11. SINIF TÜRK EDEBİYATI TANZİMAT EDEBİYATI VE EDEBİ 1. I. Sanatçılar II. Abdülhamit AKIMLAR döneminin siyasi ağırlığı sonucu I. Dönem Tanzimat sanatçılarının aksine “sanat için sanat” görüşünü benimsemişlerdir. II. Dil, Tanzimat’ın ilk dönemine göre daha da ağırlaşmıştır. III. Edebiyatımızı Batılılaştırma hedefinden yavaş yavaş uzaklaştırılmaya başlanmıştır. IV. Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır. V. Gazetecilikte I. Dönem sanatçılarının izlediği anlayış bırakılmış, dönemin şartları nedeniyle toplumsal olaylara ilgi gösterilmemiştir. Yukarıdaki numaralı cümlelerin hangisinde Tanzimat’ın II. Dönemiyle ilgili yapılan açıklama yanlıştır. A) I B) II C) III D) IV E) V 2. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat şiirinin bir özelliği olamaz? A) Biçim yönünden Divan şiiri geleneğine bağlı kalınması B) Şairlerin romantik akımın etkisinde kalmaları C) Halk kültürü ve hece vezni savunulmasına rağmen aruz vezninin kullanılması D) Konuya ve düşünceye değil, estetiğe ve biçim güzelliğine önem verilmesi E) Dilde sadeleşme fikri savunulmasına rağmen bunda başarılı olunamaması 3. (I) Türk edebiyatına bugünkü anlamda tiyatro, Tanzimat edebiyatıyla girer. (II) Bizim ilk tiyatromuz Şinasi’nin kaleme aldığı “Vatan Yahut Silistre”dir. (III) Tanzimat’ın 1. döneminde Ahmet Vefik Paşa, tiyatronun gelişmesi için büyük çaba göstermiştir. (IV) Tanzimat’ın II. döneminde de Abdülhak Hamit birçok tiyatro eseri yazmıştır. (V) Ancak II. Dönemde siyasi baskı nedeniyle her türlü oyun sahnelenemediği için tiyatro önemini yitirmiştir. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? A) I B)II C) III D) IV E) V 4. Tanzimat'ın I. döneminde halka ulaşmanın en temel araçları sayılan; ancak ikinci dönemin siyasal ve toplumsal ortamından dolayı etkinliğini büyük ölçüde yitiren iki tür, aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir? A) Roman-hikâye B) Makale - tiyatro C) Gazete - tiyatro D) Dergi-gazete E) Tiyatro – dergi 5. Aşağıda verilen özelliklerden hangisi Tanzimat roman ve hikâyesinde görülmez? A) Konular gerçeğe yakın olup ya günlük yaşamdan ya da tarihten alınmıştır. B) Yazarlar, okuyucuyu aydınlatmak için olayların akışını sık sık keser ve uzun uzadıya bilgiler, öğütler verirler. C) 1. dönemde realist ve natüralist akımların gereği olarak gözlem ve gerçekçilik ağır basar. D) Eserler genelde duygusal ve acıklı konular üzerine kurulmuştur. E) Birinci dönem sanatçıları toplumu bilinçlendirmek amacındayken ikinci dönem sanatçılarının böyle bir kaygısı yoktur. 6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? A) Ziya Paşa Hürriyet gazetesinde çıkan "Şiir ve İnşa" makalesinde Divan edebiyatı geleneğini eleştirir, Halk edebiyatı kültürünü savunur. B) "Şair-i Âzam" olarak da anılan A.Hamit Tarhan'ın tiyatro eserleri sahne tekniği açısından zayıf olduğu gibi dil açısından da oynanmaya elverişli değildir. C) Eski edebiyat geleneğine bağlı olan Muallim Naci, eski-yeni edebiyat tartışmasında yenili¬ğin öncüsü olmuştur. D) Edebiyatımızda ilk hikâye kitabı olarak kabul . edilen "Letaif-i Rivayat" A. Mithat Efendi'ye aittir. E) Tanzimat edebiyatının hikâye ve roman yazan olan Sami Paşazade Sezai, edebiyatımızda küçük hikâye türünün ilk örneği olan "Küçük Şeyler"in yazarıdır. 7. Bendeniz de "Son Pişmanlık" adıyla bir roman yazmış ve Millî Eğitim tarafından adı "İntibah" olarak değiştirildikten sonra yayımlamaya muvaffak olabilmiştim. Roman; dilin niteliğinin o yola olan yeteneğini tecrübe yolunda düzenlenmiş ise de düşünce ve tasvirde bir zorluğa düşmemek için konuyu gayet sade tuttuğum hâlde, yine gönlümün istediği dereceye götüremedim. Bu sözleri söylen kişi aşağıdakilerden hangisidir? A) Nabizade Nazım B) Namık Kemal C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Muallim Naci E) Recaizade Mahmut Ekrem 8. Aşağıdakilerden hangisi Abdülhak Hamit Tarhan'ın tiyatrolarından biri değildir? A) Finten B) İçli Kız C) Macera-yı Aşk D) Açıkbaş E) Sabr ü Sebat 9. (I) Birinci dönem Tanzimat romanlarında tesadüflere çok yer verilmiştir, (II) yazarların kişiliği eserlerde gizlenmeyerek okuyucuya seslenilmiş, (III) bireyi eğitme ve toplumu düzeltme amacı güdülmüş, (IV) kahramanlar tek yönlü olarak ele alınmış ve (V) tasvirlere yer verilmemiştir. Yukarıdaki numaralı bölümlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 10. Tanzimat şiiriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Toplumu eğitmenin, tüm sanatçılar için ilk amaç olduğu B) Parça değil, bütün güzelliğine önem verildiği C) Hem hece hem de aruz ölçüsünün kullanıldığı D) Bazı şairlerin ölüm, doğa gibi temaları işlediği E) II. dönemde yeni nazım şekillerinin de kullanıldığı 11. ......................için ağlamak, kadınlara özgü bir durumdur. Sevdiği bir benzetme ile söylemek gerekirse o, aslanlar gibi kükrer. ......................fırtınalıdır; "Makberi, bir feryattır. Çiçek, kelebek hassasiyetinde olan ..........................ise için için durmadan ağlar. Devri, çocuklarının ölümü ve kişiliği, onu bir hüzün edebiyatı yapmağa mah¬kum etmiş gibidir. Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir? A) Namık Kemal - R. Mahmut Ekrem - Şinasi B) A. Hamit Tarhan - Ziya Paşa - Muallim Naci C) R. Mahmut Ekrem - Namık Kemal - Şinasi D) Namık Kemal - A. Hamit Tarhan - R. Mahmul Ekrem E) A. Hamit Tarhan - R. Mahmut Ekrem - Namık Kemal 12. Fransa'ya gönderilmesinde büyük yardımı olan Mustafa Reşit Paşa'ya "eski tarzda" bir de kaside kaleme alan -—, oradan dönüşünde yeni bir anlayışla karşımıza çıkar. —'de/da, Fransız şairlerden çevirdiği şiirler yer alır. Yukarıdaki parçada boş bırakılan yerlere, veri¬len bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi ge¬tirilmelidir? |A) Abdülhak Hamit Tarhan - Sahra B) Ziya Paşa - Eş'ar-ı Ziya C) Namık Kemal - Cezmi D) Recaizade Mahmut Ekrem - Zemzeme E) Şinasi - Tercüme-i Manzume 13. Avrupa'da kaldığı yıllarda kaleme aldığı fikrî ve siyasi yazıları ile dönemin düşünce hareketlerine önemli katkılar sağlayan sanatçı, özellikle de Tanzimat edebiyatında yenileşen Türk şiirine damgasını vurmuştur. Şiire, Şinasi yolunda akılcı bir tavırla yaklaşan sanatçı; şiirini, yaşanılan hayatın unsurlarıyla besleme yoluna gitmiştir. Özel¬likle Abdülhak Hamit'te daha da derinleşecek olan felsefi şiirin ilk örneklerini, "Terciibent" ile bu dönem şiirine kazandırmıştır. Bu paragrafta sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir? A) Recaizade Mahmut Ekrem B) Muallim Naci C) Ziya Paşa D) Şinasi E) Namık Kemal 14. ......................onun divan şiirinden yaptığı bir derlemedir ve eserin ön sözü, Türk edebiyatının manzum tarihçesidir. Ziya Paşa'nın sadece bu derlemesi değil, ön sözü de ondaki tezatlı düşünüşü gösterir. Namık Kemal'in büyük tepkisini çeken bu eser, "eski - yeni" edebiyat tartışmaların¬da önemli bir aşamadır. Bu paragrafta boş bırakılan yere aşağıdakiler¬den hangisi getirilmelidir? A) Şiir ve İnşa B) Harabat C) Talim-i Edebiyat D) Zafername E) Defter-iAmâl 15. Yeni Türk edebiyatında yeni şiirin öncülüğünü yaptığı noktasında birleşilmiş olan ………………asıl önemi şiirlerinde değil, kuramındadır. …………….büyük ölçüde siyasi ve sosyal ihtiyaçların anlatılması için kullandıkları edebiyatı o, bu işlevinden ayırmıştır. Şiir mutlak ahlaka mantığa uymak zorunda değildir Güzellik amacı dışında; fikirler, ahlak telkin veya öğretme amacı şiirde aranmaz. Şiirde fikirler bulunmalı ama açıkça savunulmamalıdır. Bu parçadaki boşluklara sırasıyla getirilebilecek olanlar aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir? A) Recaizade Mahmut Ekrem'in - Abdülhak Hamit Tarhan ve Şinasi'nin B) Namık Kemal'in - Ziya Paşa ve Muallim Naci'nin C) Abdülhak Hamit Tarhan'ın - Recaizade Mahmut Ekrem ve Namık Kemal'in D) Recaizade Mahmut Ekrem'in - Şinasi ve Namık Kemal'in E) Ziya Paşa - Abdülhak Hamit Tarhan ve Şinasi'nin 16. Edebiyat, güzel sözler söylemek ise şiir, en güzel sözler demektir. Şiir, edebiyatın en seçkin parçası olduğu için her şiir, edebiyatın sınırları içindedir ancak edebiyatın sınırları içinde yer alan her söz şiir değildir. Şiir, hem nazım hem nesir olarak ortaya çıkabilir. Bir söze, nazım şeklinde yazıldığı için "şiir" denemeyeceği gibi düz yazı biçiminde olduğu için "Şiir değildir." de denemez. Biz genellikle güzel sözlere "edebiyat" diyoruz, bunun yanında daha güzel olanlarına "şiir" diyoruz. Muallim Naci Bu paragrafla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Makale türünde yazıldığı B) Anlam birliğine sahip kümelerin bir araya gelerek metni oluşturduğu C) "Şiirin ne olduğu"yla ilgili düşüncelerin ortaya konduğu D) Şiirle ilgili, yerleşik kanıların dışında bilgilerin verildiği E) Bir sözün şiir olabilmesi için ölçülü olması gerektiği 17. Aşağıdaki gazetelerden hangisini, karşısında verilen sanatçı çıkarmamıştır? A) Tercüman-ı Ahval - Şinasi ve Agâh Efendi B) Tasvir-i Efkâr - Şinasi C) Hürriyet - Namık Kemal ve Ziya Paşa D) Tercüman-ı Hakikat – Ahmet Mithat Efendi E) Ceride-i Havadis – Nabizade Nazım 18. Tanzimat'ın ilanından (1839) Şinasi'nin, 1860'ta "Tercüman-ı Ahval" gazetesinde "Şair Evlenmesi" adlı oyunu yayımlamasına kadar geçen yirmi bir yıllık süre....................dönemidir. Yukarıda verilen bilgiye göre boş bırakılan ye¬re aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? A) yenileşme B) Tanzimat C) Batılılaşma D) hazırlık E) duraklama 19. Aşağıdakilerin hangisi Tanzimat romanı ve hikâyesi için söylenemez? A) Edebi roman ve halk romancılığı olmak üzere gelişimini iki koldan sürdürmüştür. B) Yapıtın hiç beklenmeyen bir yerinde akış kesilmiş, bilgiler verilmiştir. C) Birçok romanda romantizmin etkisi açıkça görülür. D) Tesadüflerin dikkati çektiği romanlarda realizm ve natüralizm etkilidir. E) İkinci dönem eserlerindeki betimlemeler daha gerçekçidir. 20. Aşağıdakilerin hangisinde Tanzimat gazeteciliğiyle ilgili yanlış bir açıklama yapılmıştır? A) Tanzimat edebiyatında gazetecilik; hem sadeleşme yolundaki ilerlemelerin hem de halkı etkilemenin bir aracı olmuştur. B) Özel ilk Türk gazetesi Şinasi ile Agâh Efendi'nin çıkardıkları Tercüman-ı Ahval'dir. C) 1862'de Namık Kemal tek başına Tasvir-i Ef-kâr'ı çıkarır. D) Ceride-i Havadis 1840'ta Churchill tarafından çıkarılan ilk yarı resmi gazetedir. E) İlk resmi gazete 1831'de devletin çıkardığı Takvim-i Vekayi'dir. 21. Aşağıdakilerin hangisi Sami Paşazade Sezai için söylenemez? A) Sanat için sanat anlayışındadır. B) Küçük Şeyler Batılı anlamda ilk öykü örnekleridir. C) İlk yerli roman Taaşuk-ı Talat ve Fitnat onundur. D) Sergüzeşt romanı realizmin izlerini taşır. E) Rumuz'ul Edep adlı anı, gezi, söyleşi içerikli bir yapıtı da vardır. 22. Aşağıdakilerden hangisi romantizmin özelliklerinden değildir? A) Yunan ve Latin edebiyatları yerine Hristiyanlık mucizeleri ve ulusal efsaneleri konu almak B) Akla önem vermek C) Doğa tasvirlerine geniş yer vermek D) Duyguya, coşkuya geniş yer vermek E) Rastlantılara, olasılıklara geniş yer vermek 23. Bir ışık, prizmadan geçtiğinde nasıl yedi ayrı renge ayrılıyor ve bu renklerin yoğunluğu prizmanın durumuna göre değişiyorsa, dış dünyanın şairler tarafından algılanışı da öyle olmalıdır. Yani, her şair, aynı görüntüyü okuyucu¬suna farklı şekillerde yansıtabilir. Bunu da sözcüklerin gerçek anlamları ile yapamaz. Bu paragraftaki düşünce, hangi akımın temsilcilerine ait olabilir? A) Klasisizm B) Romantizm C) Natüralizm D) Parnasizm E) Sembolizm 24. I. Bilinçaltında saklı tutulan bütün düşler aklın denetiminden çıkmalı ve sanatsal yaratıya yansıtılmalıdır. II. Sanatın amacı, gözlemler doğrultusunda birtakım gerçekleri yansıtmak değil; dış dünyanın sanatçıda bıraktığı izlenimleri yansıtmaktır. III. Sanatın var oluş nedeni, yine sanattır; bunun için de şairin amacı kusursuz bir estetiğe ulaşmaktır. Yukarıda açıklamaları verilen edebi akımlar, aşağıdakilerin hangisinde doğru sıralanmıştır? A) Realizm - Egzistansiyalizm - Sembolizm B) Sürrealizm - Empresyonizm - Parnasizm C) Klasisizm - Sembolizm - Sürrealizm D) Dadaizm - Parnasizm - Sembolizm E) Egzistansiyalizm - Romantizm – Empresyonizm 25. Romantizmin aşırı duygusallığına tepki olarak doğan ve şiirde duyguyu değil, biçim unsurunu esas olan bir akımdır. Bu akımın temsilcileri "sanat için sanat" görüşünü temel almış ve "güzel"e ulaşmayı amaçlamışlardır. Bu nedenle de toplumsal sorunlara sırt çevirmiş ve biçim ustalığına yönelmişlerdir. Yukarıda temel özellikleri belirtilen edebiyat akımı, aşağıdakilerden hangisidir? A) Fütürizm B) Parnasizm C) Sembolizm D) Sürrealizm E) Egzistansiyalizm |
14 Ocak 2011 Cuma
11.. Sınıf Türk Edebiyatı Test (Tanzimat Edebiyatı, Edebi Akımlar) Online Test
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.