11. SINIF TÜRK EDEBİYATI KİTABI CEVAPLARI (BİRYAY 2012)
YORUMLAMA- GÜNCELLEME sayfa 65
1. Daha önceden okuduğunuz destan ve mesnevideki mekân ve zamanı belirleyiniz. “Araba Sevdası” adlı roman ile destan ve mesnevideki mekân ve zamanı karşılaştırınız. Benzerlik ve farklılıkları belirleyiniz.
Destan ve mesnevideki mekânların gerçeklikle doğrudan ilişkisi yoktur. Bu türlerde anlatılan yerler gerçek olabileceği gibi hayal ürünü de
olabilir. Mekânların olaylar ve kişiler üzerinde etkisi yoktur.
Araba sevdası romanında ise mekân gerçekliğe yansıtmaktadır. Romanda anlatılan gezi yerleri, ormanlık alanlar, deniz
kıyıları, bakımlı ve temiz caddeler Tanzimat Dönemi İstanbul'unun belli
başlı mekân özellikleridir. Mekanlar, Tanzimat Dönemi İstanbul'unu belirgin bir şekilde yansıtmaktadır. Romandaki mekânlar,kişiler ve olaylar üzerinde
etkilidir.
2. Yakın çevrenizde, incelediğiniz roman kahramanlarına kişilik özellikleri yönünden benzeyen insanlar var mı? Roman kahramanları ile onlara benzettiğiniz insanları karşılaştırınız ve aralarındaki farklı yönleri söyleyiniz.
Yakın çevremizde, incelediğimiz roman kahramanlarına kişilik özellikleri
yönünden benzeyen insanlar vardır, iyi bir eğitimden geçmediği halde
çevresinde bilgili bir insan profili çizmeye çalışan kişiler günümüzde
de vardır, ilk kez gördüğü birine aşık olan şıpsevdi karakterli
kişilere de rastlanabilir.
3. Felâtun Bey ile Bihruz Bey’i Batılılaşma anlayışları açısından karşılaştırınız. İki roman kahramanı arasındaki benzerlikleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Felâtun Bey ile Bihruz Bey batılılaşma arzusuna kapılarak kendi gerçeklerine ve toplumsal değerlerine yabancılaşan tiplerdir.
4. İncelediğiniz romanlardaki kahramanları “iyi ve kötü” kavramları çerçevesinde değerlendiriniz.
İyilerin hep olumlu davranışlar sergilediğini, yazar tarafından yüceltildiğini, kötülerinse eserin sonunda cezalandırıldığını söylemek mümkün müdür? Neden?
İncelediğimiz Tanzimat Dönemi romanlarında iyiler:
Rakım Efendi, Rakım'ın annesi, Canan, Mister Ziklas (Felatun Bey'le Rakım Efendi)
Ali Bey, Ali Bey'in annesi, Atıf Bey, Dilaşub (İntibah)
Bihruz'un annesi, Mösyö Piyer (Araba Sevdası)
Kötüler:
Felatun, Polini (Felatun Bey'le Rakım Efendi)
Mahpeyker, Abdullah Bey (İntibah)
Bihruz, Keşfi Bey, Periveş (Araba Sevdası)
5. Felâtun Bey, Râkım Efendi, Ali Bey, Dilâşûb, Mahpeyker ve Abdullah Efendi’yi daima “iyi”yi
veya “kötü”yü temsil eden masal kahramanlarıyla karşılaştırınız. Benzerlikleri ya da farklılıkları tartışınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
Felâtun Bey, Mahpeyker, Abdullah Efendi her zaman kötüdür. Masallardaki cadılar, devler gibi hiç iyilik yapmayan kişilerdir.
Râkım Efendi ve Dilâşub ise hep iyi karakterlerdir. Masal kahramanı Keloğlan gibi.
İyilerin hep iyi, kötülerin hep kötü olması ve kötülerin romanın sonunda cezalandırılması romantizm anlayışından gelir. Bu tür bir yaklaşım roman tekniğine uygun değildir, böyle romanlar teknik bakımdan kusurlu sayılır. Gerçek hayatta çok kötü olduğu bilinen insanlar da yeri geldiğinde iyilik yapabilir. Bunun aksine, iyilikleriyle tanınmış kişiler de bazen kötü olabilirler. Roman kahramanlarının yaşamdaki gerçek insan tiplerini yansıtması gerekir.
23. ETKİNLİK:
Üç gruba ayrılınız. İncelediğiniz eserleri gruplar arasında -değerlendirme yapmak amacıyla- paylaşınız. Eserle ilgili duygu ve düşüncelerinizi grubunuzun diğer üyeleriyle belirleyiniz.
Grubun ortak fikrini belirleyip grup sözcünüz aracılığıyla sınıf arkadaşlarınıza sununuz.
Daha sonra a, b ve c seçeneklerindeki çalışmaları yapınız.
a. Eserlerin iletisini aşağıdaki noktalı yerlere yargı bildiren cümleler hâlinde yazınız.
Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanının iletisi: ..........................................................Miras, ve hazır para çabuk tükenir, savurgan olmamalı, insan kendini iyi yetiştirmeli
İntibah’ın iletisi: ............................................................................................................İnsanları görünüşlerine göre değerlendirmek, insanı yanıltabilir.
Araba Sevdası’nın iletisi: ..............................................................................................Hayatı sadece eğlence olarak görmemeliyiz.
b. Hangi eserlerin iletisi sosyal içeriklidir?Eserlerin üçü de sosyal içeriklidir.
c. Türk romanının bugüne kadarki gelişimini dikkate alarak bu metinlerin romancılığımız
açısından önemini anlatınız.
Bu eserler Türk edebiyatında roman türünün ilk örnekleridir. İlk roman denemeleri oldukları için bazı teknik kusurları olsa da bu romanlar Türk romancılığının ilk adımları olmuştur. Tanzimat romancıları, kendilerinden sonraki yazarlar için çok önemli bir yol açmışlardır. Türk romanı, Tanzimat’tan başlayarak günümüze kadar gelişimini sürdürmüştür.
6. Tanzimat romanlarında aile hayatına önem verilmesi ile romanların yazılış amacı arasında nasıl
bir ilişki vardır?
Tanzimat romanlarında sosyal yapının bozulması ve aile hayatının
yıkılmaya başlaması gibi sorunlara ağırlık verilmiştir. Roman yazarları aile
kurumunun önemine dikkat çekmek için dağılan, yozlaşan aileleri romanda
göz önüne getirmişlerdir. Bunun nedeni ise ailenin sosyal yapıyı
etkileyen en temel unsur olmasıdır.
7. Tanzimat Dönemi romanlarını dönemlerinin sosyal ve siyasi hayatını yansıtan tarihî belge olarak
kabul edip edemeyeceğimizi tartışınız. Ulaştığınız sonucu nedenini de belirterek defterinize yazınız.
Romanlar, sanatsal metinler olduğu için Tanzimat Dönemi romanlarını dönemlerinin sosyal ve siyasi hayatını
yansıtan tarihî belge olarak kabul edemeyiz. Bununla birlikte Tanzimat
romanlarının, o dönemin sosyal ve siyasi atmosferini tam bir gerçeklikle
olmasa da yansıttığını söylemek gerekir.
8. İncelediğiniz romanlardan hareketle Tanzimat Dönemi eserlerinin oluşmasına imkân sağlayan
zihniyeti belirleyiniz.
Tanzimat Döneminde sosyal, siyasi ve askeri alanlarda yapılan
yenilikler toplumda hem batılılaşma eğilimini hem de doğu-batı,
eski-yeni çatışmaları başlamıştır. Dönemin edebi eserleri de bu
çatışmaların oluşturduğu zihniyet üzerine yazılmıştır.
9. Batılılaşma kavramı günümüzde nasıl algılanmaktadır?
Tanzimat Dönemindeki gibi bilinçsiz Batılılaşma anlayışı günümüzde yoktur. Günümüzde daha çok ekonomik yönden Batı seviyesine ulaşmak amaçlanmaktadır. Siyasi alanda, demokrasi ve insan hakları bakımından Batı standartlarında olma gayretimiz görülüyor.
çok teşekkürler,işime yaradı ama bunun devamı yok. :(
YanıtlaSilmalmalmalmalmal
Sil