11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) 2012-2013 - sayfa 28
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
ÖĞRETİCİ METİNLER
13. Padişahın sarayı ile Çakır Ali’nin köyünü, evini karşılaştırınız. Farklılıkları aşağıya sıralayınız.
Padişahın sarayı ile Çakır Ali'nin köyü ve evi arasında dağlar kadar
fark vardır. Çakır Ali'nin köyü, sarayın bahçesi kadar bir alana sahip
değildir. Evi ise saraydaki kümes kadar yoktur. Bu farklılık o dönemde
yönetici kesim ile halk arasındaki ekonomik dengesizliği göstermektedir.
14. Metnin anlatımını açıklık, kesinlik, yalınlık ve duruluk açısından değerlendiriniz.
Metinde duru, yalın, kesin bir anlatım vardır. Metin sadeleştirilmiş hali göz önünde bulundurulursa metin fazla akıcı değildir.
15. “Sözleşme, seçim, hak, vekil, görev, sorumluluk, yetki, istifa,
ceza, öşür, hukuk, vergi, hükûmet, kabahatli, ortaklık, imdat”
kelimelerinden hangileri kavram veya terimdir? Bu kelimelerden hangileri
günlük hayatta da kullanılmaktadır?
"Öşür" kelimesi dışındaki diğer kelimeler günlük hayatta
kullanılmaktadır. Hak, görev, yetki, ceza, sorumluluk, hukuk, ortaklık
sözcükleri birer kavramdır.
16. Yazar, günlük hayattan alınan kelimelerle kavram ve terimleri niçin bir arada kullanmış olabilir?
Kavramların daha iyi anlaşılması için
a. Batı’daki Rönesans ile bizdeki Tanzimat hareketi arasında tespit ettiğiniz benzerlikleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
İkisinde de yenilik amacı var
Özgürlük, eşitlik, düşünce ve ifade serbestliği hedeflenmiştir.Bu serbeslik Tanzimat'ta sınırlıdır.
Rönesansta kralların, Tanzimat'ta padişahın yetkileri sınırlandırılmıştır.
Rönesansta Batı'da bilim ve sanat alanında yenilikler yapıldı,
gelişmeler yaşandı. Tanzimat Döneminde de sanat alanında değişim
yaşandı.
İkisinde de aydınlar, yenilikler öncülük yapmıştır.
b. Metinde geçen, Tanzimat’ın getirdiği özgür ortamla dile getirilebilen yeni kavram,
terim ve ifadeleri bularak tahtaya sıralayınız.
Hürriyet, hak, hukuk, adalet, eşitlik, seçim, sözleşme, vekil ...
c. On altıncı yüzyılın İstanbul’unda da sanatçılar bu kavramları,
terimleri, ifadeleri dile getirebilirler miydi? Tartışınız. Ulaştığınız
sonuçları defterinize yazınız.
Dile getiremezlerdi. Çünkü o dönemde padişahın mutlak otoritesi
vardı.Ortam müsait değildi. Dönemin siyasi anlayışı bu düşünceleri dile
getirmeye engeldi.
17. Yazar, makalesinin ilk bölümünün son paragrafında sözleşmenin yenilenmesi gerektiğini söylüyor. Bunu niçin istemektedir?
Sözleşmenin eskimiş olduğunu ifade ediyor.
Sözleşmenin yenilenmemesi durumunda devletin ve hilafetin zarar görebileceği endişesini dile getiriyor.
18. “Şeyh, halife, padişah” gibi ifadelerle “seçim, hürriyet, hak,
istifa” gibi kelimelerin aynı metinde kullanılmasını nasıl
değerlendiriyorsunuz? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Bu kelimelerin kullanılması dönemin siyasi ve sosyal ortamını yansıtır.
Hem padişahlık devam ediyor hem de demokratikleşme yolunda adımlar
atılıyor.
19. Metin, hangi geleneğe bağlı kalınarak yazılmıştır?
Dil ve anlatım yönünden divan nesrine yakın. İçerik bakımından Tanzimat edebiyatı geleneğine bağlı.
20. Okuduğunuz metinden somut ifadelere örnekler veriniz. Yazarın, bu ifadelerden nasıl yararlandığını açıklayınız.
kitap, padişah, vali, mahalle, köy, tarla, mera, dağ, kasaba, Çakır
Ali.... Yazar bu somut ifadeleri hak ve görevlerin kapsamı ile ilgili
konular olarak kullanmış.
Muallim Naci ile Recaizade Mahmut Ekrem arasında geçen tartışmalar ve Tanzimat
Dönemindeki “eski-yeni” çatışması ile ilgili araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
Muallim Naici ile R. Mahmut Ekrem şiirde kafiye göz için midir, yoksa
kulak için midir tartışması yapmışlardır. M. Naci, eski edebiyat
anlayışıyla kafiye göz içindir demiştir. R. Mahmut Ekrem yenilik
yanlısıdır kulak için kafiye anlayışını benimsemiştir. Eski edebiyat
taraftarları M. Naci'nin yanında yer almışlar, yenilikçi sanatçılar R.
M. Ekrem'i desteklemişlerdir.
a. Tanzimat Dönemi gazeteleri ile ilgili olarak kitabınızın 14.
sayfasındaki “3. ODE” nin a, b ve c maddeleri doğrultusunda yaptığınız
araştırma sonucu edindiğiniz bilgileri hatırlayınız.
b. Makale ve sohbet gibi öğretici metinlerin gazete aracılığıyla halkla
buluştuğu; tiyatro, hikâye, roman örneklerinin öncelikle gazetelerde
yayımlandığı Tanzimat Döneminde gazetelerin önemini gözden geçirerek
yeniden değerlendiriniz.
Tanzimat gazeteciliği yeni düşünceleri halka benimsetmeyi amaçladığı
gibi Batı'dan alınan edebi türlerin halka tanıtılmasında da önemli bir
rol oynamıştır. Makale, roman, tiyatro, hikaye,eleştiri gibi türlerin
ilk örnekleri gazetelerde yayımlanmıştır. Gazeteler yeniliklerin sözcüsü
olmuştur.
21. Eserden hareketle yazarın fikrî ve edebî yönü hakkında çıkarımlarda bulunarak eser-yazar ilişkisini belirleyiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.