14 Ocak 2011 Cuma

11.. Sınıf Türk Edebiyatı Test (Tanzimat Edebiyatı, Edebi Akımlar) Online Test


11. SINIF TÜRK EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI VE EDEBİ
AKIMLAR
1. I. Sanatçılar II. Abdülhamit
döneminin siyasi ağırlığı sonucu I. Dönem Tanzimat sanatçılarının
aksine “sanat için sanat” görüşünü benimsemişlerdir.

II. Dil, Tanzimat’ın ilk dönemine göre daha da ağırlaşmıştır.

III. Edebiyatımızı Batılılaştırma hedefinden yavaş yavaş
uzaklaştırılmaya başlanmıştır.

IV. Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.

V. Gazetecilikte I. Dönem sanatçılarının izlediği anlayış
bırakılmış, dönemin şartları nedeniyle toplumsal olaylara ilgi
gösterilmemiştir.

Yukarıdaki numaralı cümlelerin hangisinde Tanzimat’ın II.
Dönemiyle ilgili yapılan açıklama yanlıştır.


A) I

B) II

C) III

D) IV

E) V



2. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat şiirinin bir özelliği olamaz?

A) Biçim yönünden Divan şiiri geleneğine bağlı kalınması

B) Şairlerin romantik akımın etkisinde kalmaları

C) Halk kültürü ve hece vezni savunulmasına rağmen aruz vezninin
kullanılması

D) Konuya ve düşünceye değil, estetiğe ve biçim güzelliğine önem
verilmesi

E) Dilde sadeleşme fikri savunulmasına rağmen bunda başarılı
olunamaması



3. (I) Türk edebiyatına bugünkü anlamda tiyatro, Tanzimat
edebiyatıyla girer. (II) Bizim ilk tiyatromuz Şinasi’nin kaleme
aldığı “Vatan Yahut Silistre”dir. (III) Tanzimat’ın 1. döneminde
Ahmet Vefik Paşa, tiyatronun gelişmesi için büyük çaba göstermiştir.
(IV) Tanzimat’ın II. döneminde de Abdülhak Hamit birçok tiyatro
eseri yazmıştır. (V) Ancak II. Dönemde siyasi baskı nedeniyle her
türlü oyun sahnelenemediği için tiyatro önemini yitirmiştir.

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı
vardır?


A) I B)II C) III D) IV E) V



4. Tanzimat'ın I. döneminde halka ulaşmanın en temel araçları
sayılan; ancak ikinci dönemin siyasal ve toplumsal ortamından dolayı
etkinliğini büyük ölçüde yitiren iki tür, aşağıdakilerin hangisinde
doğru verilmiştir?

A) Roman-hikâye

B) Makale - tiyatro

C) Gazete - tiyatro

D) Dergi-gazete

E) Tiyatro – dergi



5. Aşağıda verilen özelliklerden hangisi Tanzimat roman ve
hikâyesinde görülmez?


A) Konular gerçeğe yakın olup ya günlük yaşamdan ya da tarihten
alınmıştır.

B) Yazarlar, okuyucuyu aydınlatmak için olayların akışını sık sık
keser ve uzun uzadıya bilgiler, öğütler verirler.

C) 1. dönemde realist ve natüralist akımların gereği olarak gözlem
ve gerçekçilik ağır basar.

D) Eserler genelde duygusal ve acıklı konular üzerine kurulmuştur.

E) Birinci dönem sanatçıları toplumu bilinçlendirmek amacındayken
ikinci dönem sanatçılarının böyle bir kaygısı yoktur.



6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Ziya Paşa Hürriyet gazetesinde çıkan "Şiir ve İnşa" makalesinde
Divan edebiyatı geleneğini eleştirir, Halk edebiyatı kültürünü
savunur.

B) "Şair-i Âzam" olarak da anılan A.Hamit Tarhan'ın tiyatro eserleri
sahne tekniği açısından zayıf olduğu gibi dil açısından da oynanmaya
elverişli değildir.

C) Eski edebiyat geleneğine bağlı olan Muallim Naci, eski-yeni
edebiyat tartışmasında yenili¬ğin öncüsü olmuştur.

D) Edebiyatımızda ilk hikâye kitabı olarak kabul . edilen "Letaif-i
Rivayat" A. Mithat Efendi'ye aittir.

E) Tanzimat edebiyatının hikâye ve roman yazan olan Sami Paşazade
Sezai, edebiyatımızda küçük hikâye türünün ilk örneği olan "Küçük
Şeyler"in yazarıdır.



7. Bendeniz de "Son Pişmanlık" adıyla bir roman yazmış ve Millî
Eğitim tarafından adı "İntibah" olarak değiştirildikten sonra
yayımlamaya muvaffak olabilmiştim. Roman; dilin niteliğinin o yola
olan yeteneğini tecrübe yolunda düzenlenmiş ise de düşünce ve
tasvirde bir zorluğa düşmemek için konuyu gayet sade tuttuğum hâlde,
yine gönlümün istediği dereceye götüremedim.

Bu sözleri söylen kişi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Nabizade Nazım

B) Namık Kemal

C) Abdülhak Hamit Tarhan

D) Muallim Naci

E) Recaizade Mahmut Ekrem



8. Aşağıdakilerden hangisi Abdülhak Hamit Tarhan'ın
tiyatrolarından biri değildir?


A) Finten B) İçli Kız C) Macera-yı Aşk D) Açıkbaş E) Sabr ü Sebat





9. (I) Birinci dönem Tanzimat romanlarında tesadüflere çok yer
verilmiştir, (II) yazarların kişiliği eserlerde gizlenmeyerek
okuyucuya seslenilmiş, (III) bireyi eğitme ve toplumu düzeltme amacı
güdülmüş, (IV) kahramanlar tek yönlü olarak ele alınmış ve (V)
tasvirlere yer verilmemiştir.

Yukarıdaki numaralı bölümlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.





10. Tanzimat şiiriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi
söylenemez?

A) Toplumu eğitmenin, tüm sanatçılar için ilk amaç olduğu

B) Parça değil, bütün güzelliğine önem verildiği

C) Hem hece hem de aruz ölçüsünün kullanıldığı

D) Bazı şairlerin ölüm, doğa gibi temaları işlediği

E) II. dönemde yeni nazım şekillerinin de kullanıldığı





11. ......................için ağlamak, kadınlara özgü bir durumdur.
Sevdiği bir benzetme ile söylemek gerekirse o, aslanlar gibi
kükrer. ......................fırtınalıdır; "Makberi, bir feryattır.
Çiçek, kelebek hassasiyetinde olan ..........................ise
için için durmadan ağlar. Devri, çocuklarının ölümü ve kişiliği, onu
bir hüzün edebiyatı yapmağa mah¬kum etmiş gibidir.

Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri
getirilmelidir?

A) Namık Kemal - R. Mahmut Ekrem - Şinasi

B) A. Hamit Tarhan - Ziya Paşa - Muallim Naci

C) R. Mahmut Ekrem - Namık Kemal - Şinasi

D) Namık Kemal - A. Hamit Tarhan - R. Mahmul Ekrem

E) A. Hamit Tarhan - R. Mahmut Ekrem - Namık Kemal



12. Fransa'ya gönderilmesinde büyük yardımı olan Mustafa Reşit
Paşa'ya "eski tarzda" bir de kaside kaleme alan -—, oradan dönüşünde
yeni bir anlayışla karşımıza çıkar. —'de/da, Fransız şairlerden
çevirdiği şiirler yer alır.

Yukarıdaki parçada boş bırakılan yerlere, veri¬len bilgilere göre
aşağıdakilerden hangisi ge¬tirilmelidir?

|A) Abdülhak Hamit Tarhan - Sahra

B) Ziya Paşa - Eş'ar-ı Ziya

C) Namık Kemal - Cezmi

D) Recaizade Mahmut Ekrem - Zemzeme

E) Şinasi - Tercüme-i Manzume



13. Avrupa'da kaldığı yıllarda kaleme aldığı fikrî ve siyasi
yazıları ile dönemin düşünce hareketlerine önemli katkılar sağlayan
sanatçı, özellikle de Tanzimat edebiyatında yenileşen Türk şiirine
damgasını vurmuştur. Şiire, Şinasi yolunda akılcı bir tavırla
yaklaşan sanatçı; şiirini, yaşanılan hayatın unsurlarıyla besleme
yoluna gitmiştir. Özel¬likle Abdülhak Hamit'te daha da derinleşecek
olan felsefi şiirin ilk örneklerini, "Terciibent" ile bu dönem
şiirine kazandırmıştır.

Bu paragrafta sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden
hangisidir?

A) Recaizade Mahmut Ekrem

B) Muallim Naci

C) Ziya Paşa

D) Şinasi

E) Namık Kemal



14. ......................onun divan şiirinden yaptığı bir
derlemedir ve eserin ön sözü, Türk edebiyatının manzum tarihçesidir.
Ziya Paşa'nın sadece bu derlemesi değil, ön sözü de ondaki tezatlı
düşünüşü gösterir. Namık Kemal'in büyük tepkisini çeken bu eser,
"eski - yeni" edebiyat tartışmaların¬da önemli bir aşamadır.

Bu paragrafta boş bırakılan yere aşağıdakiler¬den hangisi
getirilmelidir?

A) Şiir ve İnşa B) Harabat

C) Talim-i Edebiyat D) Zafername E) Defter-iAmâl



15. Yeni Türk edebiyatında yeni şiirin öncülüğünü yaptığı noktasında
birleşilmiş olan ………………asıl önemi şiirlerinde değil, kuramındadır.
…………….büyük ölçüde siyasi ve sosyal ihtiyaçların anlatılması için
kullandıkları edebiyatı o, bu işlevinden ayırmıştır. Şiir mutlak
ahlaka mantığa uymak zorunda değildir Güzellik amacı dışında;
fikirler, ahlak telkin veya öğretme amacı şiirde aranmaz. Şiirde
fikirler bulunmalı ama açıkça savunulmamalıdır.

Bu parçadaki boşluklara sırasıyla getirilebilecek olanlar
aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?


A) Recaizade Mahmut Ekrem'in - Abdülhak Hamit Tarhan ve Şinasi'nin

B) Namık Kemal'in - Ziya Paşa ve Muallim Naci'nin

C) Abdülhak Hamit Tarhan'ın - Recaizade Mahmut Ekrem ve Namık
Kemal'in

D) Recaizade Mahmut Ekrem'in - Şinasi ve Namık Kemal'in

E) Ziya Paşa - Abdülhak Hamit Tarhan ve Şinasi'nin



16. Edebiyat, güzel sözler söylemek ise şiir, en güzel sözler
demektir. Şiir, edebiyatın en seçkin parçası olduğu için her şiir,
edebiyatın sınırları içindedir ancak edebiyatın sınırları içinde yer
alan her söz şiir değildir. Şiir, hem nazım hem nesir olarak ortaya
çıkabilir. Bir söze, nazım şeklinde yazıldığı için "şiir"
denemeyeceği gibi düz yazı biçiminde olduğu için "Şiir değildir." de
denemez. Biz genellikle güzel sözlere "edebiyat" diyoruz, bunun
yanında daha güzel olanlarına "şiir" diyoruz.

Muallim Naci

Bu paragrafla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Makale türünde yazıldığı

B) Anlam birliğine sahip kümelerin bir araya gelerek metni
oluşturduğu

C) "Şiirin ne olduğu"yla ilgili düşüncelerin ortaya konduğu

D) Şiirle ilgili, yerleşik kanıların dışında bilgilerin verildiği

E) Bir sözün şiir olabilmesi için ölçülü olması gerektiği



17. Aşağıdaki gazetelerden hangisini, karşısında verilen sanatçı
çıkarmamıştır?

A) Tercüman-ı Ahval - Şinasi ve Agâh Efendi

B) Tasvir-i Efkâr - Şinasi

C) Hürriyet - Namık Kemal ve Ziya Paşa

D) Tercüman-ı Hakikat – Ahmet Mithat Efendi

E) Ceride-i Havadis – Nabizade Nazım





18. Tanzimat'ın ilanından (1839) Şinasi'nin, 1860'ta "Tercüman-ı
Ahval" gazetesinde "Şair Evlenmesi" adlı oyunu yayımlamasına kadar
geçen yirmi bir yıllık süre....................dönemidir.

Yukarıda verilen bilgiye göre boş bırakılan ye¬re aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?

A) yenileşme B) Tanzimat C) Batılılaşma D) hazırlık E) duraklama




19. Aşağıdakilerin hangisi Tanzimat romanı ve hikâyesi için
söylenemez?

A) Edebi roman ve halk romancılığı olmak üzere gelişimini iki koldan
sürdürmüştür.

B) Yapıtın hiç beklenmeyen bir yerinde akış kesilmiş, bilgiler
verilmiştir.

C) Birçok romanda romantizmin etkisi açıkça görülür.

D) Tesadüflerin dikkati çektiği romanlarda realizm ve natüralizm
etkilidir.

E) İkinci dönem eserlerindeki betimlemeler daha gerçekçidir.



20. Aşağıdakilerin hangisinde Tanzimat gazeteciliğiyle ilgili yanlış
bir açıklama yapılmıştır?

A) Tanzimat edebiyatında gazetecilik; hem sadeleşme yolundaki
ilerlemelerin hem de halkı etkilemenin bir aracı olmuştur.

B) Özel ilk Türk gazetesi Şinasi ile Agâh Efendi'nin çıkardıkları
Tercüman-ı Ahval'dir.

C) 1862'de Namık Kemal tek başına Tasvir-i Ef-kâr'ı çıkarır.

D) Ceride-i Havadis 1840'ta Churchill tarafından çıkarılan ilk yarı
resmi gazetedir.

E) İlk resmi gazete 1831'de devletin çıkardığı Takvim-i Vekayi'dir.



21. Aşağıdakilerin hangisi Sami Paşazade Sezai için söylenemez?

A) Sanat için sanat anlayışındadır.

B) Küçük Şeyler Batılı anlamda ilk öykü örnekleridir.

C) İlk yerli roman Taaşuk-ı Talat ve Fitnat onundur.

D) Sergüzeşt romanı realizmin izlerini taşır.

E) Rumuz'ul Edep adlı anı, gezi, söyleşi içerikli bir yapıtı da
vardır.



22. Aşağıdakilerden hangisi romantizmin özelliklerinden değildir?

A) Yunan ve Latin edebiyatları yerine Hristiyanlık mucizeleri ve
ulusal efsaneleri konu almak

B) Akla önem vermek

C) Doğa tasvirlerine geniş yer vermek

D) Duyguya, coşkuya geniş yer vermek

E) Rastlantılara, olasılıklara geniş yer vermek



23. Bir ışık, prizmadan geçtiğinde nasıl yedi ayrı renge ayrılıyor
ve bu renklerin yoğunluğu prizmanın durumuna göre değişiyorsa, dış
dünyanın şairler tarafından algılanışı da öyle olmalıdır. Yani, her
şair, aynı görüntüyü okuyucu¬suna farklı şekillerde yansıtabilir.
Bunu da sözcüklerin gerçek anlamları ile yapamaz.

Bu paragraftaki düşünce, hangi akımın temsilcilerine ait olabilir?

A) Klasisizm B) Romantizm

C) Natüralizm D) Parnasizm

E) Sembolizm



24. I. Bilinçaltında saklı tutulan bütün düşler aklın denetiminden
çıkmalı ve sanatsal yaratıya yansıtılmalıdır.

II. Sanatın amacı, gözlemler doğrultusunda birtakım gerçekleri
yansıtmak değil; dış dünyanın sanatçıda bıraktığı izlenimleri
yansıtmaktır.

III. Sanatın var oluş nedeni, yine sanattır; bunun için de şairin
amacı kusursuz bir estetiğe ulaşmaktır.

Yukarıda açıklamaları verilen edebi akımlar, aşağıdakilerin
hangisinde doğru sıralanmıştır?

A) Realizm - Egzistansiyalizm - Sembolizm

B) Sürrealizm - Empresyonizm - Parnasizm

C) Klasisizm - Sembolizm - Sürrealizm

D) Dadaizm - Parnasizm - Sembolizm

E) Egzistansiyalizm - Romantizm – Empresyonizm




25. Romantizmin aşırı duygusallığına tepki olarak doğan ve şiirde
duyguyu değil, biçim unsurunu esas olan bir akımdır. Bu akımın
temsilcileri "sanat için sanat" görüşünü temel almış ve "güzel"e
ulaşmayı amaçlamışlardır. Bu nedenle de toplumsal sorunlara sırt
çevirmiş ve biçim ustalığına yönelmişlerdir.

Yukarıda temel özellikleri belirtilen edebiyat akımı,
aşağıdakilerden hangisidir?

A) Fütürizm B) Parnasizm

C) Sembolizm D) Sürrealizm

E) Egzistansiyalizm













                                                                                                                    

  



1. SORU

A)

B)


C)

D)


E)


 
2. SORU

A)

B)


C)

D)

E)




3. SORU

A)

B)


C)

D)

E)

 
4. SORU

A)

B)


C)

D)


E)


5. SORU


A)

B)

C)

D)


E)




 
6. SORU

A)

B)

C)

D)


E)


 



7. SORU

A)

B)

C)

D)


E)

 
8. SORU

A)

B)

C)

D)


E)



9. SORU

A)

B)


C)

D)


E)



10. SORU


A)

B)

C)

D)


E)

 


11. SORU


A)

B)

C)

D)


E)
 
12. SORU


A)

B)

C)

D)


E)


 13. SORU

A)

B)

C)

D)


E)


 
14. SORU

A)

B)

C)

D)

E)


15. SORU

A)

B)

C)

D)

E)

 


16. SORU

A)


B)

C)

D)


E)

 
17. SORU


A)

B)

C)

D)

E)




18. SORU

A)

B)

C)

D)


E)

 
19. SORU

A)

B)

C)

D)


E)



  20. SORU

A)

B)

C)

D)

E)

 




21. SORU

A)

B)

C)

D)


E)
 

22. SORU

A)

B)

C)

D)


E)
 

23. SORU

A)

B)

C)

D)


E)


  24. SORU


A)

B)

C)

D)

E)
 

25. SORU

A)

B)

C)

D)


E)




DEĞERLENDİR






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.