12.SINIF DİL VE ANLATIM DERSİ ORTALAMA YÜKSELTME
SINAVI SORULARI
1. Aşağıdaki
cümlelerin yanına bilgiler doğruysa “D”, yanlışsa “Y” yazınız.( 10 p. )
a) ( )
Öykücülüğü kendine meslek edinen ilk yazarımız Ömer Seyfettin’dir.
b) ( )
*Romanları etkilendikleri akıma göre (üslup bakımından) "romantik roman,
"gerçekçi roman", "doğalcı roman", "estetik
roman", "izlenimci roman", "dışavurumcu roman",
"yeni roman" şeklinde sınıflandırabiliriz.
c) ( ) Bir
romanda anlatıcının bakış açısı olay örgüsü içinde değerlendirilir.
ç) ( )
Romanlarda olay örgüsünden oluşan parçalar olay halkasını oluşturur.
d) ( )
Edebiyatımızda realizmin etkisinde ve teknik yönden ilk başarılı roman
örnekleri Cumhuriyet Döneminde verilmiştir
e) ( )
Tanzimat dönemi romanlarında konular genellikle ülke sorunları ve yerli
hayattan seçilirken Millî Edebiyat döneminde alafrangalık, cariye ve esirlik
gibi konulara ağırlık verilmiştir.
f) ( )
Tanzimat Dönemi romanlarında olay örgüsünde rastlantılara sıkça yer verilir,
romantizmin etkisiyle kişiler genellikle tek yönlüdür; Servet-i Fünun ve Millî
Edebiyat Döneminde ise olayların akışında rastlantılara pek yer verilmeyip
gözleme önem verilmiştir
g) ( )
Tanzimat ve Servetifünun dönemi roman ve hikâyelerinde genellikle uzun
tasvirler, süslü bir dil kullanılırken Millî Edebiyat ve Cumhuriyet Dönemi
roman ve hikâyelerinde daha sade bir dil kullanılmıştır.
h) ( ) Olaya
dayalı metinlerde, olay örgüsü ve temanın oluşması için sadece “mekân”
yeterlidir.
ı) ( ) Roman
ile öykü arasındaki en önemli fark, romanda kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak
olay örgüsünde ayrıntıya inilmesidir.
2. Aşağıdaki
cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun biçimde doldurunuz. (10 p.)
Öykü, bir
tür olarak karakteristik özelliklerini ancak 19. yüzyılda romantizm ve realizm
akımlarının yaygınlaşmasıyla kazanmıştır. Dünya edebiyatında bu tür başlıca iki
kolda ilerlemiştir. .................... veya …………….. de denilen hikaye
çeşidinin kurucusu Fransız yazar Alphonse Daudet (Alfons Dode) ve
……………………………………….’ tır. ......................... hikâyesinin temsilcisi ise Rus
yazar ................................. ‘dur. Bizde, destanlar, halk hikâyeleri
ve masallarla eski bir temeli olan bu tür, XIV ve XV. yüzyılda “Dede Korkut
Hikâyeleri” ile çağdaş hikâye tekniğine yaklaşmıştır. Millî kültürümüzün önemli
parçalarından "Dede Korkut Hikâyeleri", "destanlar" ve
"halk masalları" nı saymazsak, Avrupaî tarzda ilk hikâyeler,
..................................döneminde görülür. Basılan ilk hikâye kitabı,
Emin Nihat'ın "Müsameretname"sidir. Bu kitapta toplanan hikâyelerin
kuruluşu, işlenişi "Binbir Gece Masalları" na benzer. XIX. yüzyılda
Tanzimat’la gelen yeniliklerle birlikte Batılı anlamda ilk örneğini
....................................... “Letaif-i Rivayet ( söylene gelen güzel
şeyler ) adlı eserini yazarak vermiş; “Kısadan Hise” ile bu türü geliştirmiş,
..........................................., ise “Küçük Şeyler” adlı eseriyle
modern hikâyeyi oluşturmuştur. Bağımsız bir tür olma özelliğini ise Milli
Edebiyat döneminde .........................................’le kazanmıştır.
Bizim edebiyatımızda Ömer Seyfettin ............................ hikâyesinin,
Sait Faik Abasıyanık ve Memduh Şevket Esendal ise ............................
hikâyesinin en önemli temsilcileri olarak edebiyat tarihimizdeki yerini
almıştır.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.
Geldi ölümlü yalan, gitti ölümsüz gerçek; Siz, hayat
süren leşler, sizi kim diriltecek?
Kaf dağını
assalar, belki çeker de bir kıl! Bu ifritten
sualin, kılını çekmez akıl!
Sakarya; saf
çocuğu, masum Anadolu'nun, Divanesi ikimiz kaldık Allah yolunun!
Sen ve ben,
gözyaşıyla ıslanmış hamurdanız; Rengimize baksınlar, kandan ve çamurdanız!
Akrebin
kıskacında yoğurmuş bizi kader; Aldırma, böyle gelmiş,
bu dünya böyle gider!
Bana
kefendir yatak, sana tabuttur havuz; Sen kıvrıl, ben gideyim,
Son Peygamber Kılavuz!
Yol onun,
varlık onun, gerisi hep angarya; Yüzüstü çok süründün, ayağa
kalk, Sakarya!..
NECİP FAZIL
Ben yanmasam
sen yanmasan biz yanmasak, nasıl çıkar karanlıklar aydınlığa.
Hava toprak
gibi gebe. Hava kurşun gibi ağır.
Bağır bağır
bağır bağırıyorum. Koşun kurşun eritmeğe çağırıyorum...
NAZIM HİKMET
Yukarıda verilen
iki şiiri yazarlarını da göz önüne alarak vermek istediği mesajlar açısından
değerlendiriniz.(8p)
4)
Egzistansiyalizm(Varoluşçuluk)akımının özellikleri ve temsilcilerini
yazınız.?(10p)
5) Nazım
Hikmet Ran’ ın edebi kişiliği hakkında bilgi verip ve sanatçının beş eserinin
adını yazınız. (10p)
6) Dağda
dolaşırken yakma kandili
Fersiz
gözlerimi dağlama gurbet
Ne söylemez
akan suların dili
Sessizlik
içinde çağlama gurbet
a)
Yukarıdaki şiiri biçim özelliklerine (uyak düzeni,kafiye, redif, ölçü, nazım
birimi) göre inceleyiniz. (8p)
b) Temasını
bulunuz. (2p)
7) Aşağıdaki
eserlerin karşısına yazarlarını yazınız. (10p)
Düşten Güzel
Koçyiğit
Köroğlu
Rahatı Kaçan
Ağaç
Bir Adam
Yaratmak
Canavar
Mona Roza
Göğe Bakma
Durağı
Sizin Hiç
Babanız Öldü mü?
Mendilimde
Kan Sesleri
Danaburnu
8) Mavi
Akımı ve bu akımın temsilcileri hakkında bilgi veriniz. (9p)
9) İkinci
Yeni akımı hakkında bilgi verip bu akımın temsilcilerini yazınız. (15p)
10)
Toplumsal Gerçekçilik akımı ve bu akımın temsilcileri hakkında bilgi veriniz.
(8p)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.