzluktan mı söz edilebileceğini tartışınız. Ulaştığınız sonucu defterinize yazınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.

11. Şair Evlenmesi’nin temasını aşağıya yazınız.

Eserin teması:

12. Eserin temasının o dönemde yaşanabilecek konulardan alınıp alınmadığını, sosyal hayatla nasıl bir ilişkisi olduğunu açıklayınız.

13. Metnin temasını ve dönemin sosyal gerçekliğini göz önünde tutarak eserin yazılış amacını belirleyiniz.

14. Eserin iletisini belirleyiniz. Şinasi’nin, okuma yazma oranının düşük olduğu Tanzimat Döneminde iletisini halka ulaştırmak için tiyatro türünü niçin seçmiş olabileceğini arkadaşlarınızla tartışınız. Ulaştığınız sonuçları tahtaya yazınız.

15. Şair Evlenmesi’nin yazılış amacı ile Tanzimat romanlarının yazılış amacını karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları ifade ediniz.

16. Aşağıdaki parçadan ve eserin kitabınıza alınan diğer sahnelerinden yola çıkarak Şair Evlenmesi’nin dil özelliklerini belirleyiniz.

1“.. .Hikmet Efendi — Ne çare gülü seven dikenine katlanır.

Müştak Bey — Gel şunu sana vereyim be... Ama nikâhla ha! Ya o akıllanır ya sen çıldırırsın.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
Hikmet Efendi — Sakın, Kumru Hanım yerine onu sana verip de bir dek etmesinler, âlem bu ya... Zira büyük dururken küçüğü kocaya vermek âdet değildir.

Müştak Bey — Yok, bak! Ben öyle latife istemem. Latife latif gerek... ”

17. Şair Evlenmesi’nde eleştirilen geleneği sürdürmenin sakıncaları nelerdir?

18. Geleneklerin sürdürülmesinde nelerin dikkate alınması gerektiği ile ilgili düşüncelerinizi dile getiriniz.

4. ETKİNLİK:
a. Karagöz, orta oyunu, meddah ve köy seyirlik oyunundan dram, trajedi, komedi gibi modern tiyatroya geçişin nasıl gerçekleştiği; bu değişimin hangi aşamaları takip ettiği konusundaki araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.

b. Tiyatro tekniğinin gelişiminde tercümelerin rolünü açıklayınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
c. Tiyatronun halka tanıtılması ve sevdiril meşinde AvrupalI tiyatro gruplarının Beyoğlu çevresinde oynadıkları oyunların rolü büyüktür.

Tiyatromuzun gelişmesinde Batılı yazar ve oyuncuların önemini defterinize yazınız.

ç. Araştırmanız sırasında edindiğiniz bilgilerle Türk tiyatrosunun gelişim aşamalarını tahtaya yazınız.

Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
5. ETKİNLİK:
Dokuz ve onuncu sınıfta orta oyunu hakkında edindiğiniz bilgileri hatırlayınız. Aşağıdaki soruları bu bilgilerin yardımıyla cevaplayınız.

a. Orta oyunu nasıl bir mekânda oynanır?

b. Orta oyununda oyuncuların tüm sözleri ve hareketleri modern tiyatro eserlerinde olduğu gibi önceden yazılmış bir metin hâlinde belirlenmiş midir? Neden?


19. Aşağıdaki metni okuyunuz.

“Şinasi, ilk Türk gazetecilerindendir. Edebî kimliğinden çok gazeteci kimliği öne çıkmıştır. Onun nesirde sade dil kullanımı ve günlük hayatı nesre taşıması önemli bir yeniliktir. Gazeteci, yazar, şair, tiyatro yazarı gibi kimlikleri olan Şinasi, bütün bunları yaparken mazisine düşmanlık yapmadan çarpıklıkları incelikle dile getirmiştir. ”

Dr. M. Sadık Erdağı

Okuduğunuz değerlendirmeden ve “Şair Evlenmesi” adlı metinden hareketle eser yazar ilişkisi hakkında söyleyebileceklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
20. Şair Evlenmesi’nde işlediği temayı, kullandığı dili, sanat anlayışını, eserin yazılış amacını düşündüğünüzde Şinasi’nin fikrî ve edebî yönü hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.