11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) sayfa 70
a. “Şair Evlenmesi”nden alınan sahneleri sınıfta canlandırınız.
b. Metindeki kişilikleri canlandıran arkadaşlarınız, eserdeki kahramanlara gerçek yaşamlarında ne kadar benzemektedir? Niçin?
1. Canlandırdığınız sahnelerin dramatik örgüsünü bularak defterinize yazınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
2. Canlandırdığınız sahnelerdeki komik unsurları bulunuz.
3. Dönemin yaygın geleneği olan görmeden evlenme metinde hangi yönleriyle, nasıl ele alınmaktadır?
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
4. “Şair Evlenmesi”nden hareketle dönemin zihniyetini belirleyiniz.
5. Metnin olay örgüsü ile ilgili düşüncelerinizi ve hislerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
6. “Şair Evlenmesi”nin şahıs kadrosunu belirleyerek tahtaya
sıralayınız. Metindeki kişilerin olay örgüsündeki işlevini tartışınız.
Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
7. Tanzimat Dönemi sosyal hayatında Müştak Bey, Hikmet Efendi, Zîbâ
Dudu gibi eser kahramanlarına benzeyen kişilere rastlanabilir mi?
Düşüncelerinizi açıklayınız.
8. Kitabınıza alınan bölümlerde eserin mekânıyla ilgili yazar tarafından verilmiş açık bilgiler var mıdır? Neden?
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
9. Dramatik örgünün geçtiği mekânın benzeri çevremizde mevcut mudur? Neden?
10. Metindeki olaylar hangi zaman dilimi içerisinde geçmektedir?
Metinde olayların geçtiği zaman ile yaşanılan dönemin ilişkisi hakkında
neler söyleyebilirsiniz?
3. ETKİNLİK:
a. Grup sözcüleriniz aracılığıyla “Şair Evlenmesi” ve “Zavallı Çocuk’la ilgili sunumunuzu arkadaşlarınızla paylaşınız.
b. İki eseri tema, konu, kişi, mekân açısından karşılaştırınız. Eserlerin ortak yönlerini belirleyerek defterinize yazınız.
c. “Şair Evlenmesi” adlı eserde kişi, zaman ve mekân arasında uyumdan
mı, uyumsuzluktan mı söz edilebileceğini tartışınız. Ulaştığınız sonucu
defterinize yazınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
11. Şair Evlenmesi’nin temasını aşağıya yazınız.
Eserin teması:
12. Eserin temasının o dönemde yaşanabilecek konulardan alınıp
alınmadığını, sosyal hayatla nasıl bir ilişkisi olduğunu açıklayınız.
13. Metnin temasını ve dönemin sosyal gerçekliğini göz önünde tutarak eserin yazılış amacını belirleyiniz.
14. Eserin iletisini belirleyiniz. Şinasi’nin, okuma yazma oranının
düşük olduğu Tanzimat Döneminde iletisini halka ulaştırmak için tiyatro
türünü niçin seçmiş olabileceğini arkadaşlarınızla tartışınız.
Ulaştığınız sonuçları tahtaya yazınız.
15. Şair Evlenmesi’nin yazılış amacı ile Tanzimat romanlarının
yazılış amacını karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları ifade
ediniz.
16. Aşağıdaki parçadan ve eserin kitabınıza alınan diğer
sahnelerinden yola çıkarak Şair Evlenmesi’nin dil özelliklerini
belirleyiniz.
1“.. .Hikmet Efendi — Ne çare gülü seven dikenine katlanır.
Müştak Bey — Gel şunu sana vereyim be... Ama nikâhla ha! Ya o akıllanır ya sen çıldırırsın.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
Hikmet Efendi — Sakın, Kumru Hanım yerine onu sana verip de bir dek
etmesinler, âlem bu ya... Zira büyük dururken küçüğü kocaya vermek âdet
değildir.
Müştak Bey — Yok, bak! Ben öyle latife istemem. Latife latif gerek... ”
17. Şair Evlenmesi’nde eleştirilen geleneği sürdürmenin sakıncaları nelerdir?
18. Geleneklerin sürdürülmesinde nelerin dikkate alınması gerektiği ile ilgili düşüncelerinizi dile getiriniz.
4. ETKİNLİK:
a. Karagöz, orta oyunu, meddah ve köy seyirlik oyunundan dram,
trajedi, komedi gibi modern tiyatroya geçişin nasıl gerçekleştiği; bu
değişimin hangi aşamaları takip ettiği konusundaki araştırma sonuçlarını
arkadaşlarınızla paylaşınız.
b. Tiyatro tekniğinin gelişiminde tercümelerin rolünü açıklayınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
c. Tiyatronun halka tanıtılması ve sevdiril meşinde AvrupalI tiyatro
gruplarının Beyoğlu çevresinde oynadıkları oyunların rolü büyüktür.
Tiyatromuzun gelişmesinde Batılı yazar ve oyuncuların önemini defterinize yazınız.
ç. Araştırmanız sırasında edindiğiniz bilgilerle Türk tiyatrosunun gelişim aşamalarını tahtaya yazınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
5. ETKİNLİK:
Dokuz ve onuncu sınıfta orta oyunu hakkında edindiğiniz bilgileri
hatırlayınız. Aşağıdaki soruları bu bilgilerin yardımıyla cevaplayınız.
a. Orta oyunu nasıl bir mekânda oynanır?
b. Orta oyununda oyuncuların tüm sözleri ve hareketleri modern
tiyatro eserlerinde olduğu gibi önceden yazılmış bir metin hâlinde
belirlenmiş midir? Neden?
19. Aşağıdaki metni okuyunuz.
“Şinasi, ilk Türk gazetecilerindendir. Edebî kimliğinden çok gazeteci
kimliği öne çıkmıştır. Onun nesirde sade dil kullanımı ve günlük hayatı
nesre taşıması önemli bir yeniliktir. Gazeteci, yazar, şair, tiyatro
yazarı gibi kimlikleri olan Şinasi, bütün bunları yaparken mazisine
düşmanlık yapmadan çarpıklıkları incelikle dile getirmiştir. ”
Dr. M. Sadık Erdağı
Okuduğunuz değerlendirmeden ve “Şair Evlenmesi” adlı metinden
hareketle eser yazar ilişkisi hakkında söyleyebileceklerinizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
20. Şair Evlenmesi’nde işlediği temayı, kullandığı dili, sanat
anlayışını, eserin yazılış amacını düşündüğünüzde Şinasi’nin fikrî ve
edebî yönü hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevaplar için sorucenneti.net sitesini ziyaret ediniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.